مهرداد طوریان، رئیس مرکز اطلاعات لوازم خانگی کشور عنوان کرد:

اطلاع‌رسانی،‌ مانعی برای ‌‌تقلب‌ و قاچاق کالا

شهروندان پیش از ورود به بازار، چگونه می‌توانند اطلاعات کافی درباره کالاهای مورد نیاز را به دست آورند؟ در بخش کالاهای سرمایه‌ای و نسبتا گرانقیمتی که خانوارها تهیه می‌کند ـ لوازم خانگی، صوتی و تصویری و تلفن همراه ـ اکنون امکان دستیابی به اطلاعات مورد اطمینان ایجاد شده، چراکه مرکزی به نام مرکز اطلاعات لوازم خانگی کشور به‌طور تلفنی و رایگان اطلاعات لازم را درباره خرید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و از کیفیت اجناس به آنان مشاوره می‌دهد.آشنایی با این مرکز و نوع خدماتی که برای خرید لوازم خانگی و صوتی و تصویری ارائه می‌دهد، برای من و شما که شاید روزی مشتری این بازارها شویم، مفید و موثر است. گفت‌وگوبا مهرداد طوریان، رئیس این مرکز از نظرتان می‌گذرد:
کد خبر: ۸۳۵۵۹۰
اطلاع‌رسانی،‌ مانعی برای ‌‌تقلب‌ و قاچاق کالا

مرکز اطلاعات لوازم خانگی کشور چه سالی تاسیس شده است؟

این مرکز، سال 90 در اداره ثبت شرکت‌های تجاری تهران به ثبت رسید و سال 91 از مرکز اصناف امور نمایندگان شرکت‌های خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کرده و به تائید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز رسیده است.

کار اصلی این مرکز چیست؟

کار اصلی مرکز 1882، جلوگیری از واردات لوازم خانگی قاچاق و تقلبی و ارائه اطلاعات مراکز فروش و خدمات پس از فروش شرکت‌های لوازم خانگی قانونی و شناسنامه‌دار با مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.

رسته‌های فعالیت این مرکز را بگویید.

لوازم خانگی، کالاهای صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی. همچنین معرفی مراکز بخش تعمیرات و سرویس‌های این محصولات از طریق این مرکز انجام می‌شود.

خدمات‌دهی این مرکز چگونه است؟

مـرکز اطـلاعات لوازم خانگی کشور از طریق سایت به نشانی www.1882.ir و ‌ از طریق تلفنی چهار رقمی به صورت رایگان به تماس گیرندگان خدمات می‌دهد. البته ما در این سایت برندهای غیرقانونی را هم که مجوز مرکز اصناف را ندارند، به مشتریان معرفی کرده‌ایم.

شما مردم را درخصوص تقلب در کالا راهنمایی می‌کنید یا در باره این که‌ از کدام مرکز خرید کنند؟

زمانی که فردی با این مرکز تماس بگیرد، برندهای قانونی و تولیدات دارای استاندارد را به وی معرفی می‌کنیم. برندهای اصلی، ‌رای مجوز از شرکت اصلی خارجی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با تائیدیه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هستند. به بیان بهتر، زمانی که مشتری استعلام برندی را از این مرکز درخواست می‌کند، برندی را که دارای این مجوزها هستند، اعلام می‌کنیم که مصرف‌‌کننده بر اساس این اطلاعات می‌تواند تمام کالاهای آن برند را خریداری کند و در زمان گارانتی و خدمات پس از فروش بتواند حق خود را بگیرد. متاسفانه در زمان تحریم، بسیاری از محصولاتی که وارد کشور شدند یا تقلبی بودند ‌ یا برندهایی بودند که اصلا وجود خارجی نداشتند و صرفا از یک نام و برند مشابه تشکیل شده بودند. غالبا این محصولات در کشور چین تولید و وارد ایران می‌شد و موضوع خدمات پس از فروش این محصولات، مشکلاتی را برای مسئولان و مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد.

مرکز اطلاعات لوازم خانگی کشور از طریق سایت به نشانی www.1882.ir و‌ از طریق تلفنی چهار رقمی 1882 به صورت رایگان به تماس گیرندگان خدمات می‌دهد

نقش این مرکز در مبارزه با قاچاق کالا چیست؟ آیا تاثیرگذار خواهد بود؟ تاکنون مرکز شما چقدر به بحث مبارزه با قاچاق کالا کمک کرده است؟

اگر ما از سوی مسئولان کشور، تولید‌کنندگان و واردکنندگان برندهای معتبر حمایت شویم، در جهت واردات حقیقی، تولید داخلی و وفاق ملی نقش بسزایی ایفا خواهیم کرد. اکنون اهتمام دولت، مجلس و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر این است که قاچاق ریشه‌کن شود، اما این موضوع محقق نخواهد شد مگر با یک اطلاع‌رسانی صحیح. این اطلاع‌رسانی از سوی هیچ سازمان و ستاد و ارگانی انجام نشده است. برخی برندهای متقلب با آگهی‌های جذاب سعی می‌کنند وارد بازار شوند و متاسفانه تعدادی از فروشندگان بدون جواز این حوزه هم وظیفه عرضه این گونه محصولات را به‌عهده می‌گیرند. اگر این اطلاع‌رسانی به صورت صحیح انجام شود، همه فکر و ذهن مصرف‌‌کننده به این می‌رسد که قبل از خرید استعلام کند و با خیال آسوده‌تر خرید خود را انجام دهد. خریدار از شناسنامه‌دار بودن محصول خریداری شده اطمینان لازم را کسب می‌کند.

حال که به بحث حقوق مصرف‌‌کننده رسیدیم، این پرسش جایز است که مرکز اطلاعات لوازم خانگی کشور چه نقشی در حقوق مصرف‌‌کننده ایفا می‌کند؟

یکی از رسالت‌های این مرکز، تحقق حقوق مصرف‌‌کننده است. همان‌طور که عرض کردم، ممکن است برخی افراد سودجو و فاقد جواز، محصولاتی را در بازار به نام برندهای معتبر عرضه کنند و مصرف‌کننده هم خرید خود را انجام دهد، اما با راه‌اندازی این مرکز مصرف‌کنندگان پیش از خرید حقوقشان رعایت می‌شود و با استعلام اصالت محصول می‌توانند با خیال راحت‌تری خرید کنند. از سوی دیگر، برخی افراد سودجوی دیگر در بخش نمایندگی‌ها وجود دارند و ممکن است خدماتی ‌ ارائه دهند که در آن حوزه تخصص کافی نداشته باشند. اگر بخواهم ساده بیان کنم، باید بگویم خرید با آگاهی به معنای تحقق حقوق مصرف‌کننده است. همچنین مصرف‌کنندگان باید بدانند که بعد از خرید فاکتور فروش به همراه مهر فروشگاه را دریافت کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، مدارک لازم را برای ارائه به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در دست داشته باشند. اتحادیه‌ها نقش بسزایی در حقوق مصرف‌کننده نخواهند داشت، بلکه مجری و‌ احقاق حقوق مصرف‌‌کننده صرفا شرکت‌ها هستند. این شرکت‌ها تعهد می‌دهند زمانی که مصرف‌‌کننده کالایی را خریداری کرده، تازه فعالیت خدمات پس از فروش باید کلید بخورد.

کار شما مربوط به کالاهای خارجی است یا برندهای تولید داخل را هم شامل می‌شود؟

ما تنها درباره شرکت‌های خدمات پس از فروش برندهای داخلی مشاوره می‌دهیم و در باره کیفیت محصولات اظهار‌نظری نمی‌کنیم، به این دلیل که در حوزه اختیارات ما نیست. کیفیت محصولات تولید داخل به سازمان استاندارد بر می‌گردد. زمانی هم که مشتری برای استعلام کالایی تماس می‌گیرد، مشاوران ما ابتدا محصولات ایرانی معتبر و با نشان استاندارد را پیشنهاد می‌دهند و در صورت نپذیرفتن مشتری، استعلام کالاهای خارجی انجام و تحویل مشتری می‌شود.

شما از تعداد لوازم خانگی موجود در بازار هم اطلاع دارید؟

ما مراکز فروش شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم. اگر مصرف‌‌کننده اطلاع داشته باشد مراکز فروش برندها کجاست، خرید بهتری می‌تواند داشته باشند.

محمدحسین علی‌اکبری

گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها