برای چندمین بار مقامات آمریکایی مساله تجزیه عراق را مطرح می‌کنند. این درحالی است که مقامات عراقی تاکنون بارها نسبت به این اظهارات پاسخ داده و گفته‌اند تجزیه این کشور غیر ممکن است. این درحالی است که آمریکا به جای کمک به مردم عراق برای بیرون راندن داعش ـ که مساله اصلی کنونی این کشور است ـ بیشتر با طرح درخواست‌های تجزیه‌طلبانه به تنش‌ها و تفرقه‌ها در این کشور دامن می‌زند .
کد خبر: ۸۲۵۶۸۳

روز گذشته فواد معصوم، رئیس‌جمهور کرد عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط و در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها تاکید کرد: تقسیم عراق غیرممکن است چرا که این امر از لحاظ عملی دشوار است و عراق همچنان از لحاظ عملی کشوری غیر فدرال است. معصوم یاد آور شد: مسئولان آمریکایی که دائما با آنان دیدار می‌کنیم، بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید می‌کنند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در واکنش به اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: اظهارات مقام آمریکایی در مورد تقسیم عراق غیرمسئولانه است. وی با صدور بیانیه‌ای از اظهارات ژنرال ریموند اودیرنو ابراز تعجب کرد و افزود: چنین اظهاراتی غیرمسئولانه و ناشی از ناآگاهی از واقعیت عراق است. ژنرال اودیرنو روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی که پیش از بازنشستگی وی برگزار شد، گفت: به نظر می‌رسد تقسیم عراق، تنها راه‌حل برای آینده این کشور باشد؛ زیرا آشتی میان سنی‌ها و شیعیان سخت است.

ژنرال اودیرنو که جمعه این هفته بازنشسته می‌شود و قرار است ژنرال مارک میلی جایگزین وی شود، ادامه داد: جزئیات و چگونگی تجزیه عراق به چند کشور جدید به شرایط منطقه، سران آن و دیپلمات‌ها بستگی دارد؛ ولی این اتفاقی است که احتمال بروز آن وجود دارد. وی گفت: تاکنون ده‌ها هزار نفر در پی درگیری‌های خشونت‌آمیز میان پیروان دو طایفه شیعه و سنی طی سال‌های 2007 و 2008 کشته شدند.

مبارزه با فساد

روز گذشته گروه دیگری از مردم عراق با برگزاری تظاهرات در بغداد و نصب اسامی مفسدان اقتصادی در مبادی ورودی و خروجی این شهر از دولت حیدر العبادی در مبارزه با فساد حمایت کردند. پس از اعتراضات گسترده مردمی در استان‌های بغداد، کربلا، نجف، دیالی و دیگر مناطق عراق برای مبارزه جدی دولت با پدیده فساد و ویژه‌خواری برخی دولتمردان عراقی و همچنین قطعی مکرر برق و ورود مرجعیت عراق و درخواست جدی از دولت برای ریشه‌کنی فساد اداری و مالی، «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر این کشور یکشنبه (18 مرداد) لایحه هفت‌بندی را مطرح کرد و همان روز پس از تصویب کابینه روز سه‌شنبه (20 مرداد) به تصویب قاطع پارلمان رساند. همچنین دولت عراق دیروز اسامی تمامی متهمان به فساد را که بنا به حکم قضایی ممنوع‌الخروج شده‌اند در فرودگاه‌ها، بندرگاه‌ها و معابر مرزی نصب کرده است تا از خروج آنها از کشور جلوگیری شود. حیدرالعبادی در سخنانی در این باره گفت: راه انجام اصلاحات آسان نخواهد بود و تروریسم از پدیده فساد دولتی استفاده می‌برد. وی افزود: ما هرگز اجازه نخواهیم داد دیکتاتوری جدیدی به عراق بازگردد .

درهمین رابطه مهدی الصمیدعی، مفتی کل اهل تسنن عراق با حمایت از فتوای مرجعیت دینی نجف اشرف بر ضرورت همکاری نهادها و مردم برای بازخواست فاسدان تاکید کرد. دفتر دبیرخانه دارالافتای اهل تسنن عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نخست‌وزیر باید به نقش ملی خود در خصوص احساس مسئولیت در قبال خواست‌های مردم و اجرایی کردن آنها اقدام کند و در این خصوص باید با مراجع رایزنی نیز داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها