آثار و یادمان‌های به جا مانده از دوران دفاع مقدس به عنوان میراث معنوی قابلیت ثبت ملی و جهانی دارد

یادمان به یادمان با کاروان عشق

در زمان جنگ، آثاری که تولید شده و به نمایش در می‌آید قصه دلاوری‌ها و رشادت‌ها و قهرمانی‌هاست و در این راه سازندگان اثر به منظور حفظ روحیه و تهییج مخاطب از هیچ اغراقی ابا ندارند.
کد خبر: ۸۳۹۷۶۱
دفاع مقدس تا همیشه

با تمام شدن جنگ‌ دوره آثار قهرمانانه به پایان می‌رسد و آرام آرام فیلم‌ها، سریال‌ها، قصه‌ها و رمان‌ها نگاه معقولانه‌تری به جنگ دارند و آن را با واقعیت‌هایش روایت می‌کنند، اما کمی بیشتر که می‌گذرد دیگر زمان تحلیل‌ها و بررسی‌هاست. نسل‌ عوض می‌شود و نیروی جوان کشور بیشتر از هر چیز درباره چراها و چگونه‌های جنگ کنجکاو است.

برای نسل‌هایی که پس از هر جنگ متولد می‌شوند، تحلیل رخدادهای سیاسی زمان جنگ، شناسایی حامیان متجاوز و آتش‌بیاران مهم است؛ بخصوص اگر رشد سواد و تحصیلات در جمعیت کشوری که جنگ را تجربه کرده قابل توجه باشد و نسل‌های جدیدتر برای دانستن و آگاهی ارزش بیشتری قائل باشند. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از اسرار نظامی ناگفته‌های دوران جنگ و راز و رمزها سال‌ها بعد از وقوع جنگ‌ها از صندوقچه اسرار جنگی بیرون می‌زنند و فاش می‌شوند.

این نکته درباره جنگی که به کشورمان تحمیل شده و هشت سال نیز ادامه پیدا کرده، صحت دارد و متولدین بعد از جنگ نگاه دیگری به آن دارند. برای این نسل‌ها مهم است درباره علل و ریشه‌های حمله عراق به ایران بدانند، شکست و پیروزی رزمندگان در هر عملیاتی را بازخوانی کنند، اقدامات سیاسیون در دوران جنگ را مورد تحلیل قرار دهند و ابعاد ناگفته و ناشناخته هشت سال دفاع مقدس را بجویند. نسل بعد از جنگ حتی درباره انتخاب عنوان‌ «دفاع مقدس» کنجکاو است، هر اطلاعاتی درباره فرماندهان جنگی برای او پرسش برانگیز است، هر نکته‌ای درباره جنگ و تبعات آن برایش اهمیت دارد و اگر به همه این سوالات، کنجکاوی‌‌ها و ابهامات پاسخ درست و روشنی ارائه نشود‌ هستند دشمنان و سودجویانی که واقعیت‌های تاریخی را به شیوه و شکل مطلوب خودشان روایت کنند.

امروز و پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی وقت آن است که اهالی رسانه و بخصوص تلویزیونی‌ها پاسخ صریح به ابهامات و سوالات جوانان درباره دفاع مقدس را جدی ‌بگیرند و قبل از داستان‌سرایی‌های دشمنان و بیگانگان واقعیت‌ها را حتی اگر تلخ و ناخوشایند طرح و البته تحلیل و بررسی کنند.

آذر مهاجر‌

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها