رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه تلویزیونی «حوالی فردا» مطرح کرد

مذاکره برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران

رئیس سازمان انرژی اتمی از نهایی شدن موضوع تبادل سوخت هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه و حضور هیات ایرانی در مسکو به همین منظور خبر داد .
کد خبر: ۸۴۸۱۹۱
تبادل سوخت هسته ای با روسیه نهایی شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، علی اکبر صالحی در گفتگوی زنده تلویزیونی با بخش خبری نیمروز سیما افزود : در فرایند عملیاتی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل باید اقداماتی انجام دهند .

وی گفت‌: یکی از این اقدامات ، تهیه سند رسمی درباره بازطراحی راکتور اراک است که در فرایند تهیه آن سه سند باید تهیه شود.

صالحی افزود : سند اول که دو سه هفته پیش در وین تهیه و تنظیم شد و به امضای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ، چین و امریکا رسید و 1+5 نیز آن را تایید کرد .

وی گفت : در این سند به کلیات مربوط به تعهدات ایران و طرف مقابل اشاره شده ضمن اینکه فرایند کلی اجرایی شدن این اقدام را هم مشخص کرده است .

معاون رئیس جمهور افزود : سند دیگر ، سند تفاهم نام دارد که این سند میان اعضای 1+5 منتشر شده و محتوای آن نحوه تقسیم وظایف میان آنان برای بازطراحی راکتور اراک است که این سند نیز میان آنان تنظیم و تایید شده است.

صالحی گفت : سند دیگر ، سند رسمی است که دو روز پیش با حضور آقایان عراقچی ، تخت روانچی ، بعیدی نژاد ، کمالوندی و رحیمیان در وین درباره آن مذاکره شد که این سند مادر است که باید تنظیم و امضا شود و سپس اقدامات لازم را انجام دهیم .

وی افزود :‌ قانون مصوب مجلس نیز ناظر بر این امر است و تاکید کرده که حتما باید سندی رسمی در ارتباط با راکتور اراک تنظیم شود و به تایید مراجع ذیربط برسد.

صالحی گفت : آقای رئیس جمهور نیز دستور اقدام را منوط به این کرده است که این اسناد آماده شود .

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ماهیت تولید آب سنگین در راکتور اراک حفظ می شود اظهار داشت : بله راکتور آب سنگین اراک به عنوان راکتور آب سنگین باقی می ماند.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه تبادل سوخت هسته ای نیز گفت‌ : این موضوع مراحل نهایی اش را طی می کند و همکاران ما در مسکو حضور دارند به این صورت که اورانیوم غنی شده ای را که حدود 8 تا 9 تن است طبق تعهداتمان بفروشیم و به ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم.

وی این موضوع را از نقاط قوت برجام برای کشورمان دانست و ابراز امیدواری کرد : در یکی دو ماه آینده که باید اقدامات علی الارض مان را انجام دهیم باید تبادل سوختمان را نیز انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها