بگو مگوهای خانوادگی در قاب جادویی

طلاق و اختلافات خانوادگی نه‌تنها دستمایه ساخت برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور شده، بلکه تا امروز کارگردانان بسیاری ازجمله اسدالله نیک‌نژاد، حسن فتحی، محمدرضا هنرمند، سیروس مقدم، فریدون جیرانی، حسین سهیلی‌زاده، حمید لبخنده، رامبد جوان، مسعود نوابی و جواد افشار مجموعه‌های متنوعی با عناوین پاییز صحرا، میوه ممنوعه، آشپزباشی، زیر هشت، چک برگشتی، ترانه مادری، کیمیا، دردسرهای والدین، در پناه تو، مسافران، مرگ تدریجی یک رویا، تعبیر وارونه یک رویا را با این محوریت تولید کرده و از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شده است. در این گزارش به بخشی از سریال‌ها اشاره کردیم.
کد خبر: ۸۶۹۷۰۰
بگو مگوهای خانوادگی در قاب جادویی

پاییز صحرا

دخالت‌های مادرشوهر

«پاییز صحرا» نام سریالی به کارگردانی اسداله نیک‌نژاد است که سال‌ ۶۴ تولید و سال ۶۵ عصرهای جمعه بعد از پخش فیلم سینمایی روی آنتن شبکه یک می‌‌رفت. این سریال را می‌توان پیشگام مجموعه‌های ملودرام خانوادگی در ایران ذکر کرد. پاییز صحرا یکی از سریال‌های مشهور دهه ۶۰ بود که در آن بازیگرانی چون جمیله شیخی، شهلا میربختیاری، داریوش مودبیان، جمشید مشایخی، اسماعیل داورفر و مهری ودادیان ایفای نقش کردند. این مجموعه، داستان زندگی یک زوج جوان و دخالت‌های اطرافیان به‌خصوص مادرشوهر با بازی به یادماندنی مرحوم جمیله شیخی بود. سریال پر بود از برخوردهای پرتنش مادرشوهر با عروسش که زندگی را بر او سخت کرده بود. شهلا میربختیاری نقش صحرا را بازی کرده بود. در مجموع می‌توان گفت این سریال نخستین اثری بود که به اختلافات زن و شوهر و عواقب بعد از آن می‌پرداخت که چقدر بچه‌ها با رفتن مادرشان اذیت شده بودند.

مرگ تدریجی یک رویا

یک قصه ناتمام

«مرگ تدریجی یک رویا» نخستین مجموعه تلویزیونی فریدون جیرانی بود که از شبکه دو پخش شد. داستان این سریال درباره نویسنده‌ جوانی به نام مارال عظیمی (سامیه لک) است که با نوشتن یک رمان معروف می‌شود و تاثیر زیادی بر زندگی وی می‌گذارد. او با وسوسه‌های خواهرش (ستاره اسکندری) و آریان (ناصر طهماسب)، یک منتقد ادبی از همسرش حامد یزدان‌پناه (دانیال حکیمی) جدا می‌شود و به ترکیه می‌رود، اما در آنجا با رویدادهای جدیدی همراه می‌شود. البته کارگردان این اثر در نهایت قصه را خوب تمام می‌کند و در نهایت مارال عظیمی دوباره به ایران بازمی‌گردد و مجدد با حامد ازدواج می‌کند. سبک سریال مرگ تدریجی یک رویا به دو سبک غربی و ایرانی نوشته شده است. به طوری که در قسمت‌های اول داستان شاهد به تصویر کشیدن دنیا و زندگی یک خانواده اصیل ایرانی یعنی خانواده یزدان پناه هستیم و در اواسط داستان سبک فیلم تغییر می‌کند و به نوعی از داستان‌نویسی غرب الهام می‌گیرد.

میوه ممنوعه

ازدواج بر باد رفته

سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی دهه 80 از شبکه دو پخش شد. فتحی در این اثر روایتگر فردی متدین به نام حاج‌ یونس (علی نصیریان) بود که به اصول دینی اعتقاد زیادی دارد و اهل حلال و حرام است. تا این که او بر اثر ماجراهایی آرام آرام درگیر عشق دختر جوانی می‌شود و همین زندگی خانوادگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر، پسر بزرگ حاج یونس که نقش آن را امیر جعفری بازی می‌کند، همسر و فرزندش را به خارج از ایران می‌فرستد و بعد از مدت زمانی همسرش از آنجا درخواست طلاق می‌دهد. این مجموعه را شاید بتوان بنا به توصیف کارگردانش راوی آدم‌های خاکستری دانست. آدم‌هایی که این بار در قلب یک داستان به محک آزمایش گذاشته می‌شوند تا درجه ایمان هر کدام برای خودشان رقم بخورد. داستان آدم‌هایی است که ما اعتقاداتشان را کاملا تایید می‌کنیم، ولی همین آدم‌ها در مقطعی از زندگی دچار سردرگمی می‌شوند.

در پناه تو

در پناه طلاق

سریال تلویزیونی «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده و بر مبنای فیلمنامه علیرضا طالب‌زاده، سال 74 از شبکه دو پخش شد. داستان این سریال درباره مریم افشار (لعیا زنگنه) دانشجویی است که پدر (ایرج راد) و مادر (آزیتا لاچینی) خوبی دارد. تا این که او بر اثر لجبازی با محمد منصوری، همکلاسی‌اش و بدون تامل به خواستگاری یکی دیگر از همکلاسی‌هایش به نام رامین (رامین پرچمی) پاسخ مثبت می‌دهد و زندگی مشترک را با او آغاز می‌کند. خانواده رامین که از قبل دخترعموی او را برایش نامزد کرده بودند، چندان تمایلی به این ازدواج ندارند و بعد از مدتی، نازایی مریم را بهانه طلاق می‌کنند. گرچه مریم با این ناکامی روبه‌رو می‌شود، اما بعد از مدتی به خواستگاری محمد منصوری پاسخ مثبت می‌دهد و این بار باعث می‌شود با لطافت و شیرینی عشق آشنا شود و اجازه دهد این معجزه در زندگی‌اش جریان یابد.

مسافران

سردرگمی پسر بچه

سال 88 سریال «مسافران» به کارگردانی رامبد جوان از شبکه سه پخش شد. داستان این سریال طنز درباره موجودات فضایی است که به زمین می‌آیند تا آن را تصرف کنند. آنها در خانه دو برادر به نام‌های فرخ و فرید ساکن می‌شوند و تظاهر می‌کنند از سوئد آمده‌اند. فرید یک نویسنده است و مشکلات فراوانی دارد. او در ادامه متوجه می‌شود آنها فضایی هستند. گرچه این سریال طنز بود، اما نویسنده مجموعه با تیزهوشی در لایه‌های قصه به موضوع طلاق و عواقب آن پرداخته بود. جوان که علاوه بر کارگردانی نقش فرید را بازی می‌کرد از همسرش جدا و همین جدایی باعث شده بود پسرش هر روز برای ماندن در خانه سردرگم باشد که کجا باید مستقر شود. این سریال با پرهیز از مستقیم‌گویی به معضل طلاق می‌پرداخت تا برای مخاطبان علاوه بر وجه سرگرمی، آموزشی هم باشد. در این سریال در کنار جوان، حمید لولایی، سحر دولتشاهی، شقایق دهقان، نصرالله رادش و... بازی کردند.

زیرهشت

انتقام، سرقت، زندان و طلاق

سیروس مقدم اواخر دهه 80 سریال تلویزیونی «زیر هشت» را ساخت که از شبکه یک پخش شد. داستان این سریال درباره مرد ۴۰ ساله‌ای به اسم عطا (امیر جعفری) راننده و پادوی یک حاجی کارخانه‌دار است. تا این که عاشق منیژه (پانته‌آ بهرام) دختر حاجی می‌شود و به خاطر او و با نقشه‌اش از جواهرفروشی سرقت می‌کند و به زندان می‌افتد، اما منیژه که فقط به خاطر انتقام گرفتن از پدر که بعد از مرگ مادرش یک زن دیگر به اسم مهری (پوراندخت مهیمن) گرفته با عطا همکاری ‌می‌کند و بعد از آن که پدرش بعد از سرقت سکته می‌کند، پشیمان می‌شود و با مردی به اسم عادل (آرش مجیدی) ازدواج می‌کند و از محله‌شان می‌رود. عطا که در زندان با مردی به نام عیوضی (آتیلا پسیانی)، راننده کامیون آشنا شده و نجاری یاد گرفته توسط او متوجه ازدواج منیژه می‌شود و انگشتانش زیر دستگاه از بین می‌رود. او از زندان بیرون می‌آید تا از منیژه انتقام بگیرد.

آشپزباشی

دردسرهای یک رستوران

سریال «آشپزباشی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، سال 88 از شبکه یک پخش شد. این سریال، قصه خانواده‌ای را روایت می‌کند که صاحب رستوران موفقی است. اکبر (پرویز پرستویی) سرآشپز رستوران است و مینو (فاطمه معتمدآریا) مدیریت رستوران را به عهده دارد. فرزندان این زوج موفق، سارا (مهراوه شریفی‌نیا)، شیرین (ملیکا شریفی‌نیا)، سعید (محمدرضا غفاری) و فرهاد (علی طباطبایی) نیز که تقریبا هم سن و سال هستند، هر یک به نوعی در انجام امور رستوران همکاری می‌کنند. تا این که در اوج موفقیت رستوران اتفاقی رخ می‌دهد که اختلاف بین اکبر و مینو را به همراه دارد و موجب بروز مشکلاتی در خانواده و اداره رستوران می‌شود و همین اختلافات باعث می‌شود آنها جدا از هم زندگی کنند و به فکر طلاق باشند، اما در نهایت بعد از مدتی متوجه عواقب این جدایی می‌شوند و به این ماجرا تن نمی‌دهند. این سریال مملو از لحظات کمیک، تلخ، عاشقانه، شاد، همراه با تنفر و تعلیق است.

کیمیا

سراب عشق

«کیمیا» عنوان مجموعه تلویزیونی به کارگردانی جواد افشار است که پخش آن از چندی پیش از شبکه دو شروع شده و همچنان ادامه دارد. این مجموعه که نخستین سریال طولانی تلویزیون محسوب می‌شود، براساس فیلمنامه‌ای از مسعود بهبهانی‌نیا و با محوریت زندگی بانوی جوانی به نام کیمیا با بازی مهراوه شریفی‌نیا در سه مقطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز جنگ، دوران دفاع مقدس و زمان حال روایت می‌شود. کیمیا در سال‌های جنگ که فریب رفتارهای متظاهرانه آرش (پوریا پورسرخ) را که برای پیدا کردن پدرش می‌خورد، حس می‌کند عاشق آرش شده است. به همین دلیل بدون تامل همسر آرش می‌شود، اما بعد از مدت کوتاهی متوجه دروغ‌های همسرش می‌شود و با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و بعد از چند بار که آرش روی کیمیا دست بلند می‌کند، کیمیا درخواست طلاق می‌دهد. این سریال نشان می‌دهد چگونه عشق‌های سطحی سرانجام نامشخصی خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها