گزارش

افشای طرح ترور شخصیت‌های حزب‌الله از زبان «الاسیر»

احمد الاسیر، شیخ سلفی لبنان که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد، در جریان بازجویی‌ها به برنامه‌ریزی برای ترور شماری از افسران ارتش و برخی شخصیت‌های «حزب‌الله» و جنبش «امل» اعتراف کرد. وی در این اعترافات گفت هدف اجرای این برنامه‌ها بیشتر برای انتقامجویی بوده است.
کد خبر: ۸۳۰۰۶۶

به گفته او، دو نفر از نزدیکان الاسیر اقدام به بسیج نیروها برای مشخص کردن اهداف و گردآوری اطلاعات با هدف آغاز عملیات ترور کردند. نقشه عملیات ترور با توزیع نیروها و ادوات نظامی میان آنها آغاز شد. گروه نخست به رهبری یکی از رهبران فلسطینی در منطقه قدیمی «صیدا» مستقر شدند و ادواتی نظامی همچون مسلسل، موشک و بمب‌های دست‌ساز در اختیار آنها قرار گرفت. هدف این گروه، ترور مسئولان گردان‌های مقاومت و اعضای آنها بود.

گروه دوم هدفشان ترور شخصیت‌هایی از «حزب‌الله» و جنبش «امل» در هنگام انتقال به روستایی در جنوب لبنان بود. علاوه بر این، گروه‌های دیگری نیز در برخی مناطق دیگر مستقر شدند تا به پشتیبانی و در صورت لزوم، انجام عملیات بپردازند. شخصیت‌ها و اهدافی که قرار بود به ‌وسیله گروه‌ها ترور یا نابود شوند، عبارت بودند از شیخ ماهر حمود، زید ظاهر مسئول حزب‌الله در صیدا، حاج محمد کوثرانی یکی از فرماندهان حزب‌الله و مجتمع «الزهرا» نزدیک محله «الحسبه».

البته بیشتر این طرح‌های ترور اجرا نشد. وی در مورد دلیل لغو این برنامه‌ها در بازجویی‌هایش گفت: نقشه خود را به‌دلیل این‌که برخی حامیان پس از حوادث «طرابلس» به من خیانت کردند، تغییر دادم. الاسیر گرچه در جریان بازجویی هرگونه رابطه با داعش، جبهه النصره و گردان‌های عبدالله عزام را تکذیب کرد، اما اعتراف کردعدنان المحمد و معین ابوشهر دو عامل انتحاری را که عملیاتی علیه سفارت ایران در بیروت انجام دادند، می‌شناخته است.

وی همچنین از اسامی شخصیت‌هایی که وی را حمایت مالی کرده‌اند، پرده برداشت. یکی از این شخصیت‌ها «ن.ع» نام داشته و نصف هزینه‌ فعالیت‌های الاسیر را پرداخت می‌کرده است. این فرد 330 هزار دلار به الاسیر کمک کرده بود. وی همچنین هزار دلار از فرد دیگری برای تاسیس شبکه‌ ماهواره‌ای دریافت کرده بود. الاسیر برای تشکیلات خود ساختاری نیز تهیه کرده بود که عبارت بود از کمیته مسجد، دفتر شخصی، کمیته دفاع، کمیته اعتراضات، کمیته خرید املاک، گردان‌های آزاد مقاومت و دستگاه محافظان شخصی. این تشکیلات بیشتر سلاح خود را از «عرسال» و مناطق شمالی لبنان به دست می‌آورد. ابزارهای تهیه شده به‌وسیله وانت و به‌طور محرمانه با همراهی یکی از فرماندهان گردان «فاروق» به نام «احمد سیف‌الدین» از شمال به مناطق تحت نفوذ منتقل می‌شد.

ماجرای فرار الاسیر نیز که به دستگیری او منجر شد، به این صورت بوده است که وی آخرین بار از طریق ایست‌ بازرسی ارتش از اردوگاه عین الحلوه خارج شده و بعد به منزل فردی در منطقه «جدرا» رفته بود. الاسیر روز بعد به سفارت ترکیه در منطقه «الرابیه» می‌رود و سپس ویزای سفر به نیجریه را با کمک چند نفر به دست آورده و به «جدرا» برمی‌گردد تا این که 15 آگوست از طریق تاکسی به فرودگاه بیروت منتقل شده و در آنجا توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها