ساختار پرجاذبه شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی موجب شده است، کودکان و نوجوانان زیادی به حضور در این فضاها گرایش داشته باشند. در این شرایط اگر نتوانیم از این فرصت در جهت مثبت استفاده کنیم، در حقیقت فرصت‌سوزی کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۵۷۴۸۲
کم‌محلی‌ نظام‌ آموزشی به‌ شبکه‌های‌ اجتماعی

برای استفاده بهینه از فرصت شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، به مدیریتی کارآمد نیاز داریم که زمینه ارتقای رشد این نسل نوپا را فراهم آورد، اما متاسفانه در این زمینه به‌درستی کار نکرده‌ایم. اگرچه گاهی به‌صورت پراکنده حرکت‌هایی انجام شده، اما اغلب این راهبردها موازی و ناکارآمد بوده است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر، برنامه‌ریزی درستی در این زمینه انجام نشده و هنوز بسیاری از کودکان و نوجوانان، نحوه تعامل درست با شبکه‌های مجازی را نمی‌دانند.

راه‌حل منطقی این است که نظام رسمی آموزش و پرورش، خود را با وقایع روز و فناوری‌های نوین هماهنگ کند و در این حوزه، برخورد منفعلانه نداشته باشد، ولی ما نه در کتاب‌های درسی و نه در نظام آموزش و پرورش، تعریف درستی از شبکه‌های اجتماعی و کارکردهای مثبت و منفی آن به دانش‌آموزان ارائه نکرده‌ایم و حتی در بعد قانونی به این مساله وارد نشده‌ایم. مثلا در برنامه ششم توسعه هیچ جایی اشاره نشده ‌ که ما باید برای تربیت و آموزش کودکان، چگونه برنامه‌ریزی کنیم.‌ معلمان ما هم در مدارس، هیچ دوره آموزشی نمی‌بینند که به دانش‌آموزان درباره مواجهه اصولی با شبکه‌های اجتماعی، آموزش دهند. در برنامه‌ریزی کلان مدیران نیز برای این موضوع، وقت گذاشته نمی‌شود. بنابراین اگر امروز برای مدیریت این موضوع وارد نشویم قطعا در آینده آسیب‌های بیشتری را متحمل خواهیم شد.

دکتر جواد هروی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها