تیم هندبال ثامن برای پنجمین سال متوالی خواب قهرمانی می‌بیند

لیگی‌ با یک‌ مدعی!

یازدهمین دوره لیگ برتر هندبال بانوان در حالی به هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که باز هم تیم ثامن‌الحجج سبزوار اصلی‌ترین و شاید تنها مدعی قهرمانی این رقابت‌هاست.
کد خبر: ۸۶۶۳۷۰
لیگی‌ با یک‌ مدعی!

فصل جدید لیگ برتر هندبال بانوان از 3 مهر ماه با حضور هشت تیم در دو گروه آغاز شد. در گروه «الف»ثامن الحجج سبزوار، تاسیسات دریایی تهران، نفت و گاز گچساران و شهرداری کرمان حضور داشتند که مطابق انتظار ثامن‌الحجج سبزوار در گروه خود بدون رقیب بود و با کسب 8 امتیاز از 4 بازی به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کرد. تاسیسات دریایی هم پشت سر ثامن با 4 امتیاز راهی مرحله دوم شد.
در گروه «ب» نیز که تیم‌های شهرداری سنندج، ذوب‌آهن اصفهان، هدف پویان قم و شهید چمران لارستان حضور داشتند نتایج مانند پیش بینی‌ها رقم خورد تا شهرداری سنندج و ذوب‌آهن به ترتیب با 10 و 9 امتیاز از 6 بازی به جمع چهار تیم صعود کنند. به این ترتیب با مشخص شدن چهار تیم برتر، رقابت دوباره‌ای برای کسب عنوان قهرمانی آغاز شد؛ رقابتی که البته باوجود تیم پرمهره ثامن نابرابر به نظر می‌رسد.

کناره‌گیری در میانه فصل
یکی از اتفاق‌های لیگ‌ برتر هندبال بانوان در میانه مرحله اول رخ داد. شهرداری کرمان تیم تازه وارد لیگ از رقابت‌ها کنار کشید. در سال‌های گذشته و حتی در لیگ‌های مختلف بانوان تیم‌های زیادی از رقابت‌ها انصراف می‌دهند. برخی قبل از شروع، برخی ابتدای لیگ و تیمی هم مانند شهرداری کرمان در اواسط لیگ از حضور در این رقابت‌ها انصراف می‌دهند. علت اصلی این انصراف هم کاملا مشخص است، مشکل مالی؛ آنچه دغدغه و مانع اصلی پیشرفت در لیگ‌های بانوان است. اسپانسرها به راحتی و در هرزمانی از فصل که بخواهند کنار می‌کشند و حمایت نصفه نیمه خود از تیم‌ها را ادامه نمی‌دهند. مشکلی که با گذشت سال‌ها از برگزاری لیگ برتر هنوز راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده و حامیان مالی بدون جریمه شدن و به‌راحتی کنار می‌کشند.
بنابراین با کنار رفتن شهرداری کرمان از لیگ، جدول گروه الف سه تیمی شد و در مرحله دوم تیم‌های ضعیف و قوی از هم جدا شدند. چهار تیم برتر گروه‌ها برای کسب عنوان قهرمانی و سه تیم بعدی برای فرار از سقوط به مصاف هم رفتند.
لیگ تک قطبی
با برگزاری دیگر مسابقه‌ها مشخص شد مسیر لیگ امسال همان مسیر سال‌های پیش است. در واقع از همان ابتدا هم این امکان وجود داشت که قهرمان لیگ را حدس زد. ثامن‌الحجج سبزوار قهرمان چهار دوره اخیر این رقابت‌ها با نمایشی که در دور اول داشت باز هم مدعی اصلی قهرمانی لقب گرفت.
این تیم مرحله دوم را هم با برد آغاز کرد تا بازهم برای حریفان خود خط و نشان بکشد. این که با خوردن 67 گل، بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد، قدرت مطلق هندبال بانوان ایران است و از هفتمین دوره این رقابت‌ها موفق شده چهار قهرمانی متوالی را جشن بگیرد.
لیگ برتر هندبال بانوان سال‌هاست که به تک قطبی بودن عادت کرده است و شاید بتوان با صراحت گفت که از ابتدای لیگ می‌توان تا حدود زیادی شانس قهرمانی را به ثامن داد و برای تغییر این قهرمان منتظر اتفاق‌های غیرمنتظره ماند.
با گذشت چند فصل از رقم خوردن چنین نتایجی در لیگ برتر، معلوم نیست چرا فدراسیون برنامه‌ای برای خارج کردن لیگ از این وضعیت ندارد. این درحالی است که می‌توان با اعمال برخی قوانین مانند تعیین سقف استفاده از بازیکنان غیربومی برای تیم‌ها و مجاب کردن آنها برای استفاده از بازیکنان بومی و جوان شرایط را تعدیل کرد تا بازیکنان با کیفیت در تمام تیم‌ها پخش شوند.
با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد جام یازدهم لیگ برتر هندبال بانوان نیز به ثامنی‌ها می‌رسد مگر این‌که در هفته‌های باقیمانده اتفاق خاصی رخ بدهد. باید منتظر ماند و دید چه روزی انحصار ثامن‌الحجج سبزوار در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر هندبال بانوان به پایان می‌رسد تا شاهد لیگ پویاتری در این رشته باشیم تا دیگر تیم‌ها هم فرصت برای قهرمانی داشته باشند و در همان ابتدای فصل همه چیز به پایان رسیده تلقی نشود.

برنامه لیگ برتر هندبال

هفته یازدهم
پنجشنبه 3 دی
ثامن الحجج سبزوار ـ شهرداری سنندج
جمعه 4 دی
ذوب‌آهن ـ تاسیسات دریایی
هدف پویان جوان قم ـ نفت و گاز گچساران
هفته دوازدهم
پنجشنبه 10 دی‌
تاسیسات دریایی ـ ثامن‌الحجج سبزوار
شهرداری سنندج ـ ذوب‌آهن
شهید چمران لارستان ـ هدف پویان جوان قم

شبنم روحی / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها