دکتر کدخدایی، مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در گفت و گو با جام‌جم پیشنهاد کرد:

هزینه تبلیغاتی نامزدها در انتخابات قانونمند شود

واکنش‌ها به نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیأت‌های نظارت

آیت‌الله نوری همدانی: نمی‌توان افراد را بدون نظارت وارد انتخابات کرد

انتشار اسامی آن دسته از داوطلبان نامزدی مجلس که از سوی هیأت‌های نظارت بر انتخابات ردصلاحیت شده‌اند، چنانکه پیش از این پیش‌بینی می‌شد، واکنش‌هایی را برانگیخت.
کد خبر: ۸۷۳۶۹۳

روز گذشته خبرگزاری‌ها از عدم تائید صلاحیت 33 نماینده فعلی مجلس خبر دادند و برخی رسانه‌های دیگر نیز خبر ردصلاحیت بعضی از چهره‌های سیاسی را منتشر کردند. در همین راستا مرعشی، عضو کارگزاران سازندگی به خبرآنلاین گفت که 99درصد نامزدهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده‌اند. او مدعی شد از 3000 نامزد اصلاح‌طلب، فقط 30نفر تائید شده‌اند.

مدل برجام را باید در داخل هم اجرا کنیم

رئیس‌جمهور در بخشی از نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی درباره برخی رد صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های نظارت گفت: مدل برجام را باید در داخل هم اجرا کنیم.

وی با بیان این‌که اطلاعات اولیه‌ای که به من دادند، خیلی خوشحال‌کننده نبود، افزود: شرایط در مرحله ثبت‌نام و تائید صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی، بسیار امیدوارکننده بود اما در هیأت‌های نظارت، برخی احراز صلاحیت نشدند. رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری به این‌که شورای نگهبان در این زمینه دخالت کند ادامه‌ داد: به‌عنوان رئیس‌جمهور از همه اختیاراتم استفاده می‌کنم و امیدوارم شورای نگهبان که نهاد بسیار مهمی است و پاسدار قانون اساسی است، بتواند موضوع را به‌گونه‌ای حل و فصل کند که آنچه مقام معظم رهبری تاکید کردند درخصوص انتخابات پرشور و رأی دادن همه مردم، محقق شود. روحانی ابراز امیدواری کرد شورای نگهبان، دغدغه‌ها را حل کند و نگذارد دلواپسی به‌وجود بیاید.

مذاکره با شورای نگهبان

در رابطه با موضوع ردصلاحیت 55درصد داوطلبان نامزدی مجلس، سیدحسین هاشمی استاندار تهران یادآور شد: نباید اجازه دهیم فضا، فضای آلوده‌ای باشد. باید اجازه دهیم افراد مسئول در وزارت کشور با شورای نگهبان مذاکره کنند و افرادی که صلاحیتشان احراز نشده و احیانا حقی از آنها ضایع شده است، در مدت 20 روز صلاحیتشان دوباره بررسی شود و به عرصه انتخابات برگردند.

استاندار تهران تاکید کرد: براساس جلسه‌ای که داشتیم، مقرر شد کسانی که حقشان بوده به جریان انتخابات برگردند و صلاحیت آنها با تعامل و گفت‌وگو احراز شود. علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی ـ انتظامی فرماندار تهران نیز با اشاره به این‌که حدود 1700نفر در تهران رد صلاحیت شده‌اند، گفت: هیأت نظارت استان تهران صلاحیت 760 نفر را در تهران تائید کرده است.

ردصلاحیت‌ها براساس قانون است

در ارتباط با عملکرد شورای نگهبان درخصوص بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس، آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید با بیان این‌که انتخابات امانتی در دسترس برگزارکنندگان آن است، تصریح کرد: سازوکار نظارت بر انتخابات مانند آنچه در شورای نگهبان رخ می‌دهد، در همه کشورها وجود دارد. به گزارش تسنیم، وی در دیدار با مجموعه ستاد انتخابات استان و تعدادی از بازرسان انتخابات استان قم با ابراز این‌که امیدواریم انتخابات خوبی در کشور رقم بخورد، گفت: شورای نگهبان نظر استصوابی دارد. این امانت را نمی‌شود به هرکسی سپرد، چون بی‌قانونی می‌شود. این دستگاه نظارتی در همه کشور‌ها وجود دارد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با هشدار نسبت به این‌که نمی‌توان هر شخصی را بدون نظارت برای ورود به مجلس شورای اسلامی و خبرگان انتخاب کرد، افزود: شورای نگهبان بر اساس قانون افراد را محک می‌زند و کسانی را که صلاحیت ندارند، رد می‌کند. در همین بررسی‌های اخیر مشخص شد بیش از 700 نفر محکومیت کیفری داشتند که نمی‌توان آنها را به امور کشوری منصوب کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها