روحانی: باید منابع مالی و تسلیحاتی تروریسم را مسدود کرد

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که باید جلوی انتقال منابع مالی و تسلیحاتی به تروریسم سد شود، تصریح کرد: تروریسم خطری جدی و مقابله با آن نیز ضروری است بویژه این‌که حوادث ماه‌های گذشته نشان داد، تروریسم خطری برای همگان از جمله اتحادیه اروپاست.
کد خبر: ۸۷۹۰۰۸

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در دیدار فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: ایران و آلمان علاوه بر تلاش برای ارتقای روابط دوجانبه می توانند در مسیر حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند.

وی افزود: برجام به عنوان الگویی موفق، فضای بسیار خوبی در عرصه بین‌المللی برای تعامل و گفت‌وگو در خصوص سایر موضوعات ایجاد کرده است و باید تلاش کنیم معادله برد ـ برد را برای حل و فصل سایر مسائل منطقه نیز به‌کار گیریم.

رئیس‌جمهور با استقبال از گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایران با اتحادیه اروپا، از جمله آلمان تاکید کرد: تهران و برلین برای تعمیق همکاری‌های مشترک در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مصمم هستند.

روحانی با اشاره به نقش مثبت و سازنده آلمان در روند مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: اجرای دقیق و سریع برجام به سود همه طرف‌هاست و در همین عرصه باید تلاش کرد تا پایه‌های این توافق هر چه بیشتر مستحکم شود.

وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط ایران و آلمان اظهار کرد: طی سال گذشته میلادی، ده هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی آلمان از جمهوری اسلامی ایران دیدار و با شرکای خود گفت‌وگو و مذاکره کردند و هم اکنون نیز هشت هیات بزرگ دیگر اقتصادی در صف سفر به تهران هستند و این سفرها راه را برای سرمایه‌گذاری مشترک می‌گشاید.

وی همچنین به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن اشاره کرد و گفت: باید برای حل مساله تروریسم، زمینه‌‌های رشد و نمو این پدیده شوم را خشک کنیم که مقابله با افراط‌گرایی در منطقه یکی از این زمینه‌هاست.

طعم شیرین مناسبات دوستانه را چشیده‌ایم

رئیس مجلس هم در دیدار وزیر خارجه آلمان گفت: آلمان از کشورهایی است که طی چند ماه توانست قراردادهای تجاری و اقتصادی خوبی با ایران منعقد کند.

به گزارش پایگاه خانه ملت، علی لاریجانی با ابراز نگرانی از گسترش تنش‌ها در منطقه تصریح کرد: برخی مسائل ناهنجار در منطقه وجود دارد که باید حل شود و متاسفانه برخی کشورها در منطقه وجود دارند که نقش درستی ایفا نمی‌کنند و باعث افزایش درگیری‌ها و همچنین کمک به تروریسم می‌شوند.

لاریجانی با انتقاد از رویکرد نظامی‌گری سعودی‌ها گفت: چنین رویکردی هیچ وقت به موفقیت نمی‌رسد همان‌طور که آمریکا با حملات نظامی در عراق و افغانستان به موفقیت دست پیدا نکرد.

وی افزود: تا وقتی رویکرد کشورهایی که در پشت میز مذاکره در وین می‌نشینند، اصلاح نشود و هر کدام به دنبال منافع شخصی و استفاده ابزاری از تروریسم باشند، ادامه این مذاکره بیشتر به شوخی شباهت خواهد داشت.

اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز با ابراز خرسندی از این‌که توانسته است ظرف مدت سه ماه، دو بار به ایران سفر کند اظهار کرد: هیات‌های اقتصادی ما که به ایران سفر کرده‌اند، توانسته اند به نتایج خوبی دست پیدا کنند و ما خیلی خوشحالیم که توافقات برجام به سرانجام رسید.

وی افزود: اما اکنون مساله‌ای که برای ما نگران‌کننده است، بحران و تنش‌هایی است که در منطقه گسترش پیدا کرده و نتوانسته‌ایم راه حلی برای آن پیدا کنیم.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: مطمئنم که دو کشور ایران و آلمان علاقه‌مند به حل مسائل منطقه‌ای هستند، زیرا اکنون طعم شیرین مناسبات دوستانه را چشیده‌ایم.

اشتاین مایر با اشاره به تنش‌ها میان سعودی‌ها و یمن، روسیه و ترکیه و همچنین افغانستان و عراق گفت: در زمان توافق هسته‌ای با ایران همه کشورها به دنبال این بودند که این توافق به سرانجام برسد، ولی متاسفانه در مذاکرات وین که درخصوص حل مشکل سوریه تشکیل شده است، این یکپارچگی مشاهده نمی‌شود. وی یادآور شد: حتی در میان مخالفان سوریه هم یکدستگی وجود ندارد و این خطری برای به بن بست رسیدن حل این مشکلات است که ما نباید بگذاریم به چنین نقطه‌ای برسیم.

نگرانی از رفتار سراسر ابهام آمریکا

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در دیدار اشتاین مایر، اجرای برجام و رفع تحریم‌ها را مقطعی بسیار مهم در ایجاد و تقویت اعتماد میان ایران و کشورهای غربی غیرمتخاصم عنوان کرد و گفت:‌ به رغم حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام و همچنین تلاش موثر برخی کشورهای اروپایی برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام ایالات متحده آمریکا همچنان محل نگرانی جدی است.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شمخانی خاطرنشان کرد: ‌تعامل سازنده ایران و کشورهای اروپایی در چارچوب تامین منافع مشترک با توجه به خطوط قرمز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین شده، می‌تواند زمینه شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری‌های همه‌جانبه را فراهم کند.

شمخانی با ابراز نگرانی از افزایش پیچیدگی‌های تصنعی در بحران سوریه بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند سیاسی و ادامه گفت‌وگوها برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه تاکید کرد و افزود: اصرار برخی کشورها برای حضور گروه‌های تروریستی و تکفیری در روند مذاکرات به شکل‌گیری چالش‌های بنیادین در مسیر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه منجر شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: بزرگ‌ترین آفت در مبارزه با تروریسم، برخورد گزینشی برخی کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم با این پدیده شوم است.

اشتاین مایر هم با اشاره به جایگاه و نقش برجسته منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت گسترش رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای حل و فصل بحران تروریستی در منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان همچنین سه‌شنبه شب در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌که درباره حل مشکل سوریه تفاوت دیدگاه داریم، افزود: اما در وین همراهی دیگر افراد مهم را در این چارچوب داشتیم و به این باور رسیدیم که در سوریه همه قومیت‌ها باید بتوانند در صلح با هم زندگی کنند.

ظریف هم در این نشست گفت: درباره ادامه تبادل نظر در سطوح مختلف میان ایران و آلمان توافق کردیم. وزیر خارجه آلمان در پایان برنامه‌هایش در تهران، دیروز کشورمان را به مقصد عربستان ترک کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها