گزارشی از نمایشگاه عنایت‌الله نظری نوری

طواف رنگ‌ها دورادور کعبه

«ایران من سلام 4»، مجموعه‌ای از زاویه نگاه‌های عنایت‌الله نظری نوری، هنرمند و هنرشناس پیشکسوت است به سرزمین مادری. در این نمایشگاه که چند روزی است به تماشا درآمده، ایران اسلامی از زاویه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و هنرمند در قالب‌های مختلف هنری ازجمله نقاشی، نقاشیخط، نقاشی آبرنگ و عکس، شناخت خود را از این تاریخ و تمدن بازتاب داده است. نظری نوری در سری چهارم ایران من سلام، متنوع‌تر از همیشه و در عین حال معنوی‌تر و رنگین‌تر از همیشه سرزمین مادری را روایت کرده و با بهره‌گیری از خلاقیت‌های استفاده از رنگ‌های بسیار متعدد فضایی پرنشاط و البته معنوی را بازتاب داده است.
کد خبر: ۸۳۶۰۲۳
طواف رنگ‌ها دورادور کعبه

نقطه عطف نمایشگاه

نقطه اوج این نمایشگاه دو تابلوی بسیار بزرگ 2 × 2 متر است که یکی در طبقه همکف و دیگری در طبقه فوقانی گالری شکوه به نمایش درآمده است. یکی تابلوی پرانرژی و درخشانِ نام اعلای «الله» است که بسیار هنرمندانه توانسته در پهنه‌ای از نقاشیخط، بزرگی و وسعت این نام واحد را انعکاس دهد و دیگری «کعبه و حرم امن الهی» که در بافتی رنگین، مخاطب را به طوافی نمادین دعوت می‌کند. نظری در همین دو اثر ضمن القای جهان‌بینی الهی خود از نقش تعیین‌کننده زاویه نگاه هنرمند در بازتاب مناسب سوژه خبر می‌دهد. او این دو سوژه جهانی دنیای اسلام را با طنینی تازه از رنگ و بسیار پر هیجان روایت کرده است.

سلام به ایران

مجموعه «ایران من سلام» حدود چهار سال پیش با نمایش آثار آبرنگ آغاز شد که رفته رفته کالیگرافی (نوعی خوشنویسی) و آثار انتزاعی نیز به این مجموعه ورود پیدا کرد. ایران من سلام 4 از علاقه و تعلق خاطر هنرمند به سرزمین مادری‌اش ایران سرچشمه گرفته است. او در این نمایشگاه کوشیده با نشان دادن بناها، مکان‌ها و خانه‌هایی که بعضی قدمتی در حدود هزار سال دارند به مردم بگوید باید از سرمایه‌های کشورمان محافظت کنیم، باید وجب به وجب خاکمان را گرامی بداریم و مراقب این بناها باشیم.

او معتقد است: ایران سرزمین مهربانی است، سرزمین شعر، ادبیات، حافظ، سعدی، مولانا و شمس است. من به این سرزمین تعلق دارم، اجدادم درایران زندگی کرده، جنگیده و مرده‌اند و همین من را برآن داشت تا مجموعه ایران من سلام شکل گیرد.

ایران من سلام 4 شامل 38 اثر نقاشی‌ آبرنگ، آثار انتزاعی، کالیگرافی و شش عکس است. او در این آثار علاقه قلبی‌اش به مناظر، طبیعت و آثار باستانی ایران را بیان کرده و زیبایی‌های دهکده‌ها و روستاهای ایران را روی کاغذ و بوم با آبرنگ، اکریلیک و آب مرکب به تصویر کشیده است.

این آثار حاصل هشت ماه تلاش هنرمند است. او سعی کرده از رنگ‌های شاد و متنوع بهره بگیرد، زیرا بر این عقیده است: خداوند که معلم تمام انسان‌هاست دنیا را سرشار از رنگ‌های مختلف آفریده است. من هم در این آثار از رنگ‌های مختلف استفاده کرده‌ام، زیرا دوست نداشتم تاریکی‌ها بر کارهایم چیره شود به همین دلیل در کنار رنگ سیاه موج رنگ‌های دیگر را به کار گرفتم تا آثار روشن‌تر، پرنورتر و شاد‌تر شود و به شیدایی و شوریدگی فضای کار کمک کند.

خاک و آفتاب، مهمان آبرنگ‌ها

کار با آبرنگ صبر و حوصله‌ای عظیم از سوی هنرمند می‌طلبد و چنانچه به نقاشان آبرنگ‌کار هم بنگریم گویی این خصوصیت از ظاهرشان نیز پیداست. آنها رسم و رسوم، سنت‌ها، عادات، اقوام، قبایل، معماری و طبیعت کشورشان را به تصویر کشیده‌اند. آبرنگ رسانه‌ای از هنرهای تجسمی است که خود پدید آورنده اثر را شکیبایی می‌بخشد.

عنایت‌الله نظری نوری در ارتباط با آغاز نقاشی آبرنگ می‌گوید: از گذشته‌های دور آبرنگ را می‌شناختم. نقاشی با آبرنگ جذابیتی خاص دارد. مثلا در طبیعت بی‌جان وقتی با آب و رنگ اناری را به تصویر می‌کشی، آبدار بودن این میوه را حس می‌کنی. وقتی روی کاغذ کتان کوه برفی را می‌سازی هوای خنک و نسیم سرد آن صورتت را نوازش می‌دهد. من مطالعات بسیاری در آبرنگ انجام داده و هنرمندان بزرگی در جهان به این رسانه پرداخته‌اند.

در آبرنگ‌های نظری نوری هنوز خانه‌های قدیمی و معماری سالیان دور به چشم می‌خورد، زیاد که دقت کنید کوه‌های مرکزی ایران نیز در پس‌زمینه تابلوها می‌درخشد. تابش آفتاب روی خاک در او احساسی ناگفتنی را به‌وجود می‌آورد که گویی هنرمند شعری را با خود زمزمه می‌کند.

پاییز؛ بهار عارفان

آنچه بتازگی از نظری نوری در این نمایشگاه روی دیوار رفته، شش قطعه عکس رنگی در سایز 35×55 است. هنرمند علاوه‌بر فعالیت در زمینه نقاشی و نقاشیخط، حدود 20 سال است عکاسی می‌کند، ولی این نخستین مرتبه است که عکس‌هایش را به نمایش می‌گذارد. این آثار شامل عکس‌هایی از گل و خار روی کاغذ است. او از آسمان و ابرها عکس‌هایی گرفته که شکل یک حیوان را در ذهن تداعی می‌کند. او براین باور است: باید همان‌قدر که به زیبایی‌های آشکار نظر داریم به زیبایی یک خار نیز توجه کنیم، زیرا ما عادت کرده‌ایم تنها نکات منفی را ببینیم. ما باید بدانیم همین خار در ساقه یک گل رز باعث استحکام می‌شود. نظری نوری که سال‌هاست عکاسی می‌کند، تصمیم دارد برای آینده نمایشگاه عکسی با عنوان «پاییزهای نوری» را برگزار کند، زیرا تاکنون عکس‌های زیادی را از پاییز گرفته است. او می‌گوید: پاییز یا خزان، بهار عارفان است و من می‌خواهم شاهکار این همه خلقت خداوند را در آینده روی دیوار بیاورم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها