چگونه بهار زندگی‌مان دیر خزان شود؟

موی سپید رو توی آینه نبین

به آینه نگاه می‌کند و می‌گوید: «آه ‌ای روزگار! چرا موهایم سفید می‌شود؟ چرا زیرچشم‌هایم چروک افتاده؟ دیگر از آن پوست شاداب و باطراوت خبری نیست.
کد خبر: ۸۳۰۲۲۷
موی سپید رو توی آینه نبین

کجا رفت آن اندامی که تناسبش مایه حسادت همه بود؟ چه شد آن چشمانی که تابشی عمیق داشت؟ جوانی که رفت همه اینها را هم با خود برد.

زیبایی‌ام، خوش‌اندامی‌ام، شادابی‌ام، آن صدای گوش نوازم، جعد گیسوان شکن در شکنم؛ همه و همه رفت. از دستم رفت. از چنگم رفت. حال باید عمری با این قیافه نازیبا، این پوست یکپارچه چروک، این هیکل به هم ریخته، این موهای سفید و شل و آویخته به سرکنم.

آخر این دیگر چه بلای مهلکی است که ما انسان‌ها باید تحمل کنیم؟» اینها را می‌گوید درحالی که 37 سال بیشتر ندارد و هنوز هم سال‌های زیادی برای جوان و شاداب بودن مهلت برایش باقی مانده است.

اما طرز فکرش اشتباه است و گمان می‌کند چندتار موی سفید در میان انبوه موهای مشکی‌اش برای او پایان دنیاست. این در حالی است که بسیاری از افراد بزرگ‌تر از او همچنان ظاهر و باطنی جوان و سرزنده دارند و به دلیل روح پرحرارتشان توانسته‌اند شور و نشاط را در خود حفظ کنند و ظاهری بمراتب کم‌سن‌تر از سن بیولوژیک‌شان داشته باشند.

خانمی چهل ساله یک دختر و پسر نوجوان داشت. او یکپارچه شور و شادی بود و رابطه‌ای فوق‌العاده بین وی و فرزندانش برقرار بود. نکته جالب آن بود که هرکس او را می‌دید تصور می‌کرد خواهر آن دو نوجوان است، زیرا انصافا سن او بیشتر از 25سال نشان نمی‌داد.

براستی چرا عده‌ای کمتر یا بیشتر از سن خود نشان می‌دهند و وقتی سن واقعی‌شان را کشف می‌کنی، دهانت از تعجب بازمی ماند که مگر می‌شود او این قدر سال از عمرش را سپری کرده باشد؟ بله می‌شود.

برخی نکاتی که ما در زندگی‌مان رعایت نمی‌کنیم، موجب جلو افتادن روند پیری می‌شود و برعکس، تکنیک‌هایی هست که اگر به آنها بپردازیم ظاهری بمراتب جوان‌تر خواهیم داشت، به طوری که هرکس سن واقعی‌مان را دریابد هاج و واج می‌ماند.

مطمئنا شما هم مانند هر فرد دیگری دوست دارید تا سالیان دراز، جوانی و شادابی‌تان را حفظ کنید. ما در اینجا نکاتی را به شما می‌آموزیم که به کار بستن شان برای شما مفید است و در مقابل، اشتباهاتی را هم گوشزد می‌کنیم که با پرهیز از آنها، روند پیرشدن خودبه‌خود به تعویق می‌افتد:

حفظ تناسب اندام: چاق و لاغرشدن‌های مکرر، لطمه زیادی به پوست و کشیدگی گوشت بدن انسان وارد می‌کنند. سعی کنید در جوانی به تناسب اندام دست یابید و این وضعیت را برای همیشه حفظ کنید.

به جای آن که سه وعده غذا بخورید، طی پنج یا شش وعده به صرف غذا بپردازید. البته حجم غذا هم نباید از یک کف دست بیشتر باشد. همواره به آنچه می‌خورید توجه داشته باشید و به اندازه کافی جست و خیز را در برنامه‌ریزی روزمره‌تان واردکنید.

کرم ضدآفتاب: هرگاه روبه‌روی آفتاب قرار می‌گیرید باید از این کرم استفاده کنید، زیرا اشعه ماورای بنفش دشمن پوست است و روند خشکی و پیداشدن چروک‌ها را تسریع می‌بخشد.اگر پوست حساسی دارید، با پزشک‌تان مشورت کنید تا مناسب‌ترین مورد را به شما معرفی کند.

• لایه‌برداری پوست: این کار باعث می‌شود لایه حاوی سلول‌های مرده رفع شود و سلول‌های جوان و شاداب جایش را بگیرد، درحالی که کل خلل و فرج‌ها پر شده و شما پوستی یکدست و صاف دارید.

لایه‌برداری را می‌توانید نزد پزشک انجام دهید یا این که خودتان دست به کار شوید و ماسکی خانگی درست کنید. یکی از ماسک‌هایی که برای لایه‌برداری به شما پیشنهادمی کنیم، ماسک ماست و گردو است.

دو قاشق غذاخوری ماست را با دو قاشق گردوی خردشده داخل مخلوط کن بریزید و آنها را بخوبی با هم ترکیب کنید. پس از شستن پوست صورت و ترجیحا بخور دادن، این ماسک را به مدت یک ربع ساعت روی پوست‌تان بگذارید.

استفاده گهگاه از ماسک‌های لایه‌برداری در لطافت و یکدست شدن پوست صورت شما تاثیری فوق‌العاده خواهد داشت.

آبرسانی: پوست باید همواره آبرسانی شود تا جوان و شاداب باقی بماند. هرروز یا هرشب به پوست‌تان روغن زیتون، روغن بادام شیرین، روغن هسته انگور یا هر نوع آبرسان دیگر که در دسترس دارید بزنید.

اسپری کردن آب به پوست صورت هم می‌تواند بسیار موثر باشد. اما مراقب باشید که این عادت به گهگاه محدود نشود. پوست شما به آبرسانی هرروزه احتیاج دارد.

شادی: بله، شما باید شاد باشید تا شاداب باشید. به زندگی با دیدگاهی مثبت نگاه کنید، خوبی‌ها را ببینید و قدردان نعمات ریز و درشتی باشید که شبانه‌روز از زمین و زمان بر سر شما نازل می‌شود.

از ته دل بخندید و لذت خندیدن را مزمزه کنید. در سایر مواقع به چیزهای خوب زندگی بیندیشید و خوشحال باشید که در زندگی به این خوبی قرار گرفته‌اید. اگر اجازه دهید غم و غصه در درونتان رخنه کند، روحتان می‌پوسد و جسمتان به یغما می‌رود.

خوشحالی و مثبت‌اندیشی شرط نخست زنده بودن روح شماست. مهم نیست در چه وضعیتی از زندگی قرار دارید. باز هم مواردی هست که بتوانید به آنها دلخوش باشید. پس به آنها بیندیشید.

ورزش: ورزش کردن و شرکت در باشگاه‌های ورزشی را به طور جدی در برنامه‌ریزی روزمره‌تان قرار دهید. ورزش روحیه شما را تقویت می‌کند، به پوستتان شادابی می‌بخشد، و روح‌تان را از هرگونه استرس تخلیه می‌کند. پس این کار را جزو عادات خود درآورید تا به جوان ماندن خود کمک کرده باشید.

رژیم غذایی درست: مواد مضر مانند فست‌فود یا مواد قندی و چرب نباید در خوراک روزمره شما از جایگاه والایی برخوردار باشد، زیرا با شما معامله خوبی نخواهد کرد.

اگر به حفظ جوانی‌تان علاقه دارید مصرف میوه، سبزیجات و ماهی را در رژیم تغذیه خود بگنجانید.

حس جوان بودن: احساس کنید جوانید. بالا و پایین بپرید و طوری رفتارکنید که دوست دارید. دوستان جوان و شاداب پیدا کنید و با آنها همسفر شوید.

گاهی اوقات از خود بپرسید اگر از سن کنونی‌تان آگاه نبودید، چه کارهایی و چه نوع رفتاری پیشه می‌کردید؟ افزایش سن بیولوژیک نباید مانع شادابی شما باشد، زیرا شما تا هنگامی که زنده‌اید حق خوشی دارید.

خواب کافی: حداقل هفت ساعت بخوابید. خواب کافی انرژی‌تان را افزایش می‌دهد، استرس وجودتان را تخلیه می‌کند و برای تناسب اندام شما مفید است. خوب بخوابید تا به جوان ماندن خود کمک کرده باشید.

این اشتباهات را هم انجام ندهید، زیرا روند پیری را جلو می‌اندازد:

• استراحت بیش از حد: خیلی‌ها دوست دارند هنگامی که از محیط کار به خانه برمی‌گردند کیفشان را به گوشه‌ای پرتاب و فارغ‌البال خود را روی کاناپه رها کنند و روبه‌روی تلویزیون لم بدهند. اما واقعیت آن است که جسم و روح شما به نرمش و تحرک احتیاج دارد و شما باید حداقل روزانه 500 کالری بسوزانید. بی‌تحرکی خطر ناراحتی قلبی، دیابت و سرطان را به همراه دارد. از این رو، برنامه‌ای جدی برای ورزش کردن و جست و خیز داشته باشید.

کشیدن سیگار: سیگارکشیدن بر تک تک سلول‌های بدن شما تاثیر منفی می‌گذارد و شما را در معرض انواع بیماری‌ها، ازجمله سرطان ریه، معده، دهان، گلو، کلیه، خون و مثانه قرار می‌دهد. هر گاه سیگار را ترک کنید پس از گذشت مدت زمان کوتاهی متوجه می‌شوید که پوست‌تان چقدر جوان‌تر شده و به طور کلی تا چه اندازه برنایی به شما رو آورده است.

نوشیدن با نی: خیلی از خانم‌ها می‌خواهند رفتاری لطیف‌تر از خود نشان دهند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند نوشابه‌شان را با نی بخورند. اما برای یک لحظه به لب‌های فردی که نی در دهانش افتاده دقت کنید تا متوجه شوید تا چه اندازه اطراف دهانش را آماج چروک کرده است. شما که نمی‌خواهید دور لبتان چروکیده باشد. پس با نی خداحافظی کنید. همواره جوان باشید.

سارا آذرخش - چاردیواری (ضمیمه دوشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها