«مفتون و فیروزه» در فضای مجاری نقد و بررسی شد

روایت خوبان انقلاب

همزمان با ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نشست مجازی نقد کتاب «مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۹۰۳۴
روایت خوبان انقلاب

این کتاب دوجلدی روایتی از مبارزات انقلابی مردم مشهد است و درآن شخصیت‌های معاصری چون رهبر انقلاب، آیت‌الله مطهری، دکتر شریعتی و نیز چهره‌های منفور رژیم پهلوی حضوری موثر دارند. در ادامه خلاصه‌ای از صحبت‌های منتقدان در این نشست مجازی را برایتان انتخاب کرده‌ایم.

مهناز سعیدحسینی: «مفتون و فیروزه یک رمان خوب و به تعبیر من یک رمان جدی است. جدی در مقابل شوخی‌هایی که این روز به اسم رمان غالبا بازار کتاب ما را پر کرده‌اند. جدیتی در حد و اندازه چنگ انداختن به مخاطب و کشاندن او به وسط معرکه و ماجراهای رمان. رمانی که نویسنده‌اش آن‌قدر حرفه‌ای است که توانسته شخصیت‌ها و قهرمان‌های قصه‌اش را حتی با صداها و آواهای مختلف بنویسد. یعنی وقتی شما کارش را می‌خوانید صدای منحصر به فرد هر فرد را می‌شنوید،‌ زخم صورتشان را می‌بینید و این شخصیت‌ها این قدر برایتان ملموس است که اگر دست دراز کنید، جنس پیراهنش را هم لمس می‌کنید.»

حسام آبنوس: «از نکاتی که در مورد این رمان باید بیان شود تصویر عشق در آن است. عشق مفتون به فیروزه، عشق داریوش دانشگر به طیبه عزتی، عشق بی‌بی صدیقه به مش ابوالقاسم، آذر به اسد، خسرو خبوشانی به فیروزه، زیبا به مفتون و قس علیهذا از نوع عشق‌های پاک هستند و با وجود این‌که شخصیت‌های آن از طبقات اجتماعی و طیف‌های مختلف فکری هستند اما عشق‌های آنها از نوع عشق پاک دارند و خواننده این مساله را حس می‌کند. از این‌رو بر مساله عشق پاک و بدون حاشیه که این روزها مرسوم است باید در این رمان تاکید کرد و این مورد را در این رمان باید ستود. عشق پاک مساله‌ای است که در ادبیات و به‌طور کلی در هنر امروز کمتر شاهد آن هستیم.»

محمدمهدی شیخ صراف: «ویژگی سینمایی اثر آن‌قدر بالاست که به نظرم برای تبدیل چنین اثری به یک اثر فاخر سینمایی اصلا طی مراحل معمول اقتباس لازم نیست، حتی برای کارگردانی هم خیلی نیاز نیست برای دکوپاژ زحمت زیادی بکشد چون همه چیز‌آماده است. داشتم به این هم فکر می‌کردم که کتاب حتی یک نمایشنامه رادیویی جذاب هم هست بدون نیاز به تغییر خاص.»

مهدی بوشهریان: «سعید تشکری از بیرون داستان‌رو برای ما تعریف نمی‌کند. خودش درون داستان هست و چشم ناظر نویسنده در تک‌تک صحنه‌ها و پلان‌ها حضور دارد و مخاطب‌رو با خودش همراه می‌کنه. شعار نمی‌دهد، بحث نمیکنه. با منطق و استدلال داستانش رو پیش می‌بره و همین منطق هست که داستان رو خوندنی میکنه.»

محمد حقی: «رمان مفتون و فیروزه یک رنگین کمان زیبا از خوب و بد مردمان پیش از انقلاب است و نکته جالب آن رفتن به سراغ ناشنیده‌ها از لایه‌هایی از طبقه طاغوتیان و واگویه زندگی پر ازنکبت آنان است. در کنار این روایت تلخ از این آدمیان که به سختی بتوان آنان را از جنس مردمان دانست ـ روایت خوبان انقلاب هست که خوب و بد داستان را در کنار همدیگر تکمیل کرده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها