لیگ اسپانیا بر فوتبال اروپا حکمرانی می‌کند

دورهمی ستاره‌ها در لالیگا

اکنون می‌توانیم به‌راحتی مدعی شویم که چهار بازیکن برتر دنیای فوتبال همگی در اسپانیا بازی می‌کنند و همین باعث شده تا لالیگا خود را برای دریافت یک جایزه دیگر آماده کند.
کد خبر: ۸۶۳۷۹۲
دورهمی ستاره‌ها در لالیگا
حال این سوال پیش می‌آید که آیا قرار نیست دیگر لیگ‌های مطرح اروپایی برای رقابت با لیگ اسپانیا بپاخیزند؟ اگرچه فوتبال اسپانیا در رده ملی طی چند سال گذشته با افت قابل‌توجهی همراه بوده اما لالیگا نسبت به تمام تاریخ موجودیت خود، قدرت بیشتری گرفته و حالا می‌تواند لیونل مسی، لوئیز سوارز، کریستیانو رونالدو و نیمار را به عنوان بهترین بازیکنان جهان در خود ببیند. این در حالی است که بسیاری از بازیکنانی که در فهرست بهترین بازیکنان یوفا در سال 2015 قرار گرفته‌اند، از جمله نیکولا اوتامندی یا کارلوس باکا، پیشتر در لالیگا بازی می‌کرده‌اند.

نگاه یک مرد قدیمی

آلفونسو پرز، مهاجمی که بازی در دو تیم رئال مادرید و بارسلونا را تجربه کرده، درباره لالیگا می‌گوید: «فکر می‌کنم در حال حاضر قوی‌ترین لیگ فوتبال دنیاست. بهترین بازیکنان دنیا مانند لیونل مسی، رونالدو، نیمار، بیل، سوارز و رودریگز همگی در اسپانیا حضور دارند. برای مثال داشتن جیمز در رئال‌مادرید به این معناست که تمام مردم کلمبیا لالیگا را دنبال می‌کنند. این شرایط برای هواداران گرت بیل در ولز یا طرفداران نیمار در برزیل نیز وجود دارد.

هواداران فوتبال در تمام دنیا فوتبال اسپانیا را تماشا می‌کنند که همین مساله درآمدزایی زیادی به همراه داشته و به باشگاه‌ها اجازه داده تا بهترین بازیکنان دنیا را به خدمت بگیرند. اگرچه توزیع سلامت در لالیگا به اندازه دیگر لیگ‌ها نیست، اما بهترین بازیکنان دنیا تمایل دارند در این دو تیم بازی کنند. مسی و رونالدو تاثیرگذارترین بازیکنان دنیا هستند و همین باعث شده تا از تیم‌هایشان دو تیم متفاوت بسازند. قطعا آنها تا سال‌ها در بالاترین سطح بازی خواهند کرد.»

آمارها چه می‌گویند

در ضریب رتبه‌دهی یوفا، لالیگا انگار در جدول قرار ندارد چراکه به طور کامل از بوندس‌لیگا فاصله گرفته و با توجه به عملکرد خوب تیم‌هایش طی پنج سال گذشته در رقابت‌های اروپایی، توانسته بیش از 20 هزار امتیاز این ضریب را کسب کند. بارسلونا قهرمان فعلی اروپا و تیمی که قرار است تا چند روز دیگر در رقابت‌های باشگاه‌های جهان که رئال‌مادرید مدافع عنوان قهرمانی آن است شرکت کند، نقش عمده‌ای در تصاحب این امتیازها داشته است. از سویی دیگر قهرمانی متوالی سویا در لیگ اروپا نیز بی‌تاثیر نبوده است؛ یکی از پنج تیمی که در این فصل لیگ قهرمانان هم توانسته نمایش بی‌نظیری داشته باشد. در فصل 2014 ـ 2013 رئال‌مادرید و اتلتیکو یک فینال تمام اسپانیایی را برگزار کردند در حالی که طی چهار فینال قبلی اروپایی دو تیم از اسپانیا حضور داشتند و از میان پنج رقابت آخر سه قهرمانی را که یکی سهم رئال و دو قهرمانی دیگر سهم بارسلونا بوده، تیم‌های اسپانیایی به دست آورده بودند.

در پنج دوره انتهایی لیگ اروپا، تیم‌های اسپانیایی دوبار به وسیله سویا و یک بار دیگر توسط اتلتیکو مادرید به قهرمانی رسیدند و در همین مدت مشابه چهار قهرمانی سوپرجام اروپا را هم به دست آوردند.

رقبای دیگر

اگرچه بارسلونا فوتبال اسپانیا را قبضه کرده، اما در فصل گذشته یوونتوس در سری A و کوپا استرالیا و تا پیش از رسیدن به تیم انریکه در فینال لیگ قهرمانان، روزهای خوبی را پشت‌سر گذاشت. در فرانسه پاری‌سن ژرمن جام را روی سر برد، اما در اروپا با وجود پیروزی در مرحله گروهی مقابل بارسلونا، در یک‌چهارم نهایی با شکست ٥ ـ ١ از دور مسابقات کنار رفت تا بارسا این گونه قهرمان فرانسه را هم ناکام بگذارد.

بایرن‌مونیخ را هم نمی‌توان از قلم انداخت؛ تیمی که بر فوتبال آلمان سلطه کامل دارد، اما نتوانست این وضع را مقابل کاتالان‌ها ادامه دهد و در نیمه‌نهایی مغلوب قدرت مسی و یارانش شد.

در انگلستان چلسی قهرمان شد؛ تیمی که در این فصل با معضلات عدیده‌ای مواجه است و نمی‌تواند از قهرمانی‌اش دفاع کند. در این میان ادن هازارد که وی هم این روزها با افت فاحشی مواجه شده، پس از چهار ستاره حاضر در لالیگا جای گرفته تا اولین بازیکنی باشد که خارج از محدوده لالیگا حضور دارد. با این حال به نظر نمی‌رسد بازیکن دیگری از لیگ برتر بتواند با ستاره‌های فوتبال اسپانیا رقابت کند.

مشکل اصلی

اگرچه علاوه بر این چهار ستاره بازیکنان بزرگی از میان بهترین‌های دنیا ازجمله ایوان راکیتیچ، آندرس اینیستا، کلودیو براوو، جرارد پیکه، خامس رودریگز، گرت بیل، سرخیو رامس و... در هر دو تیم حضور دارند، اما مشکل اصلی لالیگا طی سال‌های گذشته فقدان رقابت‌پذیری در میان تیم‌های بالانشین بوده است.

با این حال در فصل 2014 ـ 2013 قهرمانی ، اتلتیکو مادرید نشان داد شکستن سلطنت بارسا و رئال غیرممکن نیست و تیم‌هایی چون سویا، سلتاویگو، اتلتیکو بیلبائو، والنسیا و ویارئال همیشه توانسته‌اند برای مدعیان همیشگی قهرمانی، روزهای سختی را رقم بزنند. در عین حال حتی اگر رقابت‌پذیری بالاتر در میان تیم‌های مدعی، میزان بیشتر تماشاگر، جو بهتر ورزشگاه‌ها و رسانه‌های تاثیرگذار را در دیگر لیگ‌ها در نظر بگیریم، باز هم لالیگا با تجمیع بهترین و مستعدترین بازیکنان دنیا در خود، توانسته بهترین عملکرد را در میان لیگ‌های فوتبال اروپا داشته باشد و از همین رو می‌توان اذعان کرد این پیشرفت و سرآمدی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: گل

مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها