پیشخوان

در ستون پیشخوان قصد داریم کتاب‌هایی را که با موضوع ارتباطات و رسانه منتشر شده است، معرفی کنیم. این کتاب‌ها را استادان وکارشناسان ارتباطات نوشته‌اند. مطالب این آثار کمک می‌کند در دوره‌ای که به عصر ارتباطات معروف شده است، بتوانیم درست‌تر از وسایل ارتباط جمعی استفاده کنیم. برخی از این کتاب‌ها نیز درباره شاخه‌های تخصصی ارتباطات مانند روزنامه‌نگاری و... نوشته شده‌اند.
کد خبر: ۸۳۸۹۸۷
پیشخوان

گزارشگری برای روزنامه‌نگاران

اهمیت کتاب گزارشگری برای روزنامه‌نگاران، در نگاه به‌روز شده نویسنده به فضای حرفه‌ای کار روزنامه‌نگاران است. این کتاب یک اثر کاربردی و آموزشی است که با به‌ کار بستن نکات آن، گزارشگران می‌توانند در مهارت بسیار مهم گزارشگری رسانه‌ای موفق باشند. کریس فراست (1950) مدیر بخش روزنامه‌نگاری دانشگاه جان مورس لیورپول انگلستان که نزدیک به 40 سال سابقه روزنامه‌نگاری و تدریس در این رشته را دارد، برخلاف بسیاری از نویسندگان متن‌های روزنامه‌نگارانه همسن خود، در این کتاب از اساس نه منکر نقش وسایل ارتباطی و مخابراتی تازه است و نه بهره‌گیری از این تجهیزات را ناروا می‌شمارد، اما به عقیده او امکان ورود گروه‌های پرتعداد مردم بویژه جوانان به عرصه‌های خبررسانی و گزارش‌های مستند به کمک وسایلی مثل تلفن همراه نقش، اثر و رعایت آموزه‌های حرفه‌ای سنتی را باطل نمی‌کند، بلکه اکنون توجه به این آموزه‌ها را باید هرچه بیشتر در میان کاربران گسترش داد تا همه دسترسی کامل‌تر و درست‌تری به اخبار و اطلاعات قابل اعتماد داشته باشند. این کتاب نیز مترجمی نام‌آشنا دارد؛ علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار و مدرس مشهور این رشته کتاب را به زبانی سلیس ترجمه و انتشارات ثانیه، کتاب را در 296 صفحه منتشر کرده است.

حرفه‌ای مصاحبه کنید

چاپ چهارم کتاب مصاحبه حرفه‌ای با ویرایش جدید از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: برای روزنامه‌نگاران «مصاحبه» حرفه‌ای جذاب است و آنها می‌دانند این حرفه به لحاظ قانونمندی، از آمادگی قبل از مصاحبه گرفته تا طراحی، پرسشگری و تنظیم، سرآمد دیگر شیوه‌های اطلاع‌رسانی است. این کتاب درباره فنون مصاحبه و ریزه‌کاری‌های این هنر، مفصل صحبت کرده است.

بخش جدیدی که در ویرایش دوم کتاب با عنوان «مصاحبه در فضای اینترنت» آمده، درباره نحوه تهیه و انتشار نماآهنگ‌، مدل‌ مصاحبه در فضای جدید، ارائه مصاحبه قالب متن، کارکردهای مصاحبه در وبلاگ‌ها و پادکست و اپلیکیشن‌ها و تفاوت آن با دیگر شکل‌های پیام، خلاصه و کوتاه راهکارهایی را نشان می‌دهد. بدیهی است فضای ارتباطاتی عصر جدید، تمامی اشکال اطلاع‌رسانی و انتقال پیام را تحت‌ تاثیر خود قرار داده و روزنامه‌نگاران را با پرسش‌ها و چالش‌های جدید روبه‌رو ساخته است. در فضای وب خبرنگاران و مصاحبه‌گران را با این پرسش جدی روبه‌رو کرده است که ساز و کار جدید در مصاحبه برای تولید مناسب و ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب گریزپا کدام است؟

آنچه به کتاب مصاحبه خلاق در چاپ چهارم، ویرایش دوم که پیش روی شماست، افزوده شده است، بخش جدید و برگرفته از «مصاحبه برای روزنامه‌نگاران» سالی آدامز، وینفورد هیکس است. این کتاب در 144 صفحه توسط نشر ثانیه وارد بازار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها