تاثیر لالایی خواندن والدین برای کودکان

لالایی‌هایت را در‌ گوشم نجوا کن

اگر از بچه‌های دهه 60 و دهه‌های بعدی پرسیده شود برنامه محبوب شما در دوران کودکی که از رادیو می‌شنیدید چه بوده است، بدون تردید همه خواهند گفت شب به خیر کوچولو. شاید بچه‌های نسل امروز هم همین باور را داشته باشند.
کد خبر: ۸۴۹۹۲۳
لالایی‌های شنیدنی در رادیو

این برنامه تیر ‌ ‌69 در رادیو متولد شد و تاکنون پخش آن ادامه پیدا کرده است. مریم نشیبا، راوی قصه‌های این برنامه، قصه را با چنان زبان شیرینی تعریف می‌کند که چشمان بچه‌ها آرام گرم خواب می‌شود.

قصه کدو قلقله زن

او مثل یک مادر مهربان با همراهی رسانه رادیو هر شب بر بالین بچه‌های کوچک که هشت سال جنگ تحمیلی را پشت‌سر گذاشته بودند، می‌نشست و قصه‌های هیجان‌انگیز تعریف می‌کرد. یک روز از کدو قلقله زن می‌گفت و روزی دیگر از کلاه قرمزی و... هنوز هم قصه‌های شیرین این مادر مهربان برای بچه‌های نسل جدید ادامه دارد و از شنیدن این قصه‌ها لذت می‌برند. بچه‌های دیروز هم که حالا بزرگ شده‌اند، گاه رادیو را در این ساعت روشن می‌کنند تا به یاد دوران کودکی قصه‌های شیرین مریم نشیبا را بشنوند.

شاید داستان‌های برنامه شب به خیر کوچولو به وضوح در ذهن شنوندگان این برنامه نمانده باشد، اما موسیقی تیتراژ آن برای همه آشناست و خیلی‌ها ترانه‌اش را حفظ هستند. این تیتراژ که لالایی نام دارد، براساس شعری از مصطفی رحماندوست سروده شده و پروشات پیروزکار، زمانی که فقط 8 سال داشت آن را برای تیتراژ این برنامه خواند.

خواهرزاده مصطفی رحماندوست

پروشات پیروزکار در حال حاضر حسابدار ارشد یک شرکت خصوصی است و خواهرزاده مصطفی رحماندوست است. او بعد از بارها تمرین، یک روز همراه دایی‌اش به استودیو ضبط رادیو رفت و بعد از دوبار تمرین،‌ ترانه لالایی ضبط و برای همیشه در رادیو ماندگار شد.هنوز هم بچه‌ها بعد از پایان قصه با شنیدن صدای لالایی گوشنواز به عنوان تیتراژ پایانی برنامه به خواب می‌روند و هر شب خواب قصه‌هایی را می‌بینند که مریم نشیبا برایشان تعریف می‌کند.

رحماندوست درباره شعر این برنامه در گفت‌وگویی توضیح داد: وقتی برنامه شب به خیر کوچولو قرار بود در رادیو پخش شود، به من سفارش سرودن شعری داده شد که مناسب تیتراژ برنامه باشد. چند قطعه شعر نوشتم که دوست نداشتم تا به این فکر افتادم که شعری برای پایان برنامه بگویم. چنین شعری به‌ویژه وقتی قرار باشد پس از قصه شبانگاهی پخش شود، نمی‌تواند چیزی جز یک لالایی امروزی باشد. به همین دلیل هفت هشت قطعه شعر سرودم و به شورای موسیقی رادیو دادم که از میان آنها دو قطعه انتخاب شد و روی آنها آهنگ گذاشتند که یکی هرگز پخش نشد و یکی همین لالایی مشهور گنجشک لالاست که با آهنگ زیبا و دلنشین آقای منتظم صدیقی و صدای پروشات پیروزکار که آن زمان کودک بود، ساخته شد.

شکسته شدن تعطیلی

برنامه شب‌ به خیر کوچولو بعد از 15 سال پخش سال 1384 بنا به تصمیم مدیران وقت متوقف شد. تعطیلی این برنامه تاسف بسیاری از جمله مریم نشیبا را به دنبال داشت. مجری و قصه‌گوی این برنامه که سال‌ها از طریق شب به خیر کوچولو برای بچه‌های ایران قصه گفته بود، بعد از تعطیلی این برنامه غمگین شد و حتی به گفته خودش مدتی به بستر بیماری افتاد، اما از ابتدای آبان سال 1389 پخش آن از سرگرفته شد و از آن زمان تاکنون، بچه‌ها می‌توانند شب‌ها ساعت 21 شنونده این برنامه باشند. مریم نشیبا در طول این سال‌ها تلاش کرد، برنامه همچنان برای نسل دیروز و امروز ماندگار و جذاب باشد. او هنوز با انرژی سال‌های جوانی قصه‌های شیرینش را برای بچه‌ها تعریف می‌کند.

او و تمام کسانی که در این سال‌ها به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده همراهش بودند، تلاش کردند قصه‌هایی برای بچه‌ها روایت کنند که علاوه بر ایجاد آرامش، برای کودکان آموزنده هم باشد. داستان‌های این برنامه در قالب کتاب منتشر شده و بسیاری از والدین، این داستان‌ها را برای فرزندان خود تهیه کرده‌اند.

سوگند آرامی‌

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها