علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: روسیه برای کمک به ارتقای ماشین های سانتریفیوژ کنونی در ایران جهت تولید ایزوتوپ های پایدار اعلام آمادگی کرد.
کد خبر: ۸۳۶۳۸۳
روسیه سانتریفیوژهای ایران را ارتقا می دهد

به گزارش ایرنا، رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با 'سرگئی کرینکو' رئیس شرکت روس اتم روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این دیدار با طرف روس درباره همکاری ها در یک چارچوب مشخص و محدوده برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) گفت و گو کردیم.

صالحی با بیان این که روابط ایران با روسیه بخصوص در این برهه بسیار ویژه است، تاکید کرد: روسیه به عنوان یکی از اعضای بسیار موثر 1+5 جانبداری و حمایت خوبی از موضع ایران کرد و پیشنهادهای روسیه برای رسیدن به یک نتیجه که نهایتاً عنوان 'برجام' را گرفت، بسیار سازنده بود.

وی درباره مسئولیت های روسیه در چارچوب برجام افزود: در بین گروه 1+5 تفاهم شد که روسیه در ارتباط با خرید سوخت غنی شده و دادن سوخت طبیعی به ما کمک کند و از این رو ما درباره این موضوع صحبت کردیم که چه زمانی، چگونه و با چه شیوه ای اورانیوم غنی شده را به آنها بدهیم و چگونه و با چه شیوه ای اورانیوم طبیعی بگیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تکلیف روسیه در قبال ارتقای طراحی ماشین های سانتریفیوژ موجود در کشور گفت: از دیگر تعهدات روس ها، تولید ایزوتوپ های پایدار است. آنها در این زمینه خیلی قوی و پیشتاز هستند و آمادگی خود را برای همکاری و ارتقای سانتریفیوژهای ایران به منظور تولید ایزوتوپ های پایدار اعلام کرده اند.

صالحی همچنین درباره قرارداد اخیر با روس ها جهت ساخت دو واحد نیروگاه دیگر در بوشهر خاطرنشان کرد: روس ها قبول کردند تامین مالی نیروگاه ها را هم تا آنجا که ممکن است، عهده دار شوند.

وی گفت: نزدیک چهار سال است که نیروگاه بوشهر به خوبی کار می کند و به شرایطی رسیده ایم که کارشناسان ایرانی می توانند به طور کامل عهده دار مسئولیت این نیروگاه و بهره برداری از آن شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که از کرینکو برای شروع ساخت نیروگاه های جدید 2 و 3 در بوشهر به منظور سفر به ایران دعوت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها