آغاز فصل جدید لیگ والیبال بانوان با یک دنیا بی‌پولی

ورود آقایان‌‌ اکیدا ممنوع!

چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان از دو روز دیگر (پنجم آذرماه) آغاز می‌شود؛ رقابت‌هایی با نام یادواره 200 شهید والیبال که در یک گروه مقدماتی و با حضور هفت تیم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۵۱۱
ورود آقایان‌‌ اکیدا ممنوع!

مسئولان فدراسیون والیبال هر چقدر صبر کردند بیش از هفت تیم برای حضور در لیگ این فصل اعلام آمادگی نکردند. امسال تیم‌های سایپا، شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز، برق جدید فارس، ذوب آهن اصفهان، دانشگاه آزاد و گاز تهران جدول لیگ والیبال بانوان را تشکیل می‌دهند و مسابقات قرار است در قالب یک گروه به صورت رفت و برگشت برگزار شود.

برنامه لیگ برتر والیبال بانوان به گونه‌ای تنظیم شده است که کمترین هزینه رفت و آمد را برای تیم‌ها در بر داشته باشد. به‌عنوان مثال در همین هفته نخست که تیم برق جدید فارس از شیراز به تهران می‌آید در روزهای پنجشنبه و جمعه پنجم و ششم آذرماه در تهران برابر گاز و سایپا به میدان می‌رود و بعد به خانه برمی‌گردد.

فارغ از این برنامه‌ریزی اقتصادی، بزرگ‌ترین تهدید برای رقابت‌های فصل جدید توان کم مالی تیم‌های شرکت‌کننده است. در واقع بی‌پولی در لیگ بانوان حرف اول را می‌زند که قطعا این موضوع بر کیفیت رقابت‌ها تاثیری منفی خواهد گذاشت.

در آستانه آغاز فصل جدید لیگ برتر بانوان نگاهی به جزئیات و اخبار این لیگ می‌اندازیم:

آدریانو نمی‌آید
قرار بود در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر بانوان شاهد حضور یک بازیکن خارجی باشیم، یک خارجی ایتالیایی‌‌تبار. این بازیکن آدریانو کاوالی نام دارد و در لیگ حرفه‌ای زنان ایتالیا هم به میدان رفته است. طبق آخرین اخبار، این بازیکن 34 ساله قرار بود در یکی از دو تیم گاز یا ذوب‌آهن به میدان برود، اما در آخرین لحظات حضور این بازیکن که می‌توانست جذابیت‌های لیگ بانوان را بیشتر کند، منتفی شد. به نظر می‌رسد مبلغ درخواستی بالای این بازیکن باعث منتفی شدن حضور او در لیگ بانوان ایران شده است.

سقفی که به 30 میلیون رسید
در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان بازیکنان دستمزد بیشتری از باشگاه‌های خود می‌گیرند. بر اساس آخرین گزارش‌ها سقف قرارداد این فصل برای بازیکنان 30 میلیون تومان است و البته بازیکنانی نظیر مائده برهانی، زینب گیوه، شکوفه صفری، فرنوش شیخی و‌... جزو بازیکنانی هستند که قراردادهای 30 میلیون تومانی می‌بندند. گفته می‌شود حداقل قراردادها در لیگ برتر والیبال بانوان به سه یا چهار میلیون تومان هم می‌رسد که مبلغ بسیار ناچیزی برای یک فصل است. اما مربیان شاغل در این لیگ هم دستمزد بیشتری در قیاس با فصل‌های گذشته خواهند گرفت. سقف قرارداد برای این مربیان 35 میلیون تومان تعیین شده است تا یکی از استثناهای لیگ والیبال بانوان ثابت شود، یعنی سقف قرارداد بازیکنان از مربیان کمتر است.

ما که رفتیم آسیا...
قهرمان این دوره از رقابت‌های لیگ برتر بانوان به جام باشگاه‌های آسیا می‌رود. از این پس قهرمان لیگ والیبال بانوان ایران بدون قید و شرط راهی جام باشگاه‌های آسیا خواهد شد، این در حالی است که در سال‌های گذشته اعزام تیم به رقابت‌ها قطعی نبود. بر اساس تصمیم‌گیری شورای عالی فدراسیون والیبال آسیا، جام باشگاه‌های والیبال بانوان آسیا با تغییراتی نسبت به دوره‌های گذشته برگزار خواهد شد. حالا کدام تیم به آسیا می‌رود؟ بدون تعارف باید گفت ذوب‌آهن، گاز تهران و دانشگاه آزاد تیم‌هایی هستند که مقام قهرمانی به یکی از آنها می‌رسد.

«نه» به مربیان مرد
باشگاه‌های لیگ برتر والیبال بانوان مجاز به استفاده از مربیان مرد نیستند، اما می‌توانند در سمت‌های اجرایی و مدیریت فنی از حضور مردان استفاده کنند. پیش از این استفاده از مربیان مرد چه در تیم‌های باشگاهی و چه در تیم‌های ملی مورد انتقاد برخی از مسئولان قرار داشت. این در حالی است که اگر پای صحبت سرمربیان تیم‌های لیگ برتری و البته خود بازیکنان بنشینید متوجه می‌شوید آنها کاملا موافق حضور مربیان مرد هستند، چرا که اعتقاد دارند در شرایط کنونی ورزش ایران مربیان زن در مقایسه با مربیان مرد دانش فنی کمتری دارند البته صحبت کردن در این باره آن‌قدر حساس است که همه ترجیح می‌دهند تمایل خود را به این موضوع علنی نکنند! به هر حال ورود آقایان به لیگ برتر والیبال بانوان ممنوع اعلام شده است.

داد از بی‌عدالتی
باز هم قانون توزیع عادلانه بازیکنان ملی‌پوش در تیم‌های باشگاهی والیبال بانوان رعایت نشد و در حالی که از لیگ هفت تیمی بانوان سه تیم با ضعف برخورداری از بازیکنان خوب روبه‌رو‌هستند سه تیم گاز تهران، ذوب‌آهن اصفهان و دانشگاه آزاد ملی‌پوشان را در دل خود جای داده‌اند. گویا قرار بود قانونی در لیگ برتر بانوان اجرا شود که بر اساس آن بازیکنان ملی‌پوش به‌طور عادلانه بین تیم‌ها تقسیم شوند، اتفاقی که در نهایت نیفتاد. این در حالی است که سرمربیان دیگر تیم‌های لیگ برتر بانوان به‌شدت به این مساله اعتراض دارند. آنها اعتقاد دارند والیبال بانوان ایران با این بی‌عدالتی‌ها به هیچ جا نمی‌رسد.
برنامه هفته نخست لیگ برتر والیبال بانوان به قرار زیر است:
پنجشنبه 5 آذر:
اصفهان، ساعت 15: ذوب‌آهن ـ دانشگاه آزاد
تهران، ساعت 15: گاز تهران ـ برق جدید فارس
ارومیه، ساعت 15: شهرداری ارومیه ـ شهرداری تبریز
جمعه‌6 آذر:
تهران، ساعت 15: سایپا ـ برق جدید فارس

هیلدا حسینی خواه/جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها