پیشخوان

در ستون پیشخوان قصد داریم کتاب‌هایی را که با موضوع ارتباطات و رسانه منتشر شده‌اند، معرفی کنیم. این کتاب‌ها را استادان و کارشناسان ارتباطات نوشته‌اند. مطالب این آثار کمک می‌کند تا در دوره‌ای که به عصر ارتباطات معروف شده است، بتوانیم بهتر از وسایل ارتباط جمعی استفاده کنیم. برخی از این کتاب‌ها نیز درباره شاخه‌های تخصصی ارتباطات مانند روزنامه‌نگاری نوشته شده‌اند.
کد خبر: ۸۲۷۱۱۲
پیشخوان

روزنامه‌نگاری عملی

این کتاب به قلم دکتر محمود اسعدی استاد دانشگاه تهران، نوشته شده و هشت فصل پژوهشی را در زمینه مدیریت رسانه ارائه می‌کند.

در اولین فصل کتاب، کلیاتی درباره روزنامه‌نگاری ارائه شده که از آن جمله می‌توان به مفهوم روزنامه‌نگاری، سیر پیدایش روزنامه‌نگاری در ایران، تاسیس اداره سانسور در ایران و روزنامه‌نگاری سنتی و سایبر اشاره کرد. مفاهیم اساسی در خبرنویسی، سبک‌های خبری، عناصر خبری، انواع تیتر و چند مبحث دیگر در فصل دوم مطرح شده و فصل سوم به مصاحبه اختصاص دارد که از تعریف تا روش‌های آن را شامل می‌شود. در فصل چهار کتاب، شیوه‌های گزارش‌نویسی ازجمله انواع گزارش و نمونه‌های موفق گزارش‌نویسی در اختیار خوانندگان کتاب قرار گرفته است. مقاله‌نویسی در مطبوعات در فصل پنجم تشریح شده و در فصل ششم با عنوان هنرهای تجسمی در مطبوعات به گرافیک مطبوعاتی، صفحه‌آرایی، رنگ، عکس و مواردی از این دست پرداخته شده است.

فصل هفتم و هشتم کتاب روزنامه‌نگاری عملی درباره وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاری بحران است که هر بخش از تعاریف اصلی آغاز می‌شود و به تشریح نمونه‌ها می‌پردازد. این کتاب دو ضمیمه قابل توجه نیز دارد که اولی شامل گزیده‌ای از تحقیق سازمان علمی ـ فرهنگی ـ تربیتی یونسکو سال 2011 است و در ضمیمه دوم، صد کتاب روزنامه‌نگاری معرفی شده است. انتشارات آذرین مهر روزنامه‌نگاری عملی را در 256 صفحه منتشر کرده است.

در حسرت فهم درست

دکتر مهدی محسنیان‌راد، فراز و فرودهای 42 سال پژوهش ارتباطی در حوزه‌های ارتباطات اجتماعی، زبان و ارتباط و مطبوعات، خبر و روزنامه‌نگاری را در کتاب «در حسرت فهم درست» روایت کرده است.

امیرعباس تقی‌پور، دبیر هشت دوره همایش روابط عمومی الکترونیک و مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات برای این کتاب مقدمه نوشته و در آن آورده است: مجموعه پیش رو، پژوهش‌ها و تحقیقات نمونه دکتر مهدی محسنیان‌راد است که از سال‌های جوانی تاکنون را شامل می‌شود؛ مجموعه‌ای که بخوبی می‌توان از طریق آن سیر تحولات دانش ارتباطات در ایران را ترسیم کرد.

دکتر محسنیان‌راد در ابتدای هر مطلب، داستان آغاز و انجام پژوهش‌ها را روایت کرده و این روایت‌ها بیانگر سیر تحول نگرش به پژوهش‌های ارتباطی در 42 سال گذشته است. برخی پژوهش‌های این کتاب برای نخستین ‌بار پس از دو دهه منتشر شده‌اند. کتاب در حسرت فهم درست در 688 صفحه‌ توسط انتشارات سیمای شرق به چاپ رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها