با رسانه‌های روز دنیا

وال‌استریت ژورنال

تپش نبض اقتصادی جهانوال‌استریت ژورنال، نام روزنامه‌ای معروف با محتوای اقتصادی و سیاسی است که به زبان انگلیسی و به صورت بین‌المللی، شش روز در هفته منتشر می‌شود و دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد. مالکیت وال‌استریت ژورنال (که گاهی به اختصار با نام ژورنال هم شناخته می‌شود) به عهده بنگاه انتشاراتی داوجونز است. همچنین نسخه‌های زیادی از این روزنامه در دو قاره اروپا و آسیا نیز توزیع می‌شود و با استقبال خوانندگان خود در کشورهای مختلف دنیا روبه‌روست.
کد خبر: ۸۷۲۵۰۶
وال‌استریت ژورنال

این روزنامه ـ که از سال 1889 به طور مستمر توسط سه روزنامه‌نگار با نام‌های چارلز داو، ادوارد جونز و چارلز برگسترسر در حال چاپ است ـ توانسته رکورد بیشترین میزان تیراژ را طی سال‌های اخیر در ایالات متحده آمریکا به دست آورد و به گفته منابع رسمی در سال 2013 به طور میانگین 4/2 میلیون نسخه در روز فروش داشته است که از این میزان، حدود 900 هزار نسخه از آن به صورت دیجیتال و نسخه آنلاین توسط سایت این نشریه فروخته می‌شود. وال‌استریت ژورنال همچنین در طول سال‌های فعالیت خود تا سال 2015 برنده 39 جایزه معتبر روزنامه‌نگاری پولیتزر هم شده است که از این نظر آماری درخشان برای این نشریه محسوب می‌شود.

اولین جریده‌های منتشر شده در بنگاه مطبوعاتی داوجونز و شرکا، بولتن‌های خبری خلاصه شده‌ای بود که اوایل دهه 1880 به صورت روزانه به معامله‌گران بازار بورس نیویورک فروخته می‌شد. چندی بعد نسخه چاپی دیگری توسط این گروه با نام نامه عصر مشتریان به انتشار رسید که مضمونی مشابه با بولتن‌های قبلی داشت. گزارشگران این روزنامه بعدها ایده‌های خود را تحت لوای روزنامه‌ای واحد به نام وال‌استریت ژورنال گرد آوردند که اولین شماره آن در 8 جولای 1889 به چاپ رسید و تحویل آن توسط سرویس خبری داوجونز به وسیله تلگراف آغاز شد.

سال 1896 میانگین صنعتی داوجونز ـ که از شاخص‌های مهم اقتصادی بازار آزاد است ـ به طور رسمی راه‌اندازی شد. سال 1902 کلارنس بارون که خود روزنامه‌نگار بود امتیاز مالکیت این روزنامه را به قیمت 130 هزار دلار خرید. تا قبل از این دوران، میزان تیراژ روزنامه در حدود 7000 نسخه بود، اما به واسطه حضور بارون تا اواخر دهه 1920 به 50 هزار نسخه صعود کرد. بارون و همراهان خود با ایجاد فضایی بی‌باکانه در روزنامه‌نگاری، گزارشگری مالی مستقل را در این روزنامه بهبود بخشیدند و حرکتی جدید را در سبک روزنامه‌نگاری کسب و کار آغاز کردند. با فوت بارون در دهه‌های بعد از 1940 مجله سر و شکل جدیدتر و به روزی را تجربه کرد. در 1967 داوجونز بالاخره تصمیم گرفت نشریه را خارج شهر نیویورک گسترش دهد و روزنامه‌نگارانی را در مراکز مهم مالی قاره اروپا، آسیا، آمریکای لاتین، استرالیا و آفریقا مستقر کرد. داوجونز همچنین روزنامه‌های زنجیره‌ای معروف اوتاوی را که در آن زمان شامل 9 روزنامه و سه مجله می‌شد خرید که بعدها اسم آن به گروه رسانه‌های محلی داوجونز تغییر یافت.

با گسترش فضای انتشار اخبار مجازی و همه‌گیر شدن اینترنت به عنوان معجزه هزاره جدید، روزنامه وال‌استریت ژورنال هم نسخه‌ای با نام وال‌استریت ژورنال آنلاین را ـ که نسخه مکمل چاپی خود بود ـ در سال 1996 راه‌اندازی کرد. در سال 2003 داوجونز شروع به یکپارچه‌سازی گزارش‌های مربوط به آمار مشترکان آنلاین و چاپی خود کرد و در سال 2007 با داشتن بیش از 980 هزار مشترک، به بزرگ‌ترین سایت خبری پرداختی در دنیا تبدیل شد.

زهرا غفاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها