رییس سابق کانون انبوه سازان در گفت و گو با جام جم آنلاین هشدار داد:

افزایش قیمت مسکن در پی کاهش ساخت و ساز

جام جم آنلاین: رییس سابق کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان درباره انباشت تقاضای مسکن درپی کاهش ساخت و ساز مناسب و افزایش قیمت ها درآینده هشدار داد.
کد خبر: ۸۴۹۷۹۵
افزایش قیمت مسکن در پی کاهش ساخت و ساز

ایرج رهبر در گفت و گو با جام جم آنلاین در این باره افزود : نیازکشور سالانه به ایجاد مسکن جدید یک میلیون و200 هزار واحد است و اگر نتوانیم این تعداد را بسازیم نیازها انباشت می شود که این انباشت تقاضا و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت ها می شود .

این فعال حوزه مسکن بر این باور است که اگر در مقابل این نیاز فقط 300 تا 400 هزار واحد ساخته شود که البته با توجه به وضعیت رکود این مقدارهم کاهش یافته، می تواند مابه التفاوت نیاز را انباشت کند که به نفع کشور نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اگر انباشت تقاضا در بخش مسکن وجود دارد ،چرا تعداد خانه های خالی بالا اعلام می شود گفت : خانه خالی هم داریم اما این خانه ها بیشترخانه های لوکس و بزرگ است درحالیکه بیشترین تقاضا در بخش خانه هایی با مساحت کوچکتر است .

رهبربا تاکید براینکه دربحث ساخت و ساز باید موضوع آمایش توزیع ساختمان درنظرگرفته شود گفت: خانه ای که درابعاد بزرگ و لوکس ساخته می شود ممکن است به دلیل نبود توان مالی هنوز فروخته نشده باشد. ما باید برای دهک های 6و 5 و دهک های پایین تر نیزساخت و سازانجام دهیم که دراین بخش ها دیگرخانه خالی نداریم .

رییس سابق انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه سرمایه گذارجایی سرمایه خود را می برد که سود بیشتری داشته باشد گفت : دهک های بالای 7 و 8 نیازی به گرفتن وام 60 میلیون تومانی ندارند و حتی ساختمانهای بالای یک میلیاردی هم خریداری می کنند برای این شخص دیگر وام 60 میلیونی خرید تاثیری ندارد. ما باید دهک های 6 و 5 و دهک های پایین تر را درنظر بگیریم و در این بخش ها دیگر خانه خالی نداریم .

رهبر درباره آخرین وضعیت وام 100 میلیون تومانی ساخت گفت : این پیشنهاد باید مصوب و به مرحله اجرایی برسد هنوز اعلام نشده است . وام ساخت 100 میلیون تومانی درواقع همان 80 میلیونی تومانی است که قرار بود 20 میلیون هم جعاله درنظر گرفته شود که روی هم 100 میلیون تومان می شود البته این وام خرید بود که گفتند به ساخت هم داده شود اما بحث انتقالش به این صورت بود که به هر میزانی که هر کس توانایی دارد به او منتقل شود .

در واقع اینگونه مطرح شده بود که افراد متقاضی از رقم 80 میلیون تومان 40 میلیون تومان آن را به مدت یکسال سپرده کنند تا بتوانند 80 میلیون بگیرند اما با توجه به محدودیت اعتبارت امکان آنکه به صورت نامحدود این تسهیلات داده شود وجود نداشت .

این کارشناس مسکن در باره تاثیر گذاری چنین وام‌هایی اظهار داشت : اگر درصد سودی که برای باز پرداخت این تسهیلات تعیین می شود بتواند جوابگوی یک میلیون واحدی که در سال به آن نیاز داریم باشد تاثیر گذار است اما متاسفانه بهره های بانکی 24 تا 30 درصد است ومعمولااز این منابع بانکی استقبال نمی شود به دلیل اینکه هزینه بالایی دارد وباعث می شود هزینه تمام شده برای سازنده بالا برود و از طرف دیگه باید این نکته را در نظربگیریم که قدرت خرید مردم و توانایی باز پرداخت اقساط آنها چقدر است .درواقع با این درصد نرخ سود هزینه ساخت آنقدر بالا در می آید که از توان خرید مردم خارج است و باید تا حدی باشد تا میزان وامی که به خریدار منتقل می شود بتواند توان بازپرداخت داشته باشد .

بخش مسکن در بسته اقتصادی مغفول مانده

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در بسته خروج از رکود دولت به بخش مسکن توجه شده است گفت: متاسفانه در بسته اقتصادی خروج از رکود برای بخش مسکن چیزی در نظر نگرفتند فقط از سازندگان خواسته اند که اعلام کنند برای بافت فرسوده چقدراعتبار نیاز دارند .این بحث شاید هم اتلاف وقت باشد، چون دولت هم اکنون اعتبار زیادی ندارد برای همین تمایل زیادی هم به بخش مسکن ندارد، چرا که هم گران قیمت است و هم بازپرداختش طولانی می شود و بانکها هم از بازپرداخت تسهیلات در مدت 12 سال استقبال نمی کنند وتمایل دارند وامی را بدهند که سریع باز گردد برای همین هم مسکن تا حدودی مغفول مانده است و باید روی این قضیه کار شود و اعتبار قابل توجهی وجود داشته باشد که بتوانند روی مسکن مانور دهند .

رهبر در پاسخ به این پرسش که با توجه به محدودیت منابع مالی دولت ،برای بهر ه گیری از سرمایه بخش خصوصی و مردم باید چه اقدامی صورت گیرد گفت :بخش خصوصی باید انگیزه داشته باشد اگر می خواهیم که بخش خصوصی در بخش مسکن فعال شود باید تشویق هایی مثل معافیت های مالیاتی یا تخفیف در عوارض های شهرداری و یا فروش در تراکم ها را درنظر گیریم .

وی افزود :عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند اگر توان خرید نباشد سرمایه گذار سرمایه اش قفل می شود و نمی تواند بسازد درواقع تولید کننده وقتی هزینه های زیادی پرداخت می کند در نهایت باید از مردم باز پس بگیرد بنابراین روی توان هردو تاثیر می گذارد و اگرمردم نتوانند بخرند خوب تولید هم نمی شودو الان رکود ی که ماداریم بیشتر به همین مسئله باز می گردد .

در بسته اقتصادی ما گمان می کردی م که به بخش مسکن برای خروج از رکود توجه شود به هر حال داشتن سر پناه اولویت مردم است ولی خودرو نداشته باشید می توانید سالها زندگی کنید .

سیما رادمنش- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها