استان لرستان به دلیل برخورداری از شرایط جغرافیایی بسیار مناسب از جمله آب، خاک و منابع زیرزمینی، یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور است.
کد خبر: ۸۴۶۳۸۷
قابلیت‌های نهفته کشاورزی در استان لرستان

به گزارش جام جم آنلاین ، بر اساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، سالانه دو میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این استان تولید می‌شود که قابلیت افزایش تولید به میزان 3000 تن را نیز دارد.

با وجود این قابلیت و ظرفیت، بهره‌برداری مناسب صورت نمی‌گیرد. به عنوان نمونه در بخش تولیدات کشاورزی به دلیل بسته‌بندی نامرغوب، صادرات محصولات کشاورزی منطقه در حد مطلوب انجام نمی‌شود.

به گفته کارشناسان کشاورزی، این استان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی با دو مشکل مواجه است؛ یکی بسته‌بندی و دیگری زیرساخت‌های حمل و نقل که باید برای آن تدابیر لازم اندیشیده شود، زیرا با رفع این معضل صادرات محصولات کشاورزی استان به میزان 500 هزار تن در سال خواهد رسید.

در همین حال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ظرفیت‌های کشاورزی استان را برای صادرات مناسب می‌داند و می‌گوید: امسال 12 میلیون دلار محصولات کشاورزی از لرستان صادر شده که ظرفیت این استان برای صادرات محصولات کشاورزی بیش از میزان فعلی است.

مهرداد غضنفری می‌افزاید: میزان صادرات بخش کشاورزی استان در شش ماه اول امسال‌، ۱۶ هزار و ۶۲۹ تن به ارزش ۱۲ میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر، امسال از محل صندوق توسعه ملی، مبلغ ۲۹ میلیارد تومان در سه محور توسعه شیلات، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و بحث آب به لرستان اختصاص یافته که می‌تواند نقش مهمی در توسعه تولیدات و زیرساخت‌های این بخش داشته باشد.

به گفته وی، افزایش زنجیره‌های تولید یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری است تا با استفاده از آن، اقدامات مناسبی برای تولید و توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان صورت گیرد.

وی در گفت‌وگو با مهر به ظرفیت تولیدات بخش دامپروری استان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: طی یک سال اخیر، ۱۱۰ هزار راس دام سبک از استان صادر شده است.

وی یکی از مشکلات اصلی لرستان را در بخش کشاورزی، آبیاری اراضی کشاورزی می‌داند و معتقد است: اجرای سیستم آبیاری نوین در تمام اراضی استان ضروری است. در حال حاضر حدود ۱۰۵ کیلومتر کانال در لرستان بهسازی شده که راندمان آبیاری استان را به بالای ۶۰ درصد رسانده است.

افزایش تولیدات کشاورزی

مرتضی هادی‌پور، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک اتاق بازرگانی خرم‌آباد نیز به جام‌جم می‌گوید: تولید محصولاتی مانند سیب‌زمینی، هویج، گوجه‌فرنگی، هندوانه و بادمجان در لرستان بسیار مطلوب بود، زیرا امسال بیش از 700 هزار تن سبزیجات و صیفی‌جات در استان تولید شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به سرانه جمعیتی و مصرفی استان، بیش از 40 یا 50 درصد سبزیجات و صیفی جات استان قابلیت ارسال به دیگر استان‌های کشور و دیگر کشورها را دارد.

هادی‌پور اظهار می‌کند: در بخش دامپروری هم این استان ظرفیت بسیار چشمگیری دارد که امسال برای حفظ تعادل بین علوفه و دام و همچنین حفاظت از منابع طبیعی استان، بخش زیادی از این دام‌ها به دیگر استان‌های کشور ارسال شده و اخیرا نیز قرارداد ارسال 100 هزار دام به دیگر استان‌های کشور از طریق اداره امور عشایری منعقد شده است.

هادی‌پور می‌افزاید: صادرات سبزیجات و صیفی‌جات نیازمند کامیون‌های یخچال دار و همین طور حمل و نقل ریلی و هوایی مطلوب است که این شرایط هنوز به صورت مناسب در لرستان وجود ندارد. وی اظهار می‌کند: امکان آسیب‌دیدگی محصولاتی مانند سبزی و صیفی در شرایط حمل و نقل نامطلوب وجود دارد و در این زمینه باید گام‌های اساسی برداشته شود.

دبیر خانه کشاورز استان معتقد است، راه‌اندازی بندر خشک خرم‌آباد و ایجاد تاسیسات مناسب در این منطقه می‌تواند کمک شایانی به توسعه صادرات لرستان داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل صنایع بسته بندی در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد لذا ارائه آموزش لازم به کشاورزان و همچنین ایجاد واحدهای مناسب بسته‌بندی برای صادرات محصولات استان و به‌ویژه محصولاتی مانند سیب زمینی و هندوانه بسیار ضروری است.

وی با اشاره به میزان 300 هزار تنی صادرات محصولات کشاورزی استان می‌گوید: اگر زیرساخت‌های لازم برای این مهم فراهم شود، سالانه می‌توان 500 هزار تن محصول کشاورزی صادر کرد.

مریم مهری - روزنامه جام‌ جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها