برگی دیگر از پرونده فساد در فوتبال

100 میلیون تومان بگیر و به تیم ما بباز!

نگاهی به عملکرد لژیونرهای ایرانی قطر

خانه‌ای روی آب

فوتبال قطر نزدیک به 34 سال است به مقصد دلخواهی برای بازیکنان ایرانی تبدیل شده است. معیارهای مالی موجود در فوتبال قطر نه‌تنها برای بازیکنان ایرانی که برای بسیاری دیگر از فوتبالیست‌های اقصی نقاط دنیا جذاب و رویایی است و همین می‌شود که ردپای بازیکنان آمریکای لاتین و کشورهای مختلف اروپایی را به وفور می‌توانید در این لیگ ببینید.
کد خبر: ۸۷۴۶۶۱
خانه‌ای روی آب

به گزارش جام جم ورزشی ، معیارهای مالی موجود در لیگ ستارگان قطر بر مبنایی است که در بسیاری از اوقات بازیکنان مختلف بیشتر از آنچه در بازار نقل و انتقالات روی آنها قیمت‌گذاری می‌شود، دستمزد می‌گیرند و قراردادهای نجومی می‌بندند. در سال‌های اخیر حضور بازیکنان ایرانی در لیگ ستارگان قطر شدت گرفته است که این موضوع خود گاهی اوقات با انتقادهایی روبه‌رو می‌شود. به هر حال این انتقادها باشد یا نباشد ابتدای هر فصل، شاهد کوچ چند بازیکن ایرانی به این لیگ هستیم. در فصلی که گذشت هفت بازیکن ایرانی در لیگ ستارگان قطر و لیگ دسته پایین‌تر این کشور به میدان رفتند. برخی از آنها در تیم‌های خود ماندگار شدند، برخی عذرشان خواسته شد و تکلیف بعضی از آنها نیز مشخص نیست. در ادامه نگاهی به وضعیت لژیونرهای ایرانی قطر می‌اندازیم.

پژمان منتظری (الاهلی)

هر چقدر مجتبی جباری در این فصل برای الاهلی درخشید دیگر بازیکن ایرانی این تیم یعنی پژمان منتظری راضی کننده ظاهر نشد. منتظری به‌خصوص در هفته‌های اخیر از لحاظ فنی ضعیف بود و توقعات کادر فنی الاهلی را برآورده نکرد تا کم کم کنار گذاشتن او به یکی از برنامه‌های مدیران این باشگاه در فصل نقل و انتقالات تبدیل شود. او که ابتدای این فصل به تیم الاهلی پیوست تا همبازی مجتبی جباری شود هنوز وضعیت نامشخصی دارد، اما جدایی او از الاهلی قطعی به نظر می‌رسد.

مجتبی جباری (الاهلی)

جباری سال 92 و به دنبال یک انتقال ناموفق به سپاهان، راهی لیگ ستارگان قطر شد تا برای نخستین بار فرصت حضور در یک تیم خارجی را پیدا کند. جباری در حالی راهی قطر شد که سال‌های پیش از آن، فرصت حضور در باشگاه‌های اروپایی را از دست داده بود. به هر حال در فصلی که گذشت جباری موفق‌ترین لژیونر ایرانی لیگ ستارگان قطر بود و رسانه‌های قطری بارها از این بازیساز ایرانی تمجید کردند.

او مدتی پیش قرارداد خود را با الاهلی تمدید کرد و این باشگاه قطری نیز به جدایی این ستاره ایرانی خود تمایلی ندارد؛ این در حالی است که مدتی پیش شایعه بازگشت او به استقلال بر سر زبان‌ها افتاد، آن هم با یک مبلغ سه میلیاردی. حضور دوباره جباری با توجه به این که وی با آرامش کامل به کار خود در قطر ادامه می‌دهد بعید به نظر می‌رسد. او را برای حداقل یک فصل دیگر در لیگ ستارگان قطر خواهیم دید.

اشکان دژاگه (العربی)

دژاگه بیست و نهم ژوئیه سال 2014 به العربی قطر پیوست، آن هم با یک قرارداد 3/6 میلیون پوندی که وی را به گران‌ترین بازیکن ایران تبدیل کرد.

دژاگه این فصل در ترکیب العربی عملکرد خوبی داشت، هر چند در گلزنی ناموفق بود. عدم توفیق وی در گلزنی باعث نشد سران این باشگاه قطری نسبت به وی ذهنیتی منفی داشته باشند. وی همچنان در این تیم توپ می‌زند و احتمالی هم برای جدایی وی وجود ندارد. یک فصل دیگر این بازیکن ملی‌پوش را در ترکیب تیم العربی قطر خواهیم دید. دژاگه از زمان پیوستن به العربی 37 مرتبه به میدان رفته و شش گل به ثمر رسانده است.

مسعود شجاعی (الغرافه)

فصل خوبی برای بازیکن ایرانی و سابق تیم اوساسونای اسپانیا نبود. او در حالی از الشحانیه به الغرافه پیوست که تا آستانه عقد قرارداد با پرسپولیس نیز پیش رفت، اما ترجیح داد همچنان به کار خود در خارج از کشور ادامه بدهد و به همین ترتیب به الغرافه قطر پیوست. او در این فصل 14 بار برای تیم الغرافه به میدان رفت و تنها یک‌بار موفق شد گل بزند.

اما سران این باشگاه قطری اواسط فصل، عملکرد او و یاسین شیخاوی تونسی را ضعیف ارزیابی کردند تا با قرار گرفتن در فهرست مازاد دو بازیکن پرتغالی به فهرست خرید این باشگاه قطری اضافه شود. با این که شجاعی در فهرست مازاد باشگاه بحران‌زده الغرافه قرار گرفته بود، اما سرمربی پرتغالی این تیم یعنی پدرو کایژینیو با جدایی این بازیکن مخالفت کرد تا شجاعی کماکان به حضور خود در لیگ ستارگان قطر ادامه بدهد. با این حال به نظر می‌رسد او دوام طولانی مدتی در این تیم نخواهد داشت.

آندرانیک تیموریان (ام صلال)

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران پس از جدایی از تراکتورسازی راه لیگ ستارگان قطر و باشگاه ام‌صلال را درپیش گرفت. تیموریان اما درام صلال موفق نبود. بولنت، سرمربی این تیم قطری نارضایتی خود را از عملکرد آندو و سه بازیکن دیگر به اطلاع سران این باشگاه رساند تا در رابطه با شرایط این بازیکنان تصمیم گیری شود.

ام صلال دیگر به کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران نیازی ندارد و این بازیکن به‌زودی از جمع بازیکنان‌ ام‌صلال جدا می‌شود؛ هر چند اکنون هم باید وی را جدا شده بدانیم. اخبار متعددی در ارتباط با بازگشت آندرانیک تیموریان به باشگاه استقلال شنیده می‌شود.

محمد نوری (المسیمیر)

شاید اگر کاپیتان سابق سرخ‌ها می‌دانست بنیه تیم المسیمیر تا این حد ضعیف است هرگز راهی این تیم نمی‌شد. المسیمیر، ضعیف‌ترین تیم حاضر در این فصل از رقابت‌های لیگ ستارگان قطر بود و کاپیتان ایرانی این تیم یعنی محمد نوری هم نتوانست برای نجات از بحران شدید این تیم کاری انجام بدهد. تنها نکته مثبت این تیم ضعیف قطری برای نوری جنبه مالی آن بود که وی را راضی نگه داشت‌. با این حال جدایی نوری از این باشگاه تقریبا قطعی است. اخبار فراوانی در ارتباط با بازگشت نوری به پرسپولیس شنیده می‌شد، اما از آنجا که رضایت‌نامه این بازیکن 900 میلیون تومان (250 هزار دلار) برای پرسپولیسی‌ها آب می‌خورد سرخ‌ها فعلا از خرید کاپیتان سابق خود منصرف شده‌اند، چرا که علاوه بر پرداخت مبلغ رضایتنامه باید دستمزد او را هم بپردازند که برای سرخپوشان بسیار سنگین خواهد بود.

هیلدا حسینی‌خواه

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها