سرپرست تیم ملی در گفت‌وگو با جام‌جم به دغدغه‌ها پاسخ داد

والیبال؛ آرزو‌های بزرگ و نگرانی‌های بزرگ‌تر

«دلم می‌خواهد بعد از المپیک هم با تیم رادوم لهستان کارم را ادامه دهم» خیلی‌ها بسادگی از کنار این گفته روزهای گذشته لوزانو، سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران گذشتند، حرفی که در دل خود نگرانی‌های زیادی برای تیم ملی ایران دارد؛ یعنی ما مربی‌ای به خدمت گرفتیم که در اوقات فراغتش می‌خواهد با ایران المپیک را تجربه کند؟
کد خبر: ۸۷۹۳۷۷
والیبال؛ آرزو‌های بزرگ و نگرانی‌های بزرگ‌تر

به گزارش جام جم ورزشی ، اینها را بگذارید کنار دیر شروع شدن تمرینات تیم ملی و تکلیف تیم ملی بعد از المپیک تا شما هم مثل ما نگران شوید!

کمی بیش از سه ماه دیگر یعنی از 8 خرداد رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک از راه می‌رسد. رقابت‌هایی که قرار است نسل طلایی والیبال ایران در آن تاریخ‌ساز شده و برای نخستین‌بار والیبال ایران را راهی المپیک کنند، نسلی که معلوم نیست چند سال دیگر باید بگذرد تا سایه‌ای از آن تکرار شود؛ این را همه می‌دانند که امثال سعید معروف و محمد موسوی جزو نابغه‌های ورزش هستند به این زودی تکرار نخواهند شد. وقتی چنین سرمایه‌هایی داریم، اما گاه و بیگاه پالس‌های منفی از اطراف تیم ملی به گوش می‌رسد، کمی اوضاع نگران‌کننده می‌شود که نکند مثل چهار سال پیش فقط به خاطر یک ست و نه یک بازی! المپیک لندن را از دست دادیم، این بار هم بلیت ریو را از دستمان بقاپند، ماجرا چیست؟

لیگ کم تعداد، اما طولانی

لیگ برتر والیبال با این‌که امسال با حضور 11 تیم یکی از کم‌تعدادترین فصل‌های خود را پشت سر می‌گذارد، اما طولانی شدن فصل این رقابت‌ها به حدی است که فقط دو ماه برای آماده‌سازی تیم ملی برای شرکت در رقابت‌های انتخابی باقی می‌گذارد. این رقابت‌ها در حالی به پایان22 هفته مرحله گروهی رسیده که قرار است تازه 25 و 28 بهمن مرحله پلی‌آف از طریق هشت تیم صعودکننده به این مرحله یعنی بانک سرمایه، پیکان تهران، شهرداری ارومیه، ثامن‌الحجج خراسان، متین صالحین ورامین، شهرداری تبریز، سایپای تهران و آرمان ورزشی اردکان آغاز و 27 اسفند هم تمام شود. در این هفته‌ها خبری از تیم ملی نیست هرچند به درست گفته می‌شود بازیکن در دل لیگ آماده می‌شود، اما یادمان نرفته همین چند وقت پیش گروه‌های آسیب‌شناسی فدراسیون یکی از دلایل نتایج ضعیف تیم ملی در جام جهانی را خستگی بازیکنان عنوان کردند، آسیبی که انگار بازهم قرار است متوجه این تیم ‌شود.

سرمربی نیست، دستیار می‌آید!

لوزانو قرار است از سال آینده رسما کارش را با تیم ملی شروع کند. قرار بود خوان سیچلو دستیار او در این هفته‌ها نظارت کاملی بر لیگ داشته باشد و دست به انتخاب بازیکنان بزند در حالی که دیگر دستیاران لوزانو هم هنوز انتخاب نشده‌اند، سیچلو هم برای پیگیری امور شخصی ایران را ترک کرده و قرار است از پلی‌آف به ایران بیاید. این قضیه پیشتر در زمان کواچ و حتی ولاسکو هم وجود داشت که این مربیان به‌صورت تمام و کمال لیگ را نمی‌دیدند و بازیکن برای تیم ملی انتخاب می‌شد!

مربی ایده‌آل یا اوقات فراغت!

فدراسیون در حالی به‌دنبال برکناری کواچ و زیر فشار سنگین افکار عمومی سرانجام به انتخاب رائول لوزانو رای داد که در همان مقطع رئیس فدراسیون والیبال در یکی از مصاحبه‌هایش عنوان کرد: اگر دو سال زمان داشت هدایت تیم ملی را به آناستازی می‌سپردیم، اما مشکل این است که زمان نداریم. هرچند فدراسیون والیبال بشدت با کمبود گزینه در آن مقطع مواجه بود، اما مرور صحبت‌های روزهای گذشته لوزانو نشان می‌دهد که او در فاصله پایان لیگ لهستان و تا شروع لیگ بعدی که عملا اوقات استراحتش است، هدایت تیم ملی ایران را در یک مقطع کوتاه عهده‌دار خواهد بود و بیم آن می‌رود او صرفا بخواهد در این فرصت المپیک را با ایران تجربه کند؛ آن هم اگر تیم ایران المپیکی شود. لوزانو در روزهای گذشته گفت: «از همکاری با تیم رادوم لهستان در فصل بعد هم استقبال می‌کنم. شاید در کنار حضور در لیگ لهستان با تیم ملی ایران هم فعالیت کنم. دوست دارم در لهستان بمانم. من قرار است با تیم ایران تمرینات را آغاز کنم. اطمینان دارم می‌توانیم به هدف بزرگ خود برسیم، چون والیبال ایران بازیکنان مستعدی دارد.»

پاسخ‌های فدراسیون

امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی درباره این موارد در گفت‌وگو با جام‌جم ابتدا به تشریح برنامه‌های آماده‌سازی پرداخت. خلاصه برنامه‌ها از این قرار است که از 6 اسفند مرحله اول تمرینات تیم ملی را با شرکت بازیکنانی که تیم‌هایشان از پلی‌آف لیگ حذف شده‌اند، تحت عنوان تیم ملی ب آغاز می‌شود، از 6 فروردین نیز استارت تمرینات اصلی زده می‌شود و لوزانو اواخر فروردین به ایران می‌آید. سیچلو از مرحله پلی‌آف به تهران می‌آید و لیگ را زیر نظر می‌گیرد. لوزانو و سیچلو فیلم و آنالیزهای لیگ را در این مدت دریافت کرده‌اند. برای حضور در مسابقات انتخابی شش، هفت دیدار دوستانه از جمله با فرانسه، لهستان و اسلوونی برگزار می‌شود و برپایی اردوی تدارکاتی در کره‌جنوبی هم در دستور کار است. خوش‌خبر درباره طولانی شدن رقابت‌های لیگ افزود: چاره‌ای نداشتیم این فشرده‌ترین حد ممکن برگزاری مسابقات بود، اگر بیشتر از این به تیم‌ها فشار می‌آوردیم بازیکنان مصدوم می‌شدند.

سرپرست تیم ملی با بیان این‌که بعد از مسابقات خرداد ماه و در لیگ جهانی احتمالا لوزانو به چهره‌های جدید بیشتر میدان خواهد داد، درباره چگونگی همکاری با این مربی اضافه کرد: قرارداد ما با لوزانو کوتاه‌مدت و تا المپیک است. اگر از عملکرد او رضایت حاصل شود، با توجه به علاقه‌مندی او به کار در ایران، فکر می‌کنم بی‌هیچ منعی برای ادامه، کار به صورت تمام وقت در ایران خواهد بود.

بنابراین فکر می‌کنم اگر همه چیز خوب باشد و عملکرد او مثبت ارزیابی شود، قراردادی چهارساله و تمام‌وقت با این مربی خواهیم بست که تا المپیک 2020 فقط سرمربی تیم‌ملی ایران باشد.

امید توفیقی / ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها