سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین:

قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا بازدارنده نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از قاچاق بی رویه کالا به داخل کشور و شیوع فرهنگ مصرف گرایی در جامعه، خواستار مشارکت همگانی برای توزیع عادلانه ثروت و توسعه اقتصادی شد.
کد خبر: ۸۷۸۵۰۸
قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا بازدارنده نیست

محمد علیپور در گفتگو با خبرنگار جام ‌جم آنلاین گفت: شرایط اقتصادی خاص کشور در زمان جنگ و تحمیل تحریم‌های ظالمانه، ناهنجاری‌های اقتصادی در کشور از جمله قاچاق کالا را به دنبال داشته که ریشه‌کنی این معضل نیازمند عزم همگانی است.

وی افزود: تولید برخی کالاهای بی‌کیفیت در کشور عامل اصلی واردات بی‌رویه و قاچاق کالا است. شرکت‌های داخلی باید برای جلب رضایت مشتریان، کالاهای با کیفیت تولید کنند. وقتی وجدان کاری با تعصب ملی همراه شود بسیاری از مشکلات حال حاضر برطرف خواهد شد.

علیپور ادامه داد: در حال حاضر ضعف نظارتی در مبادی گمرکی و سایر مرزهای کشور مشهود است و ما شاهد ورود بی ضابطه برخی کالاهای مصرفی هستیم که نمونه آن در داخل کشور وجود دارد. متاسفانه برخی از موارد قاچاق کالا با عنوان ترانزیت خارجی یا عبور موقت وارد ایران شده و به جای مقصد، داخل کشور بارگیری می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: علت اصلی قاچاق کالا عدم مدیریت و نظارت درست است. ضمن اینکه قوانین مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا به اندازه کافی بازدارنده نیستند. در این شرایط برای مبارزه با قاچاق کالا نباید تنها به نیروی انسانی متکی بود، تکنولوژی و ابزارهای نظارتی باید بهینه شوند و پیگیری‌های لازم در مبدا و مقصد کالا انجام گیرد.

به اعتقاد علیپور، مبارزه با قاچاق کالا نیازمند عزم جدی تمام بخش‌های جامعه و نهادهای اجرایی کشور است. برخوردهای پلیسی همیشه کارساز نیست، باید ضمن استفاده از همه ظرفیت‌‌ها، فرهنگ مصرفی جامعه را اصلاح کرد و در کنار اصلاح قوانین موجود، بهبود کیفیت کالاهای تولید داخل کشور در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس با اشاره به شرایط فراهم شده و ایجاد فضای باز اقتصادی در دوران «پسا برجام» خاطرنشان کرد: توافق با صنعتگران و سرمایه گذاران خارجی خوب است به شرطی که در قالب انتقال علم، تکنولوژی، و تجارب صنعتی باشد و با مشارکت داخلی، کارخانه‌ها و صنایع جدید راه‌اندازی شوند، ولی اگر یک طرفه باشد و بخواهند بازار ایران را در اختیار بگیرند، قابل قبول نیست.

رضا گلین شریف دینی- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها