نسخه

بیماری‌های مزمن را مهار کنیم

بیماری‌های زیادی هستند که نمی‌توان آنها را درمان کرد. خوشبختانه بسیاری از این بیماری‌ها با روش‌های درمانی کنترل می‌شوند و بیمار می‌تواند سال‌های طولانی به زندگی ادامه دهد. نکته مهم این است اگر دچار نوعی بیماری شویم که درمان قطعی و کامل ندارد ناامید نشویم، زیرا بسیاری از روش‌های کنترل می‌توانند زندگی طولانی و خوبی را برایمان ایجاد کنند.
کد خبر: ۸۴۷۴۴۵

موضوع دوم که در این نوشته به آن می‌پردازم این است که چگونه بیماری را کنترل کنیم تا طی سال‌های طولانی، کیفیت زندگی لطمه نخورد؟ تصور کنید فردی دچار فشار خون و زیادی کلسترول است و پزشک برایش غذای بی‌نمک و بدون چربی تجویز می‌کند. متاسفانه بیشتر خانواده‌ها خودشان رژیم را شدیدتر کرده، مثلا هر گونه ادویه، مواد شیرین و... را هم منع می‌کنند. بیماران زیادی را دیده‌ام که پس از شروع چنین رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا دچار لاغری مفرط، سوءتغذیه و افسردگی شده‌اند. یکی از بیماران می‌گفت هر روز مرغ آب‌پز، بی‌نمک و بی‌ادویه برایش می‌پزند و در مهمانی‌ها حق غذا خوردن ندارد، زیرا غذایشان با رژیم او سازگار نیست.

اکنون سؤال این است؟ آیا نمک مختصر، ادویه کافی، برشته کردن غذا در تنور برقی، کباب یا سرخ کردن غذا با روغن گیاهی و مختصر برای زیادی کلسترول و فشار خون مضر است؟ جواب منفی است. چه‌بسا منع شدن بیمار از همه لذت‌های قبلی بیشتر به زندگی او لطمه می‌زند تا این که مثلا خوردن چند گرم روغن.

در مورد بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز چنین است: منع کردن یک کوهنورد که 30 سال تمام دلخوشی‌اش ورزش کوهنوردی است صرفا به دلیل وجود یک ایراد کوچک در ستون فقرات و توصیه به استراحت مطلق برای خانم‌های باردار به بهانه پیشگیری از سقط، نمونه‌هایی است که نه‌تنها برای بیمارمفید نیست، بلکه مشکلات جدید نیز ایجاد می‌کند.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها