در گفت‌وگو با حسین عامری، کارگردان«ظاهر» بررسی شد

غفلت از انتقال فرهنگ دفاع مقدس

فیلم‌های جدید فرهادی، پوراحمد، موتمن، تبریزی و عطاران در دست تولید است

کارگردان‌ها مشغول کارند

پاییز همانطور که به عنوان بارزترین فصل تحصیلی و سرآغاز تلاش دانش‌آموزان و دانشجویان برای آموختن و معلمان و استادان برای آموزش و درس دادن است، فصل کار و تلاش شبانه روزی فیلمسازان و سینماگران ایرانی هم است تا خود را برای آزمون درسی خود در رویداد مهمی چون جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه و پس از آن در اکران عمومی و مواجهه با تماشاگران آماده کنند. این روزها حسابی سر سینماگران شلوغ است و کارگردان‌ها و دیگر اهالی سینما سخت مشغول کار هستند.
کد خبر: ۸۵۱۱۵۰
کارگردان‌ها مشغول کارند

به گزارش جام‌جم، باوجود همه سختی‌ها و مصائب فیلمسازی در ایران فیلمسازان ما هیچگاه کم‌کاری نکرده‌اند و هرآنچه داشته‌اند را برای ساخت فیلم‌ها و بقای این سینمای معتبر و با پیشینه درخشان به کار بسته‌اند. گرچه شاید برخی از فیلمسازان به دلایلی بصورت دوره‌ای با سینما قهر باشند و نخواهند فیلم بسازند، اما خوشبختانه این ناز و قمیش هنرمندانه پابرجا و همیشگی نیست و آنها سرانجام دوباره پشت دوربین قرار می‌گیرند. دراین میان البته غیبت ناصر تقوایی کمی بیش از حد و نگران‌کننده است و امیدواریم این استاد سینمای ایران از این غیبت خودخواسته فاصله بگیرد و دوباره آن «کاغذ بی‌خط» را با خط خوش سینمایی‌‌اش مزین کند. به جز انبوهی از کارگردانان جوان که این روزها مشغول ساخت و آماده‌سازی فیلم‌های خود هستند و می‌توانیم امیدوار باشیم از این میان تعدادی استعداد نوظهور و خلاق به سینمای ایران معرفی شود، چند چهره شاخص فیلمسازی سینمای ایران هم یا مشغول ساخت فیلم‌های جدید خود هستند یا در مرحله تدارک مقدمات تولید آثار تازه خود به سر می‌برند.

اصغر فرهادی

شاید کنجکاوی برانگیزترین مورد در میان کارگردان‌هایی که این روزها مشغول ساخت فیلم هستند، مربوط به اصغر فرهادی، کارگردان جهانی سینمای ایران باشد. چندی پیش کاوه سجادی حسینی که خودش کارگردان است و فیلمی چون بوفالو با بازی پرویز پرستویی را در کارنامه دارد، به عنوان دستیار اصغر فرهادی در ویدئویی از فراخوان بازیگری فیلم جدید فرهادی سخن گفت و از علاقه‌مندان در همه سنین خواست تا سه دقیقه از خودشان تصویر بگیرند و آن را در تلگرام برای سازندگان فیلم «برسد به دست آهو» بفرستند. این فیلم البته مدتی قبل به «فروشنده» تغییرنام داد، این روزها در مرحله پیش تولید به سر می‌برد و فرهادی و گروه سازنده مشغول انتخاب بازیگران هستند. برخی از افرادی که در این فراخوان شرکت کردند، انتخاب شدند و این روزها مشغول تمرین با شهاب حسینی و ترانه علیدوستی هستند که به تازگی از سوی فرهادی به عنوان بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم انتخاب شده‌اند. حسینی و علیدوستی پیشتر در فیلم «درباره الی» فرهادی با هم همبازی بودند.

«فروشنده» داستان زندگی زن و شوهری است که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته مشهور آرتور میلر هستند. این فیلم پس از انتخاب بقیه بازیگران و انجام تمرین‌ها، اواخر این ماه کلید می‌خورد.

کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد را با مجموعه قصه‌های مجید و فیلم‌های خوبی چون شب یلدا و اتوبوس شب به یاد می‌آوریم. او این روزها قصد دارد تازه ترین ساخته سینمایی‌اش به نام «کفشهایم کو؟» را جلوی دوربین ببرد. فیلمی که قرار است نقش اصلی آن را رضا کیانیان بازی کند. کیانیان در اظهارنظری گفته بود این فیلم فیلمی است در حال و هوای شب یلدا، اما پوراحمد به‌تازگی اعلام کرد که فیلمش ادامه شب یلدا نیست و تنها وجه اشتراک این دو فیلم موضوع مهاجرت است. خواستیم در تماس با این فیلمساز از چند و چون فیلم تازه‌اش بپرسیم که جواب تلفنش را نداد و وقتی پس از ارسال یک پیامک گفتیم که لطفا به سه سوال ما پاسخ دهد نوشت: مصاحبه نمی‌کنم، قربانت.

البته طبق اطلاعاتی که در ایسنا منتشر شده کفش‌هایم کو؟ به جز مهاجرت درباره آلزایمر هم است و به جز کیانیان تا این لحظه حضور مجید مظفری هم در آن قطعی شده.

فرزاد موتمن

فرزاد موتمن هم این روزها مشغول آماده کردن تازه‌ترین ساخته سینمایی‌اش به نام «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» است. موتمن که او را با فیلم شاخص و تحسین شده «شب‌های روشن» به یاد می‌آوریم و به تازگی هم آخرین ساخته‌اش، خداحافظی طولانی با بازی سعید آقاخانی، میترا حجار و ساره بیات وارد شبکه نمایش خانگی شده، برای ساخت فیلم تازه‌اش سراغ فیلمنامه‌ای از امیر عربی – نویسنده فیلمنامه سعادت‌آباد‌– رفته است. فیلم درباره مادری است که صبح سراسیمه به کلانتری محل می‌رود و می‌گوید که دختر جوانش سحر دیشب به خانه نیامده است. در این فیلم که برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال آماده می‌شود، بازیگرانی چون فریبرز عرب‌نیا، سیامک صفری، ژاله صامتی، شبنم فرشادجو، محمدرضا غفاری، آتیلا پسیانی و روشنک گرامی بازی می‌کنند.

رضا عطاران

رضا عطاران که در سال‌های اخیر پولسازترین و سودآورترین بازیگر سینمای ایران است و همین امسال فیلم‌هایی میلیاردی چون نهنگ عنبر، گینس و استراحت مطلق را در سینما داشت و به احتمال فراوان یک فیلم پرفروش دیگر با نام «من سالوادور نیستم» را در راه دارد، مدتی است تصمیم به ساخت فیلم کمدی «دراکولا» گرفته است. فیلمی کمدی به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی که خود عطاران نقش اصلی‌اش را بازی خواهد کرد. یکی از نکات جذاب و حاشیه‌ای درباره این فیلم این است که گویا عطاران برای بازیگر نقش اصلی زن فیلم می‌خواهد از نابازیگری استفاده کند که صورتش عملی، پروتزی و بوتاکس شده باشد!

«دراکولا» قصه خون آشامی است که از ناکجاآبادی وارد ایران می‌شود و در نخستین دیدار بدون این‌که بداند سراغ یک معتاد می‌رود. خون آشام خون معتاد را می‌خورد و اتفاقات بعدی داستان را رقم می‌زند.

کمال تبریزی

کمال تبریزی که زمانی او را با فیلم‌هایی پرفروش و پرمخاطب همچون لیلی با من است و مارمولک می‌شناختیم، در سال‌های اخیر در ساخت فیلم پرمخاطب چندان موفق عمل نکرده. حتی فیلم پرفروش و سه میلیاردی طبقه حساس هم بیشتر متکی به‌توانایی و محبوبیت عطاران بود و در جلب نظر منتقدان و تماشاگر نخبه‌تر سینما خیلی موفق نبود. امسال دو فیلم طعم شیرین خیال و از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید روی پرده سینماها رفت، اما هر دو شکست سختی در گیشه خوردند. با این حال یکی از خوبی‌های تبریزی این است که تسلیم شرایط نمی‌شود و به عنوان یک فیلمساز حرفه‌ای به کارش ادامه می‌دهد.

«امکان مینا» تازه‌ترین ساخته تبریزی در سینماست که این روزها فیلمبرداری‌اش به پایان رسیده و در مراحل فنی و آماده‌سازی به‌سر می‌برد. فیلمنامه فیلم را فرهاد توحیدی نوشته و تهیه‌کنندگی کار هم برعهده منوچهر محمدی است. دراین فیلم عاشقانه بازیگرانی چون میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی و سیامک صفری بازی می‌کنند.

از دیگر کارگردان‌ها چه خبر؟

بیژن میرباقری و هاتف علیمردانی هم از جمله کارگردان‌هایی هستند که این روزها مشغول ساخت و آماده‌سازی فیلم‌های خود به ترتیب با نام‌های ربوده شده و هفت ماهگی هستند. رامبد جوان هم پس از فراغت از خندوانه قصد دارد به‌زودی نگار را با بازی نگار جواهریان جلوی دوربین ببرد. خوش‌ترین خبر البته مربوط به ساخت فیلم توسط کیانوش عیاری است فیلمسازی که پس از اتفاقاتی که سر فیلم خانه پدری‌اش آمد مدتی از فیلمسازی سرخورده شده بود. او به زودی فیلمی با نام چاله چوله را می‌سازد که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای برای آن نیفتد، نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها