این داستان را زنان رقم می‌زنند

ساعاتی در پشت صحنه «نفس گرم» + عکس

سریال «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و تهیه کنندگی سید محمود رضوی داستان و فضای متفاوتی دارد و محوریت قصه نیز بیشتر بر عهده زنان است.
کد خبر: ۸۴۱۰۴۵
ساعاتی در پشت صحنه «نفس گرم» + عکس

به گزارش مهر، سریال «نفس گرم» به تهیه کنندگی سید محمود رضوی و کارگردانی محمدمهدی عسگرپور این روزها در حال تصویربرداری است تا بتواند برای پخش از شبکه یک سیما در ماه محرم آماده شود البته «نفس گرم» یک سریال مناسبتی نیست اما دغدغه هایی که این سریال بیان می کند از جمله نمایش سبک زندگی اسلامی از دلایل قرار گرفتن برای پخش در ماه محرم است.

همکاری عسگرپور و رضوی در پروژه «نفس گرم» کنجکاوی برانگیز است و این پرسش را به ذهن متبادر می کند که این سریال چه داستان هایی را رقم خواهد زد و چه تجربه های متفاوتی را به مخاطب عرضه خواهد کرد.

اگر چه که سازندگان سریال در گفتگوهایی که برای تهیه این گزارش صورت گرفت ترجیح دادند درباره مهترین دغدغه هایی که در سریال مطرح می شود و جزییات زندگی ملیحه شخصیت اصلی قصه سکوت کنند اما ظاهرا «نفس گرم» هم چون «پرده نشین» از فضایی متفاوت و داستانی کمتر دیده شده برخوردار است.

برای پی بردن به فضای داستانی «نفس گرم» به پشت صحنه این اثر و به لوکیشن سریال که خانه یکی از شخصیت های قصه است می روم. خانه مریم بوبانی مادربزرگ قصه «نفس گرم».

حیاط خانه حوض کوچکی دارد و شامل چند اتاق می شود، اما تصویربرداری تنها در اتاق کوچکی از این مجموعه اتفاقی می افتد. بخشی از حیاط با ایجاد سقفی کاذب پوشیده شده است. فضای صحنه ای که قرار است تصویربرداری شود در شب اتفاق می افتد و گروه به این ترتیب نور اضافه صحنه را می گیرد.

در این صحنه مریم بوبانی، سیما تیرانداز و رامین راستاد به ایفای نقش می پردازند. در یک اتاق کوچک حدودا سه در چهار صحنه مورد نظر تصویربرداری می شود. اتاق به قدری کوچک است که فقط اعضای اصلی در قسمت انتهایی اتاق حضور دارند و من هم به سختی می توانم نقطه ای را برای ایستادن پیدا کنم.

تصوبربردار سریال خودش دوربینش را درون کمد بالای اتاق گذاشته است و از بالا تصویربرداری می کند و تصویربردار دیگری هم در پایین قرار دارد. عسگرپور پشت مانیتور نشسته است و در کنارش محمود رضوی و چند نفر دیگر قرار دارند.

چیدمان اتاق نشان می دهد کسی که صاحب این خانه است زندگی ساده ای دارد و از حداقل های زندگی برخوردار است. سفره ای وسط اتاق پهن است و بازیگران برای تمرینی اولیه حاضر می شوند.

کارگردان هنوز فرمان حرکت نداده است و بازیگران دیالوگ های خود را تمرین می کنند. جملاتی را با لهجه کاشانی زمزمه می کنند و من تازه می فهمم که اینجا قرار است منزلی در کاشان باشد.

همان ابتدا مریم بوبانی با عسگرپور درباره حذف یکی از دیالوگ های خود صحبت می کند و دلیل آن را می پرسد. جمله ای که باید آن را در صحنه ای از سریال خطاب به رامین راستاد بگوید «غلط کردی دل خوشی نداری» و کارگردان توضیح می دهد این ترکیب چندان به هم نمی خورده است و نمی توان به کسی بیان کرد «غلط کردی که دل خوشی نداری» با این حال بوبانی از لزوم به کار بردن این جمله می گوید و برای اینکه عبارت را درست تر به کار برد از نوعی مکث و سکته در عبارت و بین دو جمله اول و دوم استفاده می کند.

صحنه به صورت تمرینی تصویربرداری می شود و کارگردان فرمان می دهد. رامین راستاد نقش کرم را بازی می کند و سیما تیر انداز نقش ناهید را. کرم و مادربزرگ دور سفره ای نشسته اند و ناهید با چند کاسه وارد اتاق می شود و از او می پرسد «چرا توپت پره؟» کرم پاسخ می دهد «نباشه. ننم از وقتی فهمیده دوباره...»

در این صحنه بگو مگوهایی بین این سه نفر اتفاق می افتد که در نهایت به ناراحتی و گریه ناهید ختم می شود و کرم اتاق را ترک می کند. از آنجایی که دیالوگ های صحنه می توانند بخشی از داستان را لو دهند قرار است جمله ای را بیان نکنم.

مدت زمانی این صحنه شاید بیشتر از پنج دقیقه نباشد اما تا ساعات پایانی شب بارها و بارها از زاویه های مختلف صحنه را تصویربرداری می کنند.

با پایان صحنه می توانم گفتگوی کوتاهی با عسگرپور کارگردان سریال «نفس گرم» داشته باشم.

وی درباره این سریال و جزییات آن توضیح می دهد: «نفس گرم» سریالی است که زنان در آن محوریت بیشتری دارند. البته اینگونه نیست که در آن فقط دنیای زنان را بینیم بلکه زندگی این زنان در ارتباط با مردان معنا پیدا می کند. این زنان از قشرهای مختلفی هستند، به طور مثال شخصیت اصلی قصه زنی است که تعداد زیادی از زنان دیگر او را مراد خود می دانند و در جلسات وعظ وی شرکت می کنند و از او درس اخلاق و رهنمودهایی را می گیرند یا زنی که به دلیل مسایل مالی مجبور به کار است و یا حتی زنی که به دلیل یک خصومت فامیلی با خانواده اصلی داستان دچار یک جنگ روانی می شود.

کارگردان سریال «نفس گرم» در پاسخ به سوالی درباره شخصیت ملیحه و داستان هایی که پیرامون زندگی وی رقم می خورد بیان می کند: در شخصیت این زن نکاتی وجود دارد که تاکنون دیده نشده است، موقعیتی که در این سریال برای ملیحه به وجود می آید به نحوی است که هر یک از ما با خود فکر کنیم که اتفاقات زندگی او می تواند برای هر کدام از ما هم رخ دهد و خود را جای او بگذاریم.

عسگرپور به قرار گرفتن شخصیت ها در برابر آزمایش های مختلف در این سریال اشاره می کند و می گوید: آزمایش هایی که پی در پی برای انسان ها به وجود می آید و دو راهی هایی که در مسیر زندگی با آنها مواجه می شویم و اینکه یک اشتباه کوچک چه آثار وضعی می تواند در بر داشته باشد شالوده اصلی سریال «نفس گرم» را تشکیل می دهد.

هوا کاملا به شب می زند و نیازی به پوشاندن آسمان خانه نیست بنابراین پوشش های ایجاد شده را برمی دارند و نورپردازی ها هم کمی متفاوت می شود.

سیما تیرانداز برای چند دقیقه وارد اتاق استراحت می شود و خیلی کوتاه به سوالاتم درباره فضای داستانی سریال و دغدغه های آن پاسخ می دهد.

وی درباره ورود خود به این پروژه توضیح می دهد: من پیش از این با آقای رضوی کار کرده بودم اما افنخار بازی برای آقای عسگرپور را نداشتم و خیلی خوشحالم که این اتفاق رخ داد. همچنین متن بسیار زنانه و خوبی که این سریال داشت دلیل دیگری بود تا در «نفس گرم» به ایفای نقش بپردازم. من شخصیت ناهید را بسیار دوست داشتم این نقش ویژگی هایی دارد که چالش خوبی را برای من ایجاد کرده است.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون همچنین با اشاره به اهمیت پرداختن به داستان های زنانه در فیلمنامه ها به ویژگی های سریال «نفس گرم» اشاره و بیان کرد: در فیلمنامه هایی که ما داریم فرصت کمی برای پرداختن به داستان های زنان وجود دارد درحالیکه این داستان ها قابلیت های زیادی دارند. البته در این سریال اگر چه یک زن محور کار قرار می گیرد اما می تواند یک مرد به جای او محور باشد و نکته اصلی این است که ما چطور می توانیم در معرض آزمون ها قرار بگیریم و آیا این قدرت را داریم که در مواجهه با این آزمون ها به سخنانی که پیش از این گفته ایم عمل کنیم؟

دستیار کارگردان به من اشاره می کند که دیگر نمی توانم به صحبت کردن ادامه دهم و تیرانداز را دوباره به صحنه تصویربرداری فرا می خواند. چهره پرداز کار سر صحنه کمی گریم تیرانداز را تازه می کند. این برای چندمین بار است که می خواهند این صحنه را تکرار کنند. فرد جوانی در اتاق حضور دارد که فیلمنامه ای در دستش است و دیالوگ ها را چک می کند. خودش اهل کاشان است و هر از گاهی اعراب دیالوگ ها را به شکل صحیح برای بازیگران بیان می کند.

این همان صحنه ابتدایی کار است که حالا آن را از زاویه دیگری می گیرند و نیازی به حضور بوبانی در قاب نیست بنابراین می توانم چند جمله ای هم با او صحبت کنم.

وی در ابتدا یادآور می شود: من شخصیت مادربزرگ ناهید را بازی می کنم که این شخصیت با توجه به اینکه در میانسالی قرار دارد اما در داستان می بینیم که برخوردی قوی تر و محکم تر از ناهید دارد. من این شخصیت را دوست داشتم و فکر کردم نسبت به کارهایی که تاکنون داشته ام متفاوت است.

بوبانی با اشاره به رویکرد زنانه این سریال عنوان کرد: شاید ما پیش از این هم سریال هایی داشته ایم که محور زنانه ای داشته اند اما موضوعات آنها چندان دلنشین نبوده اند. قصه زن ها در این سریال به نوعی با یکدیگر ارتباط دارد و با اینکه یک سریال پخش می شود اما چندین قصه در آن وجود دارد.

مادربزرگ کاشانی سریال «نفس گرم» با اشاره به اینکه مسایل زنان این سریال مسایل مبتلا به جامعه است ادامه می دهد: به طور مثال ناهید با توجه به سطح زندگی خود و شرایط مالی که دارد یک ازدواج ناموفق کرده است.

بازیگران خیلی کوتاه می توانند صحبت کنند و زمان چندانی برای استراحت نیست.

صحنه ای که گرفته می شود مربوط به قسمت هجدهم سریال «نفس گرم» است. بالاخره تصویربرداری داخل اتاق به پایان می رسد و قرار است در سکانسی کوتاه نمایی از تیرانداز و مریم بوبانی را که روی تخت حیاط دراز کشیده اند، بگیرند. یکی از دوربین ها روی پشت بام مستقر می شود و از آن بالا نورپردازی می کنند.

راستاد که کارش برای امروز تمام شده است با گروه خداحافظی می کند و پیش از آن دقایقی هم از سریال سخن می گوید.

وی درباره داستان این سریال که فضایی اجتماعی دارد، توضیح می دهد: مشابه و یا حتی عین موضوعی که در این سریال وجود دارد در جامعه نیز دیده شده است و به نظرم بسیار خوب به آن پرداخته شده است.

راستاد درباره نقش خود با عنوان کرم توضیح داد: من نقشی منفی در این کار دارم. نقش کسی که اتفاقات بدی را رقم می زند و البته توجیهاتی هم برای کارهایی که انجام می دهد، دارد.

بازیگر نقش کرم درباره استفاده از گویش کاشی در این سریال بیان کرد: خواسته کارگردن این بود که این خانواده اهل کاشان باشند که گویش بسیار سختی هم هست و ما حدود سه ماه برای آن تمرین کردیم. صداها در این گویش کاربرد زیادی دارند و مثل کاربرد واژگان معمول زبان فارسی نیستند و همین ها کار را بسیار سخت کرد. با این حال ما تمام تلاش خود را برای تلفظ صحیح واژه ها به کار بردیم و امیدوارم مردم کاشان از کار راضی باشند.

نفس گرم لوکیشن های متعددی برای تصویربرداری دارد و خانواده های زیادی هم در آن حضور دارند. نقش بازیگر اصلی این سریال با نام ملیحه را مرجانه گلچین بازی می کند که در فضایی متفاوت با کارهای اخیر خود به ایفای نقش می پردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها