در تهران، بین چهارراه سرچشمه و سه‌راه امین‌حضور، در کوچه میرزا محمود وزیر، خانه‌ای قرار دارد که به نام یکی از صاحب‌منصبان دوره قاجار است. خانه قوام‌الدوله سال 1253 ساخته شده و از جذابیت‌های منحصر بفردی برخوردار است.
کد خبر: ۸۷۴۹۱۲
خانه قوام‌الدوله + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، این خانه تاریخی در سال‌های قبل از انقلاب توسط انجمن آثار ملی خریداری و به سازمان ملی حفاظت آثار باستانی واگذار شد و این سازمان آن را مرمت کرد. البته قسمتی از بنا در تعریض کوچه میرزا محمود وزیر ازبین‌رفته که به احتمال زیاد متصل‌کننده اندرونی و بیرونی به یکدیگر بوده است‌.

از خصوصیات این بنا باید به نظم و تقارنی اشاره کرد که با آجر و چوب در نمای ساختمان به وجود آمده و وجود 7 دری در این بنا از جمله مهم‌ترین عوامل زیبایی آن محسوب می‌شود. 7 دری جزو عنصرهای معماری ایرانی ـ ‌اسلامی است‌.

در حیاط بیرونی یک حوض و چند باغچه تعبیه شده است. از ویژگی‌های این بنا وجود دو بادگیر و یک شیروانی در بام بناست که انسان را برای رفتن به طبقات بالا بر می‌انگیزد.

این دو بادگیر قرینه هم هستند. این هماهنگی در کار معماری و هنر ایران از بزرگ‌ترین تا ظریف‌ترین عناصر را شامل می‌شود.

ورود به قسمت داخل بنا از حیاط بیرونی و درونی و از طریق دو راه پله انجام می‌شود. اتاق یا تالار آینه این مجموعه که در طبقه همکف و در قسمت شمالی خانه قرار دارد و از دیگر اتاق‌های جانبی بزرگ‌تر است‌، مخصوص پذیرایی از مهمانان و سیاستمداران وقت بوده و از بخش اندرونی خانه مجزاست‌. تزئینات این تالار به‌دلیل رفت و آمد رجال کشورهای غربی‌، از الگوهای غربی پیروی
کرده ‌است‌.

تالار دیگر بنا، سفره‌خانه است که در ضلع جنوبی واقع است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و آفتاب‌گیر بودن آن‌، به زمستان‌نشین معروف است‌.

در کل ساختمان هشت اتاق و چهار دهلیز وجود دارد که همگی تنها به راهروهای کنار خود راه دارند. تزئینات این اتاق‌ها به طور کامل مشابه یکدیگر و همه اتاق‌ها دارای پنجره‌های ارسی است.

دیوارها دارای گچبری و نقاشی از گیاهان تزئینی و اسلیمی است. بیشتر قسمت‌های این اتاق را فرورفتگی‌هایی در دیوار تشکیل داده که مانند طاقچه عمل می‌کند.

وقتی این ساختمان تحت نظر سازمان حفاظت آثار باستانی درآمد، چند اتاق‌، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی در ضلع شرقی حیاط بیرونی به آنها افزوده شد که البته قسمت نوساز با بافت قدیمی خانه‌، از قبیل در و پنجره‌، تزئینات شومینه و گچبری و نمای خارجی به‌طورکلی مطابقت می‌کند، به طوری‌که تشخیص آن دشوار است. خانه قوام‌الدوله سال 1377 با شماره 2024 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
-
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
۰
۰
سلام.آخرچرا ساختمان جدید به آن اضافه كردند.بافت نوساز!! جاذبه آثارباستانی رامخدوش می كند.( اشتباه نشود منظورم مرمت نیست )مگراینگونه كارها قبلا كارشناسی نمی شود اصلا كارشناس هم نمی خواهدهرغیرمتخصصی هم این رادرك میكند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها