انتقاد مربی جوان شهرداری بندرعباس از همتایانش

رضوانه باقری: برخی از مربیان به فکر پر کردن جیب هایشان هستند

در لیگ بسکتبال بانوان ایران چه می‌گذرد؟

بسکتبال حسابی جان گرفته

بسکتبال حالا حسابی جان گرفته است. دلیلش هم چیزی نیست جز اتفاقی که چهار ماه پیش افتاد و براساس آن مجوز حضور تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در رقابت‌های بین‌المللی صادر شد.
کد خبر: ۸۶۲۸۶۳
بسکتبال  حسابی  جان گرفته

البته این مجوز برای تیم ملی بسکتبال ایران و سایر تیم‌های بسکتبال دنیا که حجاب اسلامی دارند آزمایشی است تا مشخص شود آیا بازیکنان بسکتبال با نوع پوششی که معیارهای اسلامی دارد می‌توانند بدون هیچ مشکلی در سطح بین‌المللی بسکتبال بازی کنند یا خیر. همین اتفاقات مثبت باعث شده رقابت در سوپر لیگ بسکتبال بانوان ایران بالا بگیرد.

سوپر لیگ بسکتبال بانوان را با نادیده گرفتن وضعیت فنی تیم‌ها و این‌که چه تیم‌هایی ستاره هستند می‌توان از جنبه‌های دیگری بررسی کرد. آنچه در ادامه می‌آید برخی ‌ آمارهای قابل توجه لیگی است که با توجه به حضور تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های برون‌مرزی جان تازه‌ای گرفته است. البته در پایان از دیدگاه یک کارشناس و مربی بسکتبال بانوان نیز جنبه‌های فنی این لیگ مورد بررسی قرار گرفته‌ است:

آمار جالب لیگ برتر بسکتبال:
1ـ بلندقدترین بازیکن لیگ برتر بسکتبال بانوان 191 سانت قد دارد. این در حالی است که کوتاه قدترین‌های لیگ برتر بسکتبال یکی دو تا نیستند. با وجود این‌که در سال‌های اخیر استعدادیابی در بسکتبال بانوان صرفا از بازیکنان قد بلند بوده است، اما در لیگ سه بازیکن 159 سانتی هم می‌توانید پیدا کنید. به هر حال میانگین قدی لیگ برتر بسکتبال بانوان ایران به میزان 178/5 سانتی‌متر است.

2ـ در لیگ بسکتبال بانوان ایران سن و سال‌های متنوعی می‌توانید ببینید.مسن‌ترین بازیکن 35 ساله است و جوان‌ترین بازیکن 16 سال دارد. براساس آمارگیری از لیگ بسکتبال بانوان تعداد بازیکنان 19 و 20 ساله نیز در لیگ برتر بسکتبال بانوان ایران زیاد است. تعداد بازیکنان 26 ساله لیگ هم به طرزجالبی زیاد است، به طوری که 39 بازیکن 26 ساله در باشگاه‌های مختلف لیگ برتری بازی می‌کنند. روی هم رفته میانگین سنی این لیگ 25.1 سال است.

3ـ خانم‌های بسکتبالیست دستمزدی می‌گیرند که تقریبا معادل دستمزد بازیکنان زن والیبال است. براساس یک ارزیابی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال بانوان به‌طور میانگین 19.5 میلیون تومان برای هر فصل می‌گیرند. گفته می‌شود گران‌ترین بازیکن لیگ 43 میلیون تومان گرفته است و ارزان‌ترین‌ها هم اصلا قرارداد ندارند!

4ـ لیگ بسکتبال بانوان ایران حالا نه‌تنها میان لیگ‌های مختلف ورزشی بانوان که در میان کل لیگ‌های مردانه و زنانه می‌تواند به خود فخرفروشی کند و دلیل آن نیز چیزی نیست جز تعداد بالای خانم دکترها و خانم مهندس‌هایی که در لیگ برتر بسکتبال بانوان بازی می‌کنند. این لیگ 11 بازیکن با تحصیلات دکترا دارد. تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم زیاد است. دو دانشجوی پزشکی و یک دانشجوی مهندسی پزشکی نیز در میان بازیکنان لیگ برتر هستند.

این لیگ استاد دانشگاه هم دارد همان‌طور که پر از حسابدار است. در واقع روی هم رفته می‌توان گفت که این لیگ تحصیلکرده‌ترین لیگ ورزشی در ایران است.

هیلدا حسینی خواه/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها