«معلم دهکده» از شبکه نمایش پخش می‌شود

رودررویی معلم تازه‌وارد با فرهنگ سنتی

مجموعه تلویزیونی «معلم دهکده»‌ که این روزها از شبکه نمایش در حال پخش است، ‌با نام اصلی «کریستی» تولید شده است. این درام اجتماعی و خانوادگی محصول سال 1994 تلویزیون آمریکاست و در زمان پخش با تحسین زیاد منتقدان تلویزیونی روبه‌رو شد.
کد خبر: ۸۴۲۲۷۸
رودررویی معلم تازه‌وارد با فرهنگ سنتی

مراسم‌ اهدای جوایز تلویزیونی هم نسبت به این مجموعه بی‌تفاوت نبودند و در سال‌ 1995 تعدادی از جوایز اصلی خود را به آن دادند. این درام پربیننده را پاتریشیا گرین تهیه کرد که یکی از چهره‌های سرشناس هنری در کشور خود است و عموم ساخته‌های تلویزیونی‌اش جوایز مختلف مراسم‌ هنری را دریافت کرده است. مشهورترین کار تلویزیونی وی، درام جنایتکارانه L.A.Law است که شهرتی بین‌المللی دارد.

داستان جذاب

پاتریشیا گرین که در کنار تهیه و تولید کارهای تلویزیونی نویسنده آنها هم هست، ‌در کار نگارش فیلمنامه معلم دهکده نقشی نداشته است. این فیلمنامه براساس داستان نوولی به همین نام اثر کاترین مارشال نوشته شده است. به گفته گرین، این داستان به‌قدری جذاب و کامل بوده که وی نیازی ندیده به‌عنوان نویسنده در کار نوشتن آن هم همکاری داشته باشد. این خانم برنامه‌ساز تلویزیونی، ساخت مجموعه‌هایی با محوریت زنان و مشکلات آنها را یکی از وظایف اصلی و محوری خود عنوان کرده است. تولید معلم دهکده را هم باید در همین راستا مورد ارزیابی قرار داد و قضاوت کرد.

معلم دهکده در دو فصل 21 اپیزودی تهیه شده و سه فیلم سینمایی تلویزیونی هم در کنار خود دارد. شبکه سی‌بی‌اس که تولید و پخش مجموعه را به‌عهده داشته، به خاطر استقبال بالای تماشاگران از آن و در یک اقدام غیرمنتظره، ‌چند فیلم سینمایی تلویزیونی هم از آن تهیه کرد. کلی مارتین، بازیگر باسابقه تلویزیونی نقش اصلی مجموعه را بازی کرده و در قالب کاراکتری به نام کریستی هادلستون ظاهر شده است. تاین دالی، راندل باتینکوف و استوارت فاینلی مکلنان هم دیگر بازیگران مهم آن هستند. کلی مارتین 40 ساله در این درام دوره‌آی نقش معلم تازه‌واردی را بازی می‌کند که برای کار راهی یک دهکده خیالی به نام آپالاچیات می‌شود. این دهکده در منطقه تنسی قرار دارد و زمان رخداد قصه سال 1912 است.

افکار کریستی

کریستی که آدمی نوجو است، در دهکده خودش را در موقعیت تازه و غریبی می‌بیند. اهالی دهکده آدم‌هایی سنتی هستند که شیوه زندگی‌شان قدیمی است. می‌توان روش زندگی آنها را با نسل‌های قدیمی اسکاتلندی‌ها مقایسه کرد. این در حالی است که مردم دهکده هنوز اعتقاد عجیبی به روش‌های طب سنتی دارند. روش‌های سنتی که اهالی محل از آنها پیروی می‌کنند با نوعی ایده‌آلیسم و آرمانگرایی همراه است. تاکید اصلی داستان مجموعه روی نوع برخورد کریستی با این روش‌های سنتی است. تاثیرات این روش‌ها بر زندگی و افکار کریستی و میزان تاثیرگذاری وی روی این شیوه‌ها در داستان مجموعه مورد بحث قرار می‌گیرد. اما کریستی تنها موجود بیگانه‌ای نیست که وارد زندگی اهالی دهکده شده است. بجز او می‌توان به یک وزیر و یک میسیونر مذهبی اشاره کرد. نقش این دو، توسط راندل باتینکوف و تاین دالی بازی می‌شود. یکی از جنبه‌های مهم داستان کتاب، عنصر دلدادگی آن است که به‌خوبی در مجموعه گنجانده شده است. اپیزود پایانی مجموعه، بینندگان زیادی را به خود جلب کرد. بسیاری از تماشاگران می‌خواستند ببینند سرنوشت کریستی چه می‌شود. منتقدان تلویزیونی نام این مجموعه را در کنار کارهای مشابه پربیننده‌ای مثل «دالتون‌ها» و «راهی به آدولیا» ‌قرار دارند. برخی رسانه‌های گروهی هم موفقیت آن را مدیون داستان کتابی دانستند که الهام‌بخش تولید مجموعه شد. نوول خانم کاترین مارشال پس از چاپ در سال 1968 تبدیل به یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های سال شد و از همان زمان بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی به‌دنبال تبدیل کردن آن به یک مجموعه بودند. مجموعه نامزد دریافت جایزه بهترین درام تلویزیونی مراسم امی (اسکار تلویزیونی) بود و تاین دالی برای بازی در آن جایزه بهترین بازیگر زن تلویزیونی این مراسم را دریافت کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری کلی مارتین را هم مستحق دریافت این جایزه می‌دانستند.

استقبال تماشاگران

تولید سه فیلم سینمایی تلویزیونی از داستان کاترین مارشال هم خالی از حاشیه نبود. سال 2005، سال پس از پایان پخش مجموعه در شبکه سی‌بی‌اس، یک شبکه تلویزیونی دیگر به نام پاکس اقدام به تولید این سه فیلم سینمایی تلویزیونی کرد. این سه قسمت بخش‌هایی از داستان نوول مارشال را در برمی‌گرفت که در مجموعه سی‌بی‌اس مورد استفاده قرار نگرفته بودند. مخاطبان اصلی این فیلم‌های تلویزیونی هم تماشاگران طرفدار آن مجموعه بودند که البته تعدادشان هم کم نبود. هر یک از این سه فیلم با نام کریستی شروع می‌شد و یک پسوند مستقل داشت.

مترجم: کیکاووس زیاری

جام‌جم

منبع: تی‌وی گاید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها