عربستان سفارت خود‌ را در بغداد بازگشایی کرد

بعد از یک ربع قرن، عربستان سعودی سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرد . پیش‌بینی می‌شود کنسولگری عربستان نیز به‌زودی در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق بازگشایی شود.
کد خبر: ۸۶۴۸۹۱

با آغاز جنگ خلیج فارس در سال 1990 روابط دیپلماتیک بین عربستان و عراق قطع شد . در جریان جنگ دوم خلیج فارس که برای اخراج نیروهای عراقی از کویت صورت گرفت (1991) ارتش عربستان سعودی نیز در کنار نیروهای آمریکایی حضور داشت. با حمله نهایی آمریکا به عراق و سرنگونی حکومت صدام حسین در سال 2003 روابط دوجانبه بین عربستان و عراق بهبود قابل توجهی نیافت و اختلافات مذهبی و سیاست‌های نفتی بین دوکشور همچنان به قوت خود باقی بود. سرانجام سال ۲۰۰۹ عراق سفارت خود را در ریاض افتتاح کرد؛ اما عربستان همچنان تعلل به خرج می‌داد تا این اواخر که با روی کار آمدن دولت حیدر العبادی و سفر مقامات عراقی به عربستان، ریاض ابراز تمایل کرد سفارتخانه‌اش را در بغداد افتتاح کند .

در رویدادی دیگر مربوط به عراق، روز گذشته اشتون کارتر،وزیر دفاع آمریکا به‌صورت غیرمنتظره وارد بغداد شد. برخی ناظران این سفر را در راستای تلاش واشنگتن برای تشویق بغداد به پیوستن به ائتلاف سعودی دانستند.

خبرگزاری رویترز دیروز با اعلام خبر ورود بدون اطلاع قبلی اشتون کارتر به عراق نوشت وزیر دفاع آمریکا در بدو ورود با جمعی از فرماندهان نظامی آمریکا در عراق درباره راهکارهای جنگ با تروریسم بحث و تبادل نظر کرد. در یک خبر دیگر مربوط به عراق اعلام شد قرار است 450 نظامی ایتالیایی به موصل برای دفاع از سد این شهر در قبال حملات داعش اعزام شوند. ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد این کشور به سرعت 450 نظامی را برای دفاع از سد موصل در شمال عراق به این کشور اعزام خواهد کرد. دلیل این اقدام ایتالیا، موفقیت یک شرکت ایتالیایی در گرفتن امتیاز دفاع از این سد است. سد موصل، بزرگ‌ترین سد عراق است که اهمیت زیادی دارد و یک شرکت ایتالیایی موفق شده است با عقد قراردادی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار، پروژه دفاع از این سد را که در 50 کیلومتری شهر موصل قرار دارد، از آن خود کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها