عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد

تشریح راه‌های مقابله با نفوذ دشمن از طریق مهندسی فرهنگی

جام جم آنلاین در گفتگو با سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی کرد:

ترویج ارزش‌های فرهنگی با کمک ظرفیت‌های مردمی

تهاجم فرهنگی و معضلات آن مشکل این روزهای کشور محسوب شده و اثرات مخرب آن را در سطوح مختلف جامعه شاهد هستیم. ویروس مخربی که شیوع آن در دهه اخیر و همگام با ظهور ماهواره، اینترنت و توسعه شبکه‌های اجتماعی به اوج رسید، ضرورت ترویج ارزش‌های اسلامی از طریق گسترش برنامه‌های آموزشی را طلب می‌کند. حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس دیدگاه‌های خود را در خصوص مباحث فرهنگی جامعه با جام جم آنلاین در میان گذاشته است.
کد خبر: ۸۷۶۷۱۷
ترویج ارزش‌های فرهنگی با کمک ظرفیت‌های مردمی

*عصر نوین تهاجم فرهنگی به کشور از کجا و چگونه آغاز شد؟

تهاجم فرهنگی با ساختار نوین همزمان با ظهور وسایل ارتباطی جدید از جمله ماهواره، اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در جامعه گسترش یافت. مقام معظم رهبری بارها در خصوص خطرات موجود هشدار دادند ولی مسئولان فرهنگی کشور موضوع را جدی نگرفتند. حتی در سال اقتصاد و فرهنگ هم اتفاق خاصی نیفتاد. از مردم عادی نمی‌توان تقاضای تغییر داشت ولی کسانی که امکانات لازم را در اختیار داشتند، چه کردند؟!

*انتقاد دقیقاً به کدام یک از بخش‌های کشور وارد است؟

مسئولین اجرایی در گذشته و حال، متهمان ردیف اول هستند، نمایندگان مجلس در ردیف بعدی قرار دارند. وقتی هنگام تشکیل مجلس نهم اعضای کمیسیون فرهنگی به 12 نفر نمی‌رسند در عوض برخی دیگر از کمیسیون‌های مجلس بیش از 50 متقاضی دارند که اعضای آنها با قرعه‌کشی انتخاب می‌شود، چه می‌توان گفت؟! واقعیت این که فرهنگ در کشور مظلوم است و جایگاه مناسبی ندارد.

*ترویج ارزش‌های فرهنگی و اسلامی از چه طریق بهتر نتیجه می‌دهد؟

توجه به ظرفیت‌های مردمی و نهادهای فعال اجتماعی در بخش توسعه فرهنگی چاره کار است. ضمن اینکه بسیاری از موانع به خصوص کمبود بودجه را نداریم و با هزینه‌های کمتر، برنامه‌های بهتری تولید خواهد شد. جشنواره عمار را به عنوان نمونه عرض می‌کنم؛ آثاری که در این جشنواره توسط بچه حزب‌الهی‌ها تولید می‌شود به مراتب مفیدتر از فیلم‌هایی است که با هزینه‌های میلیاردی توسط بخش خصوصی ساخته می‌شوند.

*آیا نمایندگان مجلس به اندازه کافی به مشکلات فرهنگی توجه دارند؟

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس جلسات متعددی با مسئولان وزارت ارشاد برگزار می‌کنند و به طور مرتب کاستی‌های موجود یادآوری می‌شود. قانون به اندازه کافی وجود دارد ولی نگاه مدیران فرهنگی باید تغییر کند. تا زمانی که این مشکل برطرف نشود همچنان شاهد نابسامانی فرهنگی در جامعه خواهیم بود.

*اولویت‌های فرهنگی حال حاضر جامعه کدام است؟

نیازهای فرهنگی جامعه بسیار متنوع است. اولویت‌های اصلی را مقام معظم رهبری تبیین فرمودند. سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تمدن اسلامی و...سرفصل‌های مهمی هستند که مسئولین می‌توانند آنها را اولویت قرار دهند. در حال حاضر توجه به این مسائل کم رنگ شده و حتی در لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه‌ای که دولت برای سال آینده به مجلس تقدیم کرده است، بسیاری از موارد تاکید شده در برنامه چهارم و پنجم مورد غفلت قرار گرفتند. نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند کاستی‌ها و نواقص موجود را به حداقل برسانند.

*خط قرمز مسایل فرهنگی در جامعه چگونه ترسیم می‌شود؟

تمام نظام‌های حکومتی در دنیا برای مسائل فرهنگی خط قرمز دارند که بر اساس مقتضیات و شرایط اجتماعی تعیین می‌شوند. در جمهوری اسلامی اسلامی ایران هم موانع و خط قرمزهای پررنگ فرهنگی وجود دارد که ضامن بقا و دوام کشور است. بازدارندگی، سختگیری نیست و نیاز فرهنگی جامعه محسوب می‌شود. البته ممکن است مردم دیدگاه‌های مختلفی داشته باشند و هر کس مطابق سلیقه‌اش اهداف نظام را در برنامه‌های فرهنگی لحاظ می‌کند. مهم این است که در بخش فرهنگی جهت‌گیری درست در کشور اعمال شود.

*بودجه فرهنگی دولت برای سال 95 را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

بودجه سال آینده هنوز مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. در حال حاضر مشغول رایزنی و تصویب بودجه برنامه ششم توسعه هستیم. طبیعتاً بودجه فرهنگی سال 95 متناسب با اهداف برنامه ششم توسعه خواهد بود. در سال‌های قبل همواره این موضوع سیر نزولی داشت و تنها یک درصد بودجه کل کشور به بخش فرهنگ اختصاص داده می‌شد که همین مقدار هم روی کاغذ بود و متاسفانه در عمل تحقق نیافت.

رضا گلین شریف دینی- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها