سرقت تجهیزات شبکه توزیع برق غیر از قطع برق و اخلال در روند فعالیت روزمره مشترکان، می‌تواند خسارت‌های مالی فراوانی برای تعمیر و تعویض قطعات و تجهیزات بر شرکت‌های توزیع برق تحمیل کند.
کد خبر: ۸۲۸۹۲۹

این در حالی است که این هزینه مالی می‌تواند در جهت توسعه و ارتقای شبکه برق کشور مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل بالا بودن قیمت مس و در دسترس بودن این فلز در شبکه توزیع برق، سرقت سیم و ترانسفورماتورها از جرایم شایع بویژه در مناطق محروم است، به طوری که اقدامات امنیتی و انتظامی موفقیت چشمگیری در جلوگیری از این‌گونه سرقت‌ها نداشته و ایجاد راهکارهای موثرتر برای مقابله با این پدیده ضروری است. در این ارتباط بتازگی یکی از افراد متخصص در اداره توزیع برق استان کردستان، سیستم آژیر خطر برای مقابله با سارقان سیم و ترانسفورماتور اختراع کرده است که می‌تواند اقدام موثری در این زمینه باشد.

ماجد آزمون، مخترع این دستگاه در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص ویژگی‌های این دستگاه برای مقابله با سرقت‌ها می‌گوید: این دستگاه برای تشخیص قطعی برق و سرقت است، به طوری که می‌تواند این دو را از هم تفکیک کند. دستگاه‌های قبلی که در سیستم توزیع برق بودند، این امکان را نداشتند و در صورت قطع برق به علت فنی و سرقت، در هر دو حالت صرفا پیامک قطع برق را ارسال می‌کردند. بنابراین نیاز به بازدید از محل بود تا علت اصلی قطع برق مشخص شود، اما این دستگاه به صورت هوشمند طراحی شده و اگر ترانس یا سیمی عمدا و بدون نقص فنی از کار بیفتد، می‌تواند این را از حالت غیرعمدی قطع برق تشخیص دهد. درواقع برای قطع برق پیام قطع برق و برای سرقت، پیام قطع عمدی برق را ارسال می‌کند.

وی در توضیح عملکرد این دستگاه می‌افزاید: دستگاه به شکل یک تابلوی 30 ×30 است که برای تشخیص صحت سیم در انتهای شبکه و برای تشخیص سرقت ترانسفورماتور روی تیر ترانس نصب می‌شود. عملکرد دستگاه برای تشخیص سرقت سیم به این صورت است که از هر سه ولتاژ نمونه برمی‌دارد. اگر هر سه ولتاژ همزمان بدون برق شود، یعنی قطع برق غیرعمدی بوده است، ولی اگر سیم به هر دلیلی پاره شود، ضمن ارسال پیامک قطع عمدی برق، آژیر دستگاه هم به صدا درمی‌آید. در حالت اعلام سرقت ترانس هم به همین منوال دستگاه از هر سه ولتاژ نمونه برمی‌دارد و علت قطعی رخ داده را اعلام می‌کند. مخترع دستگاه آژیر خطر برای مقابله با سارقان سیم، هزینه ساخت دستگاه را حدود چهار میلیون ریال اعلام کرده و تصریح می‌کند همه قطعات به کار رفته در آن تولید داخل است. وی از این‌که آیا دستگاهش نمونه مشابه خارجی دارد، اطلاعی ندارد. آزمون درباره انگیزه‌اش برای ساخت این دستگاه گفت: ما در اداره توزیع برق کردستان گزارش‌های زیادی از سرقت سیم یا ترانس داشتیم. این‌که به هر دلیلی برخی افراد براحتی دست به سرقت چنین اقلامی بزنند و در مقابل ما نتوانیم اقدام موثری برای پیشگیری از بروز این جرایم انجام دهیم، مرا به فکر ساخت این دستگاه ضدسرقت انداخت. اصلی‌ترین بخش کار، طراحی و ساخت بورد الکتریکی این دستگاه بود که خودم انجام دادم.

به گفته این مخترع کردستانی، تاکنون هشت نمونه از این دستگاه ساخته شده و مراحل آزمایش را می‌گذرانند تا بعد به صورت آزمایشی در سیستم توزیع برق مورد استفاده قرار گیرند.

بتول خالدی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها