با پخش برنامه‌های جدید

شبکه کودک با مهر می‌آید

اگر بر این باور هستیم که کودکان آینده‌سازان کشور هستند، پس باید پایه‌های تربیتی آنها را استوار و محکم کرد. راه‌اندازی شبکه کودک شاید کمی تاخیر داشته باشد اما اتفاق مبارک و خجسته‌ای است. باید زودتر از اینها یک شبکه اختصاصی برای کودکان و نوجوانان درنظر گرفته می‌شد، حتی پیش از شبکه‌‌هایی مانند ورزش و مستند.
کد خبر: ۸۳۶۲۲۸
رقابت سازنده میان برنامه‌سازان کودک

با تاسیس شبکه کودک تکلیف برنامه‌سازان این حوزه هم مشخص خواهد شد. در کنار به کارگیری افراد توانمند و مجرب، یک رقابت سالم هم میان برنامه‌سازان در خواهد گرفت که در نهایت به ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های شبکه منجر خواهد شد.

باید تعارف را کنار بگذاریم؛ تولید و ساخت برنامه‌های پرمحتوای متناسب با فرهنگ و سنت ایرانی برای کودکان به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد. در عین حال باید بودجه مکفی هم برای این مهم اختصاص داده شود. برنامه‌ریزی، نیروهای متخصص و بودجه مناسب از الزامات ارتقای کیفیت برنامه‌سازی است.

هنوز هم برای برنامه‌ریزی دیر نیست، به گمانم اگر همین امروز کار را آغاز کنیم تا سه سال آینده شاهد نتایج خوبی خواهیم بود. اگر با یک برنامه‌ریزی مدون، دقیق و حساب‌شده به سمت تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان برویم، در سه سال آینده به یک نسبت بالا در ساخت آثار داخلی در قیاس با محصولات خارجی خواهیم رسید.

پنج سال پیش نسبت برنامه‌های تولیدی خودمان در شبکه دو در قیاس با برنامه‌هایی که از خارج خریداری می‌شد به 70 در برابر 30 درصد رسیده بود. این روند البته پس از مشکلات و تنگناهای مالی سازمان صدا و سیما تغییر کرد و سیر معکوسی را در پیش گرفت.

تولید انیمیشن فرآیندی سخت و زمانبر است و در عرض یک‌ماه شاید در نهایت بتوان ده دقیقه از آن را تولید کرد؛ اما در همین مدت ساخت بیشتر و طولانی‌‌تر برنامه‌های نمایشی و عروسکی میسر خواهد بود. تولیدات زنده بیشتر در برقراری ارتباط با مخاطب موفق خواهد شد، البته منظور از بعد نمایشی است نه به لحاظ پخش.

اصولا اعتقادی به برنامه‌های زنده ندارم؛ تولیدی‌ها باید در اولویت باشد، زیرا فرصت کافی برای تفکر و تمرکز برای این نوع برنامه‌ها فراهم است و خطاها و اشتباه‌ها قابل جبران خواهد بود. در برنامه زنده اما هر اتفاقی قابلیت بازگشت و بازبینی را ندارد. امیدوارم برنامه‌های نمایشی پرمحتوا برای همه مقاطع سنی خردسال، کودک و نوجوان تولید شود. با ارائه‌ برنامه‌های جذاب است که می‌توان مخاطب کودک و نوجوان را پای تلویزیون نشاند. دوره عموها و خاله‌ها و دایی‌ها به سر آمده است، باید به نوع دیگری از برنامه‌سازی رو آورد. هر چند بعید می‌دانم آنها به این زودی‌ها برچیده شود، اما دست‌کم می‌توان در میان برنامه‌ها جاساز و چیدمان‌شان کرد. امیدوارم شبکه کودک یک رقابت سالم و سازنده میان برنامه‌سازان این حوزه به وجود بیاورد.

سوسن کرامتی - تهیه‌کننده برنامه‌های کودک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها