با پخش برنامه‌های جدید

شبکه کودک با مهر می‌آید

تقریبا یک دهه قبل بود که خبرهایی درباره تبدیل شبکه دو به شبکه کودک به گوش رسید و تلاش‌هایی در این‌باره صورت گرفت اما این تصمیم بالاخره چهار ماه پیش جامه عمل پوشید و بالاخره شکل‌گیری شبکه مخصوص کودکان را به واقعیت نزدیک کرد.
کد خبر: ۸۳۵۳۹۳
شبکه کودک با مهر می‌آید

بعد از چهار ماه تحقیق و بررسی شبکه‌های مخصوص کودکان، بررسی اصول و ضوابط برنامه‌‌سازی برای خردسالان، کودکان و نوجوانان، روز گذشته مدیر شبکه کودک و نوجوان در جمع خبرنگاران از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این شبکه و راه‌اندازی آن از ابتدای مهر خبر داد.

براساس توضیحات محمد سرشار، طی ماه‌های گذشته تحقیقات و پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای قابل توجهی انجام و 140 شبکه مخصوص کودکان در جهان بررسی شد. از نگاه طراحان شبکه کودک، یک شبکه تخصصی که 28 میلیون نفر زیر 18 سال می‌توانند مخاطب آن باشند، تاثیرگذاری قابل توجهی دارد بخصوص از این بابت که براساس آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، میزان استفاده کودکان از تلویزیون به طور متوسط 3 ساعت و 30 دقیقه و نوجوانان 3 ساعت و 20 دقیقه است که با ساعات مفید حضور آنها در مدرسه برابری می‌کند.

براساس توضیحات سرشار، علاوه بر موارد فوق، تجربیات به دست آمده از شبکه پویا و گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های دیگر نیز در شکل‌گیری و راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان نقش داشته است.

شبکه‌های پویا کودک و خردسال

از اول مهرماه شبکه کودک و نوجوان با دو کانال خردسال و کودک، کار خود را روی فرکانس شبکه پویا آغاز می‌کند. برنامه‌های مخصوص خردسالان با اسم و نشان «پویا» ساعت 8 تا 14 به نمایش درمی‌آید و بعد از آن نوبت به برنامه‌های مخصوص کودکان می‌رسد که از 14 تا 22 ادامه می‌یابد. در حال حاضر بررسی‌ها و تحقیقات برای راه‌اندازی کانال مخصوص نوجوان ادامه دارد و در آینده‌ای نه‌چندان دور، شبکه نوجوانان نیز در زیر مجموعه شبکه کودک و نوجوان تاسیس خواهد شد.

برنامه‌سازی متناسب با نیاز کودک

مدیر شبکه کودک و نوجوان، ضمن ارائه تعاریف موجود از گروه‌های سنی خردسال، کودک، نوجوان و شرایط هر کدام، نگاه شبکه کودک و نوجوان به این گروه‌های سنی را چنین تشریح کرد: در تولید برنامه برای گروه‌های سنی مختلف نیازها و خواسته‌های هر گروه مدنظر قرار می‌گیرد و براساس تغییر و رشدی که در هر دوره اتفاق می‌افتد برنامه‌ تولید می‌شود. در نظام شبکه کودک و نوجوان، افراد زیر شش سال خردسال در نظر گرفته می‌شوند، افراد بین 6 تا 12 سال کودک و افراد 12 تا 15 سال جوان هستند. افراد خردسال نیاز به سرگرمی و تفریح دارند و آموزش به آنها در حد آموزش‌های شناختی است. کودکان در دوره‌ تعلیم‌پذیری قرار دارند و برای فراگیری مفاهیم و مسائل جدی آماده می‌شوند و نوجوانان در مرحله انتخاب و تکلیف قرار دارند. طبیعی است ویژگی‌های هر گروه سنی در تولید برنامه‌ مدنظر قرار می‌گیرد.

به گفته سرشار درباره ارائه آموزه‌های دینی و اسلامی در برنامه‌های شبکه کودک و نوجوان نیز به ویژگی‌های هر گروه سنی توجه می‌شود.

عموها و خاله‌ها در شبکه کودک و نوجوان

از آنجا که از این پس بخشی از برنامه‌های شبکه تخصصی کودکان و نوجوانان را انیمیشن تشکیل می‌دهد، ممکن است عموها و خاله‌های تلویزیونی نیز به این شبکه کوچ کنند. سرشار در این زمینه به استانداردها اشاره کرد و درباره میزان بهره‌مندی این شبکه از مجریان برنامه‌های کودک گفت: برنامه‌های خردسالان از 80 درصد انیمیشن و 20 درصد برنامه زنده یا غیرانیمیشنی تشکیل می‌شود، از مجموع برنامه‌های کودک می‌توان 60 درصد را به انیمیشن و 40 درصد رانیز به برنامه‌های زنده اختصاص داد. بنابراین ما براساس همین قواعد عمل می‌کنیم و استفاده از قالب‌های بزرگسالان جزو خط قرمزها محسوب می‌شود.

بر اساس توضیحات مدیرشبکه کودک و نوجوان، در این شبکه از انواع قالب‌های برنامه‌سازی مناسب کودکان و نوجوانان بهره‌برداری می‌شود و تلاش بر این است مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع که انیمیشن یکی از آنهاست به مخاطبان خردسال و کودک ارائه شود.

برنامه‌های پاک

شبکه پویا در حال حاضر یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان را ارائه می‌کند و در بسیاری از کشورهای فارسی‌زبان نیز مخاطبانی دارد؛ یکی از مهم‌ترین دلایل توجه به این شبکه ارائه برنامه‌های پاک است که سبب می‌شود والدین با خیال آسوده فرزندان خود را به این شبکه بسپارند.

مدیر شبکه کودک و نوجوان امیدوار است این شبکه بتواند با همین رویکرد در کنار خانواده‌ها باشد و مهم‌ترین دستیار خانواده‌ها در تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی محسوب شود.

سرشار در این باره گفت: این شبکه می‌کوشد یک دستیار رسانه‌ای خبره برای خانواده‌ها در زمینه تربیت فرزندانشان باشد اما نباید فراموش‌ کرد، مهم‌ترین مسئول تربیت فرزندان، خانواده‌ها هستند و همه این تلاش‌ها جز با مدیریت هوشمندانه مصرف رسانه‌ای خردسالان و کودکان توسط خانواده‌ها اثربخشی و کارایی کافی نخواهد داشت.

افزایش تولید در شبکه‌کودک

از ابتدای مهر میزان برنامه‌های جدید خردسالان از 5 درصد به 20 درصد افزایش یافته و پخش برنامه‌های ایرانی این شبکه از 30 درصد به 50 درصد می‌رسد. پخش آزمایشی شبکه کودک از ساعت 14 تا 22 با نشان مخصوص این شبکه و گرافیک مخصوص به خود انجام می‌شود. همچنین نظارت تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی آنها با الگوی رشد در این دوره سنی، از ویژگی‌های اساسی کانال پویا خواهد بود.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها