در بیانیه خبرگان ملت خطاب به شورای عالی امنیت ملی و مجلس تاکید شد:

بررسی «برجام» با رعایت قانون اساسی و خطوط قرمز

سیاسی هجدهمین اجلاس چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری درحالی در دو روز گذشته برگزار شد که موضوع جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای از محورهایی بود که مورد بحث و بررسی نمایندگان مردم در این مجلس قرار گرفت.در همین زمینه پس از آن‌که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای کشورمان سه‌شنبه شب در این اجلاسیه درباره روند تاریخی گفت‌وگوهای هسته‌ای صحبت کرد.
کد خبر: ۸۳۲۰۴۴

دیروز سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سخنران ویژه اجلاسیه خبرگان شد تا درباره جزئیات سند مشترک وین به خبرگان ملت گزارش دهد.

همچنین اعضای خبرگان رهبری در بیانیه پایانی این اجلاس در همین رابطه با قدردانی از تلاش های تیم مذاکره‌کننده هسته‌‏ای، از شورای‌عالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس خواسته اند با حفظ وفاق ملی و دقت نظر در مفاد «برجام»، رعایت اصول قانون اساسی، خط قرمزهای نظام، رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصالح عالیه کشور را سرلوحه کار خود قرار دهند تا علاوه بر حفظ دستاوردهای علمی و فناوری صلح‌آمیز هسته‏‌ای، جلوی هرگونه فریبکاری، زیاده‌خواهی و سوء‌استفاده احتمالی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش گرفته شود.

تاکید بر دقت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها

اعضای مجلس خبرگان رهبری در پایان هجدهمین اجلاس خود در چهارمین دوره این مجلس با صدور بیانیه‌ای همچنین از شورای نگهبان خواستند با اعمال نظارت استصوابی در راستای صیانت از شرع مقدس و قانون اساسی، در بررسی صلاحیت‌ها دقت لازم را به عمل آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه مجلس خبرگان، نمایندگان این مجلس در ادامه تاکید کردند: ولایت فقیه محکم‌ترین سدّی است که در عصر غیبت، همواره در مقابل تهاجم استکبار ایستادگی کرده است؛ از فتوای تحریم تنباکو گرفته تا فتاوای جهادیه فقهای عظام شیعه و نهضت مشروطیت و قیام امام خمینی«قدس سره» در برابر رژیم طاغوت پهلوی و استقرار نظام اسلامی و زعامت رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌‏الله خامنه‏‌ای «مدظله العالی» در برابر توطئه‌ها و فتنه های داخلی و خارجی و حفظ «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام.

در این بیانیه همچنین از دولت خواسته شده نسبت به حفظ، صیانت و تعمیق فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، تقویت هویت ملی و انقلابی، پاسداری از فرهنگ ایثار، شهادت، حجاب و عفاف، ترویج ارزش‌ها، اهتمام، به قانون امر به معروف و نهی از منکر و بیان صریح مواضع انقلابی، تلاش کند.

تکیه بر توانمندی‌های داخلی، هوشیاری در مقابل رخنه و نفوذ بیگانگان و پرهیز از حاشیه سازی از دیگر توصیه‌های مجلس خبرگان رهبری به دولت بود.

توقف غنی‌سازی، از خطوط قرمز رهبری بود

در آخرین روز اجلاس هجدهم مجلس خبرگان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مهمان خبرگان ملت بود و با بیان این‌که غنی‌سازی اورانیوم یک روز تعطیل نمی‌شود گفت:‌ تا 15سال آینده می‌توانیم با ماشین سانتریفیوژ نسل 6 و 8 به 190 هزار سو برسیم.

به گزارش فارس، عراقچی به رعایت خطوط قرمز در مذاکرات توسط تیم مذاکره اشاره کرد و گفت:‌ ما بحث تعطیلی غنی‌سازی راکه جزو خطوط قرمز مدنظر رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی ایران بود، نپذیرفتیم و اجازه ندادیم غنی‌سازی حتی یک روز هم تعطیل شود. وی همچنین با طرح موضوع حرکت به سمت تولید 190 هزار سو در 15 سال آینده تصریح کرد: در مذاکرات و همان‌طور که در متن برجام آمده است غنی‌سازی صنعتی و تجاری به‌رسمیت شناخته شده و صنعت هسته‌ای با تحقیق و توسعه و استفاده از ماشین‌های نسل 6 و 8 سانتریفیوژ در مدت 15 سال به سمت تولید 190 هزار سو حرکت می‌کند. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی مدنظر رهبری از دیگر مطالبی است که بیانگر رعایت خطوط قرمز توسط تیم مذاکره‌کننده است. وی همچنین تصریح کرد:‌ بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، تحریم‌های موشکی و نظامی به صورت تدریجی برداشته می‌شود.

برنامه هسته‌ای مخفیانه‌ نداریم

عراقچی همچنین با بیان این‌که در روند برگزاری مذاکرات تیم مذاکره‌کننده برخی از محدودیت‌ها را پذیرفتند اظهار کرد:‌ این محدودیت‌ها دو خاصیت دارد یکی آن‌که با وجود محدودیت هیچ صنعتی در کشور تعطیل نمی‌شود و دیگری آن است که هیچ‌کدام از محدودیت‌ها ابدی و دائم نیست.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره پذیرش نظارت بیشتر بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته‌ای مخفیانه‌ای ندارد و به همین دلیل بحث پذیرش نظارت بیشتر بر صنعت هسته‌ای نگرانی ایجاد نمی‌کند.

عراقچی یادآور شد: در خصوص مسائل امنیتی در بحث نظارت بیشتر آژانس بر صنعت هسته‌ای هماهنگی‌هایی در روند برگزاری مذاکرات با دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی از قبیل سازمان انرژی اتمی،‌ وزارت اطلاعات،‌ وزارت دفاع و نیروهای مسلح انجام دادیم و در نهایت در برجام مکتوب شد.

دستاوردهای ایران در دوره پیشین مذاکرات

پیش از عراقچی، سعید جلیلی مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای کشورمان نیز در جمع نمایندگان خبرگان با اشاره به روند دستاوردهای مذاکرات طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲، اظهار کرد: زمانی که دولت یازدهم پروژه هسته‌ای را تحویل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب ان پی تی اذعان کرده و بر استثناء نبودن ایران در حقوق و تکالیف هسته‌ای اعتراف داشته و آمادگی عملی خود را برای شکل‌گیری معامله هسته‌ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها از جمله تحریم‌های یک جانبه اعلام کرده بود. او به بحث و بررسی زوایای پیدا و پنهان برجام پرداخت و در پایان به پرسش‌های چند نفر از نمایندگان مجلس خبرگان پاسخ داد.

رای منفی به افزایش تعداد نمایندگان خبرگان

در جریان نشست روز گذشته مجلس خبرگان، نمایندگان این مجلس با افزایش ۱۳ نفره تعداد خبرگان در انتخابات آینده مخالفت کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، موضوع افزایش تعداد اعضای مجلس خبرگان رهبری به 99 نفر یکی از دستورکارهای امروز این اجلاسیه بود که با رای منفی نمایندگان، تعداد اعضای این مجلس همان 86 نفر باقی ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها