ارزانی قیمت سیگار در ایران نسبت به ۱۸۱ کشور

سیگاری‌ها باید هزینه بستریشان را شخصا پرداخت کنند

محققان هشدار دادند، سموم حاصل از دود سیگار که برروی دیوارها واثاثیه منازل می نشیند (دود دست سوم ) حذف شدنی نیست، از این رو خرید خانه از افراد سیگاری احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
کد خبر: ۸۶۹۳۳۱
خانه از سیگاری ها نخرید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تلگراف، محققان دریافته اند که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی به ویژه برای کودکان خطرناک است. بقایای به اصطلاح دود دست سوم سیگار در تمامی سطوح متخلخل جا می گیرد و به مرور زمان به سطح می آیند.

دود دست سوم سیگار و دخانیات، سمومی هستند که در دود سیگار موجود است و قابل رویت نیستند. این سموم به لباس، پوست و مو، وسایل، دیوار، مبلمان و سطوح می چسبند و تا ماه ها پابرجا باقی می مانند. این سموم به افراد عادی که با لباس و وسایل افراد سیگاری تماس برقرار می کنند منتقل می شود.مثلاً کودکی که در آغوش یک فرد سیگاری کشیده می شود یا کودکی که چهاردست پا روی زمین راه می رود در معرض این سموم قرار دارد.

دکتر جورج مت از دانشگاه ایالتی سن دیه گو آمریکا که به مدت 20 سال تاثیرات دود دست سوم را بررسی کرده است، می گوید، خانه های افراد سیگاری به مخازن آلاینده های حاصل از دود سیگار تبدیل می شود. این ترکیبات فرار در رنگ دیوارها نفوذ می کند و فرش ها هم به مخازن عمده آنها بدل می شود.

دکتر 'انهوا هواه' شیمیدان زیست محیطی نیز گفت: دود سیگار هزاران ماده شیمیایی دارد که در سطوح ساختمان ها ذخیره می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این مواد شیمیایی سمی و سرطان زا هستند و گرچه مقدار آنها در بقایای به جا مانده در دود دست سوم اندک است، اما قرار گرفتن در معرض این سموم در دراز مدت خطرناک است.

براساس یافته های پژوهشگران، هر چه این مواد شیمیایی مدت بیشتری در محیط وجود داشته باشند، واکنش های شیمیایی بیشتری اتفاق می افتد که می تواند آسیب های حاصل از این مواد را افزایش دهد.

همچنین افزون بر خطر سرطان، سموم حاصل از دود سیگار می تواند موجب بروز حملات آسم و التهاب چشم، ریه و گلو شود.

این همه در حالی است که به گفته دکتر 'پنه لوپه کویینتانا' یک دانشمند حوزه سلامت، گردگیری،استفاده از جاروبرقی و یا رنگ کردن دیوارها خطر را برطرف نمی کند.

وی افزود: حقیقتا از میزان بقای آلاینده ها در منزل حتی ماه ها پس از قطع انتشار دود سیگار در آن، مبهوت شدیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها