عبده‌تبریزی: شورای پول و اعتبار نرخ سود را دستوری و قاطعانه کاهش دهد

مشاور وزیر مسکن و شهرسازی گفت: گرچه اقتصاددانان در چهار دهه اخیر گفته‌اند که نرخ سود بانکی نباید دستوری باشد، اما اکنون وقت آن رسیده که شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود بانکی دخالت کند.
کد خبر: ۸۵۶۵۲۷

به گزارش فارس، حسین عبده‌تبریزی دیروز در ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به ضرورت تصمیم‌گیری سریع شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود بانکی تاکید کرد و افزود: دیگر زمان آن نیست که نرخ سود را به بانک‌ها و بازار بسپاریم؛ بلکه شورای پول و اعتبار باید زمینه را برای کاهش نرخ سود بانکی با یک دستور قاطع فراهم سازد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مشکل اصلی ما کمبود مالی است و نظام بانکی کشور نمی‌تواند به دلیل وجود این مشکل نیاز صنعت را به لحاظ منابع تامین کند، بنابراین اگر بخواهیم تامین مالی انجام دهیم، ابتدا باید مسائل مربوط به نرخ بهره را حل کنیم.

وی راهکار برون‌رفت از تنگنای مالی را سود بانکی اعلام و اظهار کرد: ‌البته این موضوع اختلافاتی با سیاست‌های جاری دارد و برای رفع مشکل رکود باید پول در اقتصاد وارد کنیم. همان‌طور که در سال 2008 کشورهای مختلف دنیا مجموعا 14 هزار میلیارد دلار پول در اقتصاد وارد کردند تا بتوانند از بحران خارج شوند.

تورم نقطه به نقطه از آذرماه تک‌رقمی می‌شود

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در این جلسه با بیان این که مشکل فعلی اقتصاد، مشکل تقاضا و کاهش بودجه خانوار و درآمد سرانه است، گفت: انتظار داریم نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه تک‌رقمی شود. دکتر مسعود نیلی اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران با بحث کاهش تقاضا در عین حال با کاهش بودجه خانوار و درآمد سرانه کشور روبه‌رو است، به طوری که امروزه شاهد آثار ناشی از این چالش‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که با وجود توافقات انجام شده، انتظارات تشدید و رکود در بازار نمایان شده است، گفت: شکاف بزرگی در اقتصاد روی داده که اگر تا سال 95 ابعاد این شکاف عمیق‌تر شود و تحریم‌ها همزمان لغو گردد، آنگاه با مسائل پولی هیجانی تهدیدآمیزی مواجه خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها