تائید تروریستی بودن سقوط هواپیمای روسی در مصر

بالاخره بعد از مدت‌ها تحقیق و تفحص وتائید و انکار، رئیس سرویس امنیتی فدرال روسیه تائید کرد، سقوط هواپیمای ایرباس 321 این کشور بر فراز شبه‌جزیره سینا در مصر که جان 224 گردشگر روسی را گرفت، تروریستی بوده است.
کد خبر: ۸۵۷۱۷۰

به گزارش فارس، الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیتی فدرال روسیه ضمن اعلام این خبر، گفت: بررسی‌ها از کشف آثار مربوط به مواد منفجره در لاشه هواپیمای ایرباس روسیه حکایت دارد. سرویس امنیتی روسیه اعلام کرد: مواد منفجره جاسازی شده در این هواپیما بلافاصله پس از بلند شدن آن از فرودگاه شرم‌الشیخ منفجر شده است. بورتنیکوف به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: حین این پرواز، یک بمب دست‌ساز با قدرت 5/1 کیلوگرم تی‌ان‌تی منفجر شده، در نتیجه اجزای بدنه هواپیما به‌شدت در هوا متلاشی شده است. رئیس سرویس امنیتی فدرال روسیه از تعیین پاداش 50 میلیون دلاری برای ارائه اطلاعات درخصوص حمله تروریستی به هواپیمای ایرباس روسیه خبر داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خلبانان هیچ هشداری درباره بروز شرایط غیرعادی هواپیما دریافت نکرده‌اند. مکالمات خلبانان این هواپیمای روسی در 20 دقیقه نخست پرواز از شرم‌الشیخ مصر به سن‌پترزبورگ و به‌ویژه از زمان قطع تماس با شبکه ارتباط هوایی تا سقوط که چهار دقیقه بوده، عادی است و فقط لحظه بروز حادثه صداهای غیرعادی ثبت شده است. بورتنیکوف در حالی این خبر را روز گذشته اعلام کرد که پوتین نیز روز دوشنبه با بیان این‌که «تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای روسی به مراحل پایانی رسیده»، از اظهارنظر درباره نتایج احتمالی تحقیقات خودداری کرد.

حال به دنبال مشخص شدن ابعاد این اتفاق، پوتین روز گذشته ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های قربانیان این حادثه ادامه داد: «کشتار شهروندان و اتباع روس در صحرای سینا از جمله مرگبارترین جنایات انجام شده به لحاظ شمار قربانیان بوده است». رئیس‌جمهور روسیه در ادامه متعهد شد که عاملان این جنایت پیدا و مجازات خواهند شد و گفت: این تراژدی غمبار همیشه در خاطر ما خواهد ماند اما تروریست‌ها بدانند که این باعث نخواهد شد ما از پیدا کردن و مجازات خاطیان این جنایت دست بکشیم.

وی تأکید کرد: ارتش ما در سوریه نه‌تنها باید به عملیات خود ادامه دهد، بلکه باید به نحوی تقویت شود که تروریست‌ها بفهمند نمی‌توانند از سزای اقداماتشان فرار کنند. پوتین همچنین دستور داد حمله هواپیماهای روسی به مواضع گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه افزایش یابد. چند روز پس از سقوط این هواپیما تروریست‌های داعش با انتشار ویدئویی مسئولیت انفجار این هواپیما را به عهده گرفتند.

در همین حال، رسانه‌های روسیه اعلام کردند یک کارمند فرودگاه شرم‌الشیخ این بمب را در هواپیمای ایرباس جاگذاری کرده بود. برخی منابع مصری نیز روز گذشته از بازداشت دو کارمند این فرودگاه خبر دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها