دکتر خسرو ابراهیم، خبره هیات رییسه فدراسیون والیبال در یادداشتی که برای جام جم ورزشی نوشت به اهم برنامه های چهار سال آینده فدراسیون والیبال اشاره کرد.
کد خبر: ۸۷۷۶۵۱
انتظارات والیبال از داورزنی

انتخابات فدراسیون والیبال در زمان خوبی برگزار شد زیرا مشخص شدن تکلیف ریاست این فدراسیون به حرکت‌ها و برنامه‌های پایدار ماه‌های آینده والیبال ایران کمک می‌کند.

حساسیت رقابت‌های انتخابی المپیک و لیگ جهانی که والیبال ایران در آن قرار دارد، ایجاب می‌کرد در سطح مدیریت دچار تغییر و تحول نشویم زیرا امکان داشت با آمدن فرد تازه‌وارد در فدراسیون والیبال برنامه‌ها دستخوش تغییرات شود که با توجه به فرصت محدود این کار به صلاح والیبال نبود.

والیبال دست‌کم در دوره کنونی از مرحله آزمون و خطا عبور کرده و جای خطا باقی نمانده است. حال آن‌که این احتمال می‌رفت که با روی کار آمدن فردی به غیر از محمدرضا داورزنی درصد خطاهای والیبال تا المپیک و لیگ جهانی افزایش پیدا کند.

هر چند داورزنی هم در چشم‌انداز دوره سوم مدیریت چهارساله خود در فدراسیون والیبال باید به چند نکته اساسی توجه کند.

نخست، سازندگی است که به اعتقاد من در سال‌های اخیر تربیت نیروهای جوان کمتر انجام شده است. فدراسیون تیم‌های نوجوانان و جوانان خوبی دارد که در سطح آسیا قهرمان هستند و در رقابت‌های جهانی نیز عناوین شایسته‌ای به‌دست می‌آورند، اما مقصود من پشتوانه‌سازی و انتقال این نفرات به تیم‌های باشگاهی در قالب لیگ برتر است که متاسفانه این فرایند بخوبی انجام نمی‌شود و ادامه این روند به تیم ملی لطمه می‌زند.

برخلاف بسیاری از تیم‌های والیبال دنیا که طی پنج سال گذشته 30 تا 40 درصد نفرات‌شان تغییر داشت، تیم ملی والیبال ایران دست نخورده باقی مانده است که ادامه این روند به نفع والیبال نیست. ما در لیگ شاهد حضور بسیاری از جوانان با آتیه روی نیمکت تیم‌ها هستیم در حالی که از این جوانان مستعد باید استفاده شود.

نکته دوم در چشم‌انداز دوره سوم ریاست داورزنی در والیبال به استفاده نکردن از مربیان داخلی بازمی‌گردد. تربیت مربی از نکات ضروری است که طی سال‌های آینده باید بدان توجه کرد. اگر قرار است تا ابد باور داشته باشیم که فقط مربی خارجی می‌تواند سکاندار تیم ملی شود حرفی نیست، اما چنانچه به ارتقای سطح دانش مربیان‌مان فکر می‌کنیم و می‌خواهیم تا ده سال آینده در این زمینه خودکفا باشیم، باید از امروز برای مربیان داخلی‌مان برنامه‌ریزی کنیم.

ما به مربیان داخلی فقط کارت بین‌المللی مربیگری می‌دهیم، اما آیا تلاشی برای بین‌المللی شدن آنها انجام می‌دهیم؟ حق و حقوق آنها در تیم‌های مختلف چگونه پرداخت می‌شود و آیا اراده‌ای برای خودکفایی در زمینه مربیگری در بلندمدت داریم؟ فدراسیون والیبال در دوره سوم ریاست داورزنی باید پاسخ‌های قانع‌کننده و شفافی در این زمینه‌های اساسی والیبال داشته باشد تا افق‌های جدیدی را برای این ورزش ترسیم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها