رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه تلویزیونی «حوالی فردا» مطرح کرد

مذاکره برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران

رئیس سازمان انرژی اتمی:

تبادل سوخت هسته ای با روسیه نهایی شد

رئیس سازمان انرژی اتمی از نهایی شدن موضوع تبادل سوخت هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه و حضور هیات ایرانی در مسکو به همین منظور خبر داد .
کد خبر: ۸۴۸۱۹۱
تبادل سوخت هسته ای با روسیه نهایی شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، علی اکبر صالحی در گفتگوی زنده تلویزیونی با بخش خبری نیمروز سیما افزود : در فرایند عملیاتی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل باید اقداماتی انجام دهند .

وی گفت‌: یکی از این اقدامات ، تهیه سند رسمی درباره بازطراحی راکتور اراک است که در فرایند تهیه آن سه سند باید تهیه شود.

صالحی افزود : سند اول که دو سه هفته پیش در وین تهیه و تنظیم شد و به امضای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ، چین و امریکا رسید و 1+5 نیز آن را تایید کرد .

وی گفت : در این سند به کلیات مربوط به تعهدات ایران و طرف مقابل اشاره شده ضمن اینکه فرایند کلی اجرایی شدن این اقدام را هم مشخص کرده است .

معاون رئیس جمهور افزود : سند دیگر ، سند تفاهم نام دارد که این سند میان اعضای 1+5 منتشر شده و محتوای آن نحوه تقسیم وظایف میان آنان برای بازطراحی راکتور اراک است که این سند نیز میان آنان تنظیم و تایید شده است.

صالحی گفت : سند دیگر ، سند رسمی است که دو روز پیش با حضور آقایان عراقچی ، تخت روانچی ، بعیدی نژاد ، کمالوندی و رحیمیان در وین درباره آن مذاکره شد که این سند مادر است که باید تنظیم و امضا شود و سپس اقدامات لازم را انجام دهیم .

وی افزود :‌ قانون مصوب مجلس نیز ناظر بر این امر است و تاکید کرده که حتما باید سندی رسمی در ارتباط با راکتور اراک تنظیم شود و به تایید مراجع ذیربط برسد.

صالحی گفت : آقای رئیس جمهور نیز دستور اقدام را منوط به این کرده است که این اسناد آماده شود .

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ماهیت تولید آب سنگین در راکتور اراک حفظ می شود اظهار داشت : بله راکتور آب سنگین اراک به عنوان راکتور آب سنگین باقی می ماند.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه تبادل سوخت هسته ای نیز گفت‌ : این موضوع مراحل نهایی اش را طی می کند و همکاران ما در مسکو حضور دارند به این صورت که اورانیوم غنی شده ای را که حدود 8 تا 9 تن است طبق تعهداتمان بفروشیم و به ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم.

وی این موضوع را از نقاط قوت برجام برای کشورمان دانست و ابراز امیدواری کرد : در یکی دو ماه آینده که باید اقدامات علی الارض مان را انجام دهیم باید تبادل سوختمان را نیز انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها