مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: نوع جرم، مدت حبس سپری شده و میزان بدهی اولویت های اصلی آزادی زندانیان غیرعمد هستند.
کد خبر: ۸۶۵۷۴۰
اولویت های اصلی آزادی زندانیان غیرعمد اعلام شد

سید اسدالله جولایی در خصوص آخرین آمار محکومان جرایم غیرعمد واجد شرایط کمک افزود: براساس آخرین آمار اکنون 10 هزار و 500 نفر مربوط به جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری نیازمند در سراسر کشور تحمل حبس می کنند که این تعداد افراد از سوی ستادهای دیه شعب استانی شناسایی شده و طبق فرآیند آزادسازی با عنایت به نوع جرایم ارتکابی، مدت حبس سپری شده و مبلغ بدهی در اولویت آزادی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 300 میلیارد تومان از سوی شاکیان در حوزه جرایم غیرعمد گذشت صورت گرفته، ادامه داد: امیدواریم با تداوم چنین همکاری ها از سوی شاکیان خصوصی تا پایان سال 94 بیش از پنج هزار زندانی محکوم مالی جرایم غیرعمد واجد شرایط از بند زندان آزاد شوند.

تامین 300 میلیارد تومان اعتبار برای آزادی بیش از 8 هزار زندانی

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 90 هزار زندانی با حمایت این ستاد از حبس رهایی یافته اند، افزود: سال گذشته برای 8498 زندانی جرایم غیرعمد بیش از 725 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که از این مبلغ با برگزاری جلسات متعدد 300 میلیارد تومان از شاکیان گذشت گرفتیم.

جولایی با تاکید بر اینکه با کمک های مردم نوع دوست کشور در شش ماهه نخست سال جاری نیز 3500 زندانی جرایم مالی غیرعمد و غیرکلاهبرداری طعم شیرین آزادی را چشیده و به آغوش گرم خانواده بازگشتند، ادامه داد: در صورت اعطای تسهیلات بانکی و همکاری بیشتر بانک های عامل و فعالیت مضاعف مسئولان ذیصلاح تا پایان سال جمعیت کیفری محکومان غیرعمد به نصف کاهش پیدا می کند.

وجود بیش از 9 هزار زندانی جرایم غیرعمد در کشور


وی با اشاره به جمعیت 9715 نفری زندانیان جرایم غیرعمد در کشور گفت: طبق آخرین آمار و اطلاعات، اکنون تعداد 950 نفر به دلیل محکومیت در پرداخت دیه ناشی از حوادث کارگاهی و حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح وجود دارند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با انتقاد از کم کاری برخی نهادهای فرهنگی متولی امر در بحث آموزش و فرهنگسازی همگانی تصریح کرد: متاسفانه امروز به دلیل چشم و هم چشمی برخی خانواده ها و تلقی اشتباه جمعی از زوجین در مورد موضوع مهریه در حدود 1400 محکوم مهریه در کشور هستند که این آمار جدا از جمعیت 487 نفری زندانیان نفقه است که البته رسیدگی به وضعیت این قبیل مددجویان در اولویت اصلی ما در ارائه تسهیلات قرار ندارند.


محکومان مالی همچنان در صدر زندانیان جرایم غیرعمد عمد

جولایی با بیان اینکه همچنان محکومان مالی در صدر زندانیان جرایم غیرعمد عمد کشور هستند، گفت: اکنون 6868 نفر بابت محکومیت مالی در کشور زندانی هستند که بیشترین افراد را نیز در این میان صادرکنندگان چک های بانکی شامل می شوند.

مدیرعامل ستاددیه کشور با تاکید بر نقش موثر رسانه ها در مقوله کاهش حداکثری جرایم و به ویژه تخلفات رانندگی افزود: تعیین مهریه خارج از توان فرد، بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و بروز حوادث کارگاهی از جمله عوامل اصلی بدهکاری و زندانی شدن افراد است که امید است برای این فقر بزرگ فرهنگی در کشور با همکاری نهادهای مسئول چاره ای همیشگی اتخاذ شود.

127 محکومان نسوان در کشور نیازمند کمک هستند

جولایی با اشاره به تعداد 127 محکومان نسوان در کشور نیازمند کمک گفت: این آمار یک درصدی نسبت به کل محکومان هرچند به ظاهر کوچک است اما نباید غافل بود که اثرات نبود یک مادر در خانواده گاه جبران ناپذیر و بزرگ تر از این امر نیز خواهد بود.

وی درمورد اعتبار لازم برای آزادی تمامی زندانیان غیرعمد افزود: با عنایت به اینکه طی فرآیند آزادسازی محکومان و نیز بعد از برپایی جلسات مشترک با شکات، طلبکاران و اولیاء دم و نیز تلاش خود مددجویان و خانواده های آنها در فراهم ساختن و تزاید آورده لازم این مبالغ حتی تا به میزان نصف مبلغ موجود کاهش پیدا می کنند از این رو مبلغ دقیقی در این مورد نمی توان ارائه داد.

کاهش رانندگان زندانی با قانون بیمه اجباری شخص ثالث

جولایی با قدردانی از همکاری خوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی و توصیب لایحه دائمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث ادامه داد: با افزایش 38 ماده به مواد قبلی این قانون که به مدت هفت سال بطور آزمایشی اجرا شد، امیدواریم ضمن کاهش حداکثری رانندگان محبوس در زندان ها از ورود و همچنین مدت ابقای بسیاری از این محکومان در بند حبس کاسته شود.

به گزارش ایرنا، وی در ارتباط با مزایای قانون تصویب شده، گفت: با تلاش های صورت گرفته در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بسیای از مواد، الزامات شرکت های بیمه گر بیشتر شده و در تسریع روند رسیدگی به پرداخت خسارت آسیب دیدگان یک حاثه رانندگی با تشدید بیشتری به این امر پرداخته شده است.

آزادی بیش از 3 هزار زندانی در شش ماهه امسال

مدیرعامل ستاد دیه کشور در شش ماه اول سال جاری 3647 نفر از زندانیان آزاد شدند، افزود: بیشترین آزادی مربوط به خراسان رضوی با 432، تهران با 423 و گیلان با 282 نفر بود.

جولایی گفت: استان های کرمانشاه با 38، ایلام 32 و سیستان وبلوچستان با 29 نفر آزادی به عنوان استان های مربوطه با کمترین آمار آزادی زندانیان محسوب می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها