با رسانه‌های روز دنیا

وال‌استریت ژورنال

با رسانه‌های روز دنیا

«لوموند» جهانی در دست مردم

روزنامه فرانسوی لوموند (به معنی جهان) یکی از پرخواننده‌ترین نشریات کشور فرانسه و همچنین جزو چند روزنامه تاثیرگذار قاره اروپاست. این روزنامه که عصرها چاپ می‌شود، از زمان انتشار نخستین شماره خود به سردبیری هربرت بومری همچنان در شهر پاریس، پایتخت این کشور مستقر است.
کد خبر: ۸۶۶۸۲۳
«لوموند» جهانی در دست مردم

لوموند همچنین توانسته با وجود گسترش فراوان رسانه‌های غیرچاپی و محبوبیت روزافزون خبرگزاری‌های آنلاین، همچنان تیراژ خود را طی 20 سال گذشته به میزان نسبتا ثابتی حفظ کند. این روزنامه در حال حاضر 320هزار نسخه برای هر شماره شمارگان دارد. البته سنت همیشگی مردم فرانسه در خواندن مطبوعات چاپی همراه با نوشیدن یک فنجان قهوه در کافه‌های خیابانی پرشمار پاریس را هم در حفظ این عدد نباید بی‌تاثیر دانست.

گفته می‌شود دلیل اصلی شکل‌گیری این روزنامه به درخواست ژنرال شارل دوگل در دوران بعد از خروج سربازان ارتش آلمان در طول جنگ جهانی دوم از کشور فرانسه بوده است. این روزنامه سال 1944 پایه‌ریزی شد و جای دیگر روزنامه معروف آن روزگار فرانسه با نام لوتوم را ـ که در آن زمان از شرایط خوبی برخوردار نبود ـ گرفت. اولین شماره از لوموند، 19 دسامبر همان سال به چاپ رسید و هربرت بومری با شرط حفظ تمامیت استقلال این روزنامه، عهده‌دار مقام مالکیت و سردبیری آن شد. مالکیت این روزنامه در حال حاضر به عهده شرکتی با نام لوموند گروپ است که علاوه بر این روزنامه، 51 درصد از سهام ماهنامه لوموند دیپلماتیک را هم دارد. دیگر نکته قابل توجه درخصوص این روزنامه، بررسی گرایش سیاسی گردانندگان آن است که در گذشته عموما به حمایت از مواضع گروه‌های چپ و میانه‌رو می‌پرداخت. در انتخابات سال 1981 لوموند از نماینده حزب سوسیالیست آن دوران یعنی فرانسوا میتراند حمایت کرد؛ چراکه معتقد بود تناوب حضور احزاب سیاسی در نهایت به نفع رشد کشور خواهد بود. همچنین ادوارد بالادور، نامزد میانه‌رو انتخابات ریاست جمهوری سال 1995 و سگولن رویال، نامزد حزب سوسیالیست در سال 2007 از دیگر چهره‌های مورد حمایت در این روزنامه بوده‌اند.

روزنامه لوموند به لحاظ رعایت جنبه‌های ژورنالیستی، سازمانی نظام یافته و آکادمیک است که در آن روزنامه‌نگاران نه‌تنها به استخدام رسمی درمی‌آیند و از مزایای کار ثابت برخوردار می‌شوند، بلکه جزو سهامداران مالی شرکت هم محسوب می‌شوند و در انتخاب مدیران رده بالا و اجرایی خود نقش دارند. این روزنامه در مقایسه با دیگر روزنامه مطرح جهان یعنی نیویورک تایمز، بیشتر بر تجزیه و تحلیل امور و ارائه نظرات روزنامه‌نگاران خود متمرکز شده و می‌کوشد از انتشار صرف اخبار بدون تجزیه و تحلیل همراه با آن فاصله بگیرد، در نتیجه ارائه تفسیرهای متفکرانه از رویدادهای جاری در این روزنامه از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین اجازه آزادی عمل بیشتری را هم به کارکنان خود می‌دهد. این روزنامه در قطع متوسط و به صورت چهار رنگ در صفحات خارجی و تک رنگ در صفحات داخلی منتشر و 28صفحه را شامل می‌شود. نکته قابل توجه دیگر هم این که اگرچه روزنامه بعدازظهرها منتشر می‌شود، ولی تاریخ آن در صفحه نخست روزنامه با تاریخ یک روز بعد از آن می‌آید، چراکه اغلب خوانندگان روزنامه، آن را یک روز پس از انتشار دریافت و مطالعه می‌کنند. با گسترش اقبال همه روزه مردم نسبت به استفاده از رسانه‌های مجازی، روزنامه لوموند هم در سالگرد 51 سالگی‌اش در تاریخ 19 دسامبر 1995 وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرد.

زهرا غفاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها