دور دنیا در 365 روز

دختران ورزشکار ایران با وجود تمام کمبود‌هایی که بر سر راه موفقیت آنها قرار دارد همیشه آرزوهای بزرگ دارند و در بسیاری از موارد به جایگاهی رسیده‌اند که هیچ کس به آن فکر نمی‌کرده است.
کد خبر: ۸۶۲۸۵۴
دور دنیا در 365 روز

این روزها نگین امیری‌پور و ثریا آقایی دو بانوی تیم ملی بدمینتون ایران با حضور در مسابقه‌های متعدد برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ برای ورزش ایران تلاش می‌کنند و آن هم حضور در المپیک ریوست.‌ آرزویی که اگر محقق شود قطعا برگ جدید در بدمینتون ایران گشوده می‌شود.
آغاز کار این دو بانو مسابقه‌های قهرمانی آسیا بود که در اردیبهشت برگزار شد و ثریا آقایی در بخش انفرادی تا مرحله یک‌چهارم پیش رفت و با قبول شکست برابر حریف چین‌تایپه از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماند. در دونفره نیز آقایی به همراه نگین امیری‌پور تا یک هشتم نهایی پیش رفتند اما در این مرحله مغلوب ژاپن شدند.
آقایی و امیری‌پورخردادماه در دو مسابقه که به میزبانی سریلانکا و موریس برگزار شد، شرکت کردند و هردو بدمینتون باز ایران در بخش انفرادی این رقابت‌ها خیلی زود حذف شدند اما تیم دونفره متشکل از این دو در موریس به مقام قهرمانی رسید. تیم ایران در فینال این مسابقه‌ها با پیروزی برابر تیم گابریل از نیجریه و اگار سیاموپانگیرا از زامبیا با نتیجه 2 بر صفر مقام نخست این رقابت‌ها را به دست آورد.
بعد از این رقابت‌ها تیم بدمینتون بانوان ایران به قزاقستان رفت و مدال نقره تیمی و برنز انفرادی را توسط ثریا آقایی کسب کرد. ویتنام و اندونزی مقصد بعدی این دو بدمینتون باز بود که هردو در دور نخست حذف شدند.
مسابقه‌های بدمینتون مغولستان با موفقیت ثریا آقایی همراه بود و او توانست علاوه بر مدال برنز تیمی که همراه نگین امیری‌پور به‌دست آورد در بخش انفرادی نیز به مدال برنز برسد. امیری‌پور در یک‌چهارم این مسابقه‌ها به نماینده کره‌جنوبی باخت و حذف شد.
دو بانوی تیم ملی بدمینتون اوایل آبان به مالزی رفتند اما نتایج آنها امیدوارکننده نبود. ثریا آقایی و نگین امیری‌پور در همان دور اول برابر بدمینتون‌بازانی از اندونزی و تایلند شکست خوردند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند. در بخش تیمی نیز آقایی و امیری‌پور دیدار نخست خود را 2 برصفر واگذارکردند و حذف شدند.
اواخر آبان نیز این دو بدمینتون باز از مالزی به فنلاند رفتند تا نتیجه مسابقه گذشته را جبران کنند، اما در این رقابت‌ها نیز موفق نبودند. تیم دونفره در دور نخست برابر تیم سوئد باخت و حذف شد. در بخش انفرادی هم هردو بدمینتون باز برابر حریفان اندونزیایی و روسی خود مغلوب شدند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند.
با این حال این دو بانوی بدمینتون باز در رقابت‌های زامبیا که هفته گذشته برگزار شد، طعم رسیدن به فینال را چشیدند؛ هرچند این بار هم بدشانس بودند. در حالی که در دو نفره به فینال رسیده بودند به دلیل آسیب دیدگی ثریا آقایی از حضور در فینال انصراف دادند. آقایی در فینال تک نفره نیزدرحالی که یک گیم پیش بودبه دلیل مصدومیت کناره‌گیری کرد تا شانس کسب مدال طلا را از دست بدهد.
مسیر رسیدن به برزیل
با این حال مسیر طولانی دو دختر بدمینتون باز کشورمان برای کسب سهمیه المپیک همچنان ادامه دارد. آنها تا اردیبهشت سال 95 فرصت دارند تا با کسب امتیاز‌های لازم در هر سری مسابقه‌هایی که شرکت می‌کنند جایگاه مناسبی را در رنکینگ جهانی به دست بیاورند تا مجوز حضور در ریو را به‌دست آورند.
قانون کسب سهمیه المپیک برای بدمینتون به گونه‌ای است که به هر کشور تنها دو سهمیه تعلق می‌گیرد. در بخش انفرادی 38 بدمینتون باز برتر رنکینگ فدراسیون جهانی می‌توانند در المپیک حاضر باشند. این شانس برای بدمینتون بازان وجود دارد که در رده‌ای بالاتر از 38 باشند اما به سهمیه برسند چرا که اگر در جمع 38 نفر برتر جهان بیش از دو نماینده از یک کشور وجود داشته باشند سهمیه به نفر بعدی تعلق می‌گیرد. در بخش تیمی نیز 16 تیم برتر رنکینگ جهانی می‌توانند در برزیل حاضر باشند.
ثریا آقایی درباره راه دشوار خود و امیری‌پور برای کسب سهمیه گفت: راه بسیار سخت است چرا که حدود یک سال درگیر رقابت‌های کسب سهمیه هستیم. در تمام رقابت‌هایی که شرکت کردیم و قرار است حضور داشته باشیم تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا بتوانیم به المپیک برسیم. در این راه فدراسیون هم حمایت خوبی از ما کرده است و امیدوارم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد تا ما بتوانیم به هدفمان برسیم و افتخار بزرگی برای ورزش ایران به ارمغان بیاوریم.
نگین امیری‌پور هم با بیان این‌که کسب سهمیه المپیک بدمینتون از بقیه رشته‌ها سخت‌تر است، گفت: نسبت به رشته‌های دیگر، کسب سهمیه المپیک در بدمینتون سخت‌تر است چرا که این رشته به خودی خود دشواری زیادی دارد و از طرف دیگر هم باید مسابقه‌های متعددی را پشت سر بگذاریم. از همه انتظار دارم در این راه کنار ما باشند و نگاه ویژه‌تری به بانوان وجود داشته باشد. قطعا همه چیز بر وفق مراد نیست اما من از شرایط راضی هستم و امیدوارم در راه کسب سهمیه تنها نباشیم.

شبنم روحی/هفته نامه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها