به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، توجه به زندگی و حیات معنوی و تلاش برای قرب الی الله را نقطه مقابل زندگی مادی و گرایش های دنیوی حاکم بر دنیای معاصر به ویژه جهان غرب برشمرد و تأکید کرد: غربی ها تمام همتشان را بکار می گیرند که حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ و تحمیل کنند و از همین رو می بینیم که حسب برخی گزارشها، بیش از 100 کانال ماهواره ای فارسی زبان به راه انداخته اند که نشان از تلاش آنان برای نفوذ فرهنگی در جامعه ماست آنچه ما را در مقابل این هجوم فرهنگی بیمه میکند توجه به حیات طیبه الهی یعنی همان «عبودیت نسبت به حق متعال و ارتقای معنوی» است که در قرآن و معارف وحیانی مورد تأکید قرار گرفته است.
امتداد صلح و شهادت در یک خط
رئیس قوه قضاییه قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) را در امتداد صلح امام حسن (ع) و در یک خط توصیف کرد و افزود: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در پاسخ برخی نزدیکان خود که از ایشان می خواستند به سیره امام حسن (ع) با دشمن خود صلح کند فرمودند که «امام حسن (ع) به امر خدا صلح کرد و من هم به امر خداوند عمل خواهم کرد. در واقع ولی خدا تمام حرکات و سکناتش به امر الهی است و صلح امام حسن (ع) و شهادت امام حسین (ع) در امتداد یک خط است.
آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اگر مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با تأمل در ابعاد و اهداف غایی قیام عاشورا همراه شود و این ابعاد و اهداف غایی به صورت مستدل و منطقی بازگو شود آن وقت قیام عاشورا به منبعی برای حیات و فیض معنوی نه تنها برای شیعیان که برای کل بشریت تبدیل خواهد شد.
وی عاشورا را احیاگر حیات معنوی و حیات حقیقی توصیف کرد و افزود: بحمدالله هرچه که به عاشورا نزدیک تر می شویم گرما و عشق و علاقه مردم ما به امام حسین (ع) بیشتر زنده می شود و هر سال نیز بر عظمت برگزاری و اقامه عزای ابا عبدالله افزوده می شود.
رئیس قوه قضاییه حادثه عاشورا را موجب حزن و اندوه بیپایان مومنان و آزادگان دانست و با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: امام معصوم (سلام الله علیه) با تعبیر از روز عاشورا به یوم الحسین فرمودهاند که «انَّ یَوْمَ الْحُسَیْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِیزَنَا بِأَرْضِ کَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا الکَرْبٍ وَ بَلَاءٍ الا یوم الانقضاء » روز اباعبدالله یعنی روز عاشورا پلکهای ما را مجروح ، اشکهای ما را جاری و عزیز ما را ذلیل کرده؛ در سرزمینی که کربلا نامیده میشود وگرفتاری و بلا را تا یوم الانقضاء برایمان به جا گذاشته است.
آثار گریه بر مصائب امام حسین (ع)
رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود: به موجب این روایت گریه بر مصائب امام حسین (ع) موجب فرو ریختن گناهان خواهد شد « فعَلی مِثْلِ الْحُسَینِ فَلْیَبْکِ الْباکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ» گریهکنندهها بر مثل او باید گریه کنند و گریه موجب فرو ریختن گناهان عظیم خواهد شد. در ادامه این روایت از
امام رضا(ع) که شیخ صدوق در امالیاش نقل کرده، حضرت رضا (ع) در مورد پدر بزرگوارشان میفرمایند: «کان ابی إذا دخل شهر المحرم لا یُری ضاحکا » پدرم وقتی محرم وارد میشد هیچگاه خندان دیده نمیشد «وکانت الکآبة تغلب علیه » و ناراحتی و گرفتگی بر او غالب بود «حتی یمضی منه عشرة أیام» تا اینکه ده روز بگذرد «فإذا کان یوم العاشر» وقتی روز دهم میشد «کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه و یقول هو الیوم الذی قتل فیه الحسین (ع)» آن حضرت در صدر این روایت اشاره فرموده اند که در جاهلیت هم محرم حرمت داشت اما این قوم این حرمت را هم نگه نداشتند «إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ کَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّةِ یُحَرِّمُونَ فِیهِ الْقِتَالَ» اهل جاهلیت هم جنگ و قتال را در آن حرام میدانستند اما این قوم (اتباع یزید) اینها این را هم رعایت نکردند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه این روایت گفت: حضرت امام رضا (ع) فرموده اند که «فَاسْتُحِلَّتْ فِیهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِکَتْ فِیهِ حُرْمَتُنَا» خون ما در آن مباح شمرده شد و حرمت ما هتک شد «وَ سُبِیَ فِیهِ ذَرَارِیُّنَا وَ نِسَاؤُنَا» و فرزندان ما به اسارت گرفته شدند «وَ أُضْرِمَتِ النِّیرَانُ فِی مَضَارِبِنَا» در خیمههای ما آتش انداختند «وَ انْتُهِبَ مَا فِیهَا مِنْ ثِقْلِنَا» اموالی که در آنها بود هم به سرقت برده شد «وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِی أَمْرِنَا».
قیام عاشورا فراموش شدنی نیست
آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه «این حادثه عظیم چیزی نیست که قابل فراموش شدن باشد و براین اساس باید مصیبت ابا عبدالله الحسین را بزرگ بشماریم و در اقامه عزای ایشان کوتاهی نکنیم» افزود: واقعیت این است که عاشورا یک حادثه طبیعی و معمولی نبود و ابعادش فقط این نیست که ما با اقامه عزا تقرب به اهل بیت پیدا کنیم ؛ بلکه وظیفه ما این است که تأمل کنیم تا دریابیم که چگونه یک انسانی که انسان کامل، ولی الله و محیط به همه عوالم است، زن و فرزند و کودک و همه اصحاب را همراه خودش می آورد، یک به یک به میدان قتال می فرستد تا در مسیر عبودیت حق همه شهید شوند و آخر هم خود او که شاهد همه این فجایع و شهادت ها بوده با آن نحو که تاریخ مثل آن ندیده شهید می شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد