رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پی تدفین 2 تن از شهدای غواص در حوزه هنری در پیامی تاکید کردند:

هنر بزرگ شهدا الهام‌بخش هنرمندان انقلاب باشد

وقتی مصطفی چمران در سال 1360 در دهلاویه جاودانه شد، امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت شهادت ایشان فرمودند: «این هنر مردان خداست» حالا 34 سال از آن روز می‌گذرد و این بار رهبر فرزانه انقلاب هم در پی تدفین دو تن از شهدای غواص در حوزه هنری از این «هنر بزرگ» این مردان خدا سخن گفتند هنری که به فرمایش ایشان باید «مایه برکت و الهام» باشد.
کد خبر: ۸۲۴۹۸۸

روز گذشته مرکز هنر انقلاب میزبان پیکرهای دو تن از شهدای غواص بود، مهمانانی که خود صاحبخانه‌های اصلی بودند، مردان بزرگی که امروز اگر نام ایران و انقلاب می‌درخشد وامدار «هنر» آنهاست و در همین رابطه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در پیامی فرمودند: «کار شایسته‌ای است. امید است هنر بزرگ این مردان خدا و مجاهدان راه حق، مایه برکت و الهامِ آن مرکز هنر انقلابی باشد.»

دریای مهر و ارادت

ساعت 10 صبح را نشان می‌داد، جمعیت لحظه به لحظه بیشتر می‌شد همه برای بدرقه و وداع آمده بودند، میدان فلسطین جای سوزن انداختن نبود، آرام آرام جمعیت شکل یک دسته بزرگ عزاداری به خود گرفت، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی آغاز و اشک‌ها سرازیر شد تا دریایی شود از مهر و ارادت...

دو شهید گمنام دفاع مقدس از عملیات کربلای 4 که در زمره شهدای غواص، چندی پیش بر دوش مردم تشییع شده بودند این بار رفتند تا در میان هنرمندان و محوطه حوزه هنری به خاک سپرده شوند. ایستگاه‌های صلواتی، پرچم‌های سرخ و سیاه مزین به نام معصومین (علیهم‌السلام)، گلاب‌پاشی و عطرافشانی و دود کردن اسفند حال و هوای دیگری به خیابان طالقانی و پل حافظ و خیابان سمیه بخشیده بود. آیین تشییع این دو شهید عزیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که هنرمندان کشور شهیدان را به سمت حوزه هنری مشایعت کنند. خیلی‌ها آمده بودند از مجید مجیدی و احمدرضا درویش و مرتضی سرهنگی گرفته تا حسین مسافرآستانه و مصطفی گودرزی دیباج، محمد رجبی دوانی و راضیه تجار و علیرضا قزوه و ...

طنین شعار «مرگ برآمریکا»

هنرمندان اشک‌ریزان و سوگوار، با همراهی عزاداران حضرت امام صادق(ع) در معیت شهدا وارد محوطه باز حوزه هنری شدند و در همین حین صدای شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» از تشییع‌کنندگان به گوش رسید. دمام‌زنان و طبال‌ها هم با ورودشان به حوزه هنری و نواختن نوای عزا، یادآور شور و حماسه وصف‌ناپذیر دوران دفاع مقدس بودند.

دقایقی بعد از حضور کاروان تشییع‌کنندگان در حوزه هنری، قرائت قرآن توسط یکی از قاریان بین‌المللی کشور صورت گرفت و این آغازگر مراسم رسمی بود. محسن مومنی‌شریف، دقایقی کوتاه به سخنرانی پرداخت و این روز را روزی تاریخی برای هنر انقلاب نامید. بخش بعدی این مراسم با شعر‌خوانی شاعران حوزه هنری همراه بود. علیرضا قزوه شاعر شناخته‌شده کشور و رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با شور و هیجانی خاص ابیاتی از سروده‌هایش را قرائت کرد. در ادامه فاضل نظری هم که او را با غزل‌های نابش می‌شناسیم و این روزها معاونت هنری حوزه را بر عهده دارد بیانیه هنرمندان این نهاد انقلابی را قرائت کرد.

این مراسم با مرثیه خوانی و اقامه عزا به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) با نوای حماسی حاج سعید حدادیان شاعر و مداح اهل بیت(ع) و پرچمداری حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی ادامه یافت. قرائت زیارت عاشورا بر پیکر مطهر شهدای گمنام دیگر برنامه آیین خاکسپاری بود.

پیوند شهدا و هنر

در همین رابطه و در گفت‌وگو با جام‌جم حسین مسافرآستانه کارگردان و مدیر موسسه رسانه‌های تصویری درباره آیین تشییع و تدفین این شهدا گفت: موج هیاهوهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گاهی آنچنان انسان را در انحصار خود می‌گیرد، که انسان خود را فراموش می‌کند. یکی از تاثیرات شهدا این است که انسان را به خود و روزهایی که در خاطراتش دارد برمی‌گرداند و انسان می‌تواند خود را اصلاح کند.

او همچنین پیوند بین شهدا و هنر را پیوندی مقدس و تاثیرگذار دانست و افزود: اگر هنرمند با تاثیرگرفتن از فرهنگ شهادت و روح شهدا بتواند اثری را خلق کند که رنگ و بوی شهادت و فرهنگ شهادت طلبی داشته باشد، قطعا تاثیر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد داشت.

راضیه تجار، داستان‌نویس کشورمان هم در سخنانی به ما گفت: دو شهید غواصی که در حوزه هنری خاکسپاری شدند، در حقیقت با آمدن به حوزه هنری به خانه خود ‌آمدند. او افزود: این‌گونه نیست که هنرمندان حوزه هنری بخواهند از این شهدای بزرگوار میزبانی کنند، بلکه این دو شهید هستند که در حوزه هنری از هنرمندان هر طیف و شاخه ادبیات و هنر میزبانی خواهند کرد.

این داستان‌نویس ادامه داد: شهدای ما باعث شدند که هنرمندان همه رشته‌های هنری ما از نقاشی و حجم گرفته تا سینما و ادبیات و... دست به خلق آثار ماندگار بزنند و از این منظر تاکید می‌کنم که این دو شهید عزیز با آمدن به حوزه هنری به خانه خود می‌آیند. او با تاکید بر این‌که هنر و ادبیات انقلاب اسلامی وام‌دار این بزرگان است، افزود: امید ما این است که حضور این دو شهید در حوزه هنری به فعالیت و کار اثرگذار هنرمندان این حوزه برکت و تسریع ببخشد و احساس هنری آنان را بیش از گذشته در راه خلق آثار مطلوب هنری برانگیخته سازد.

بیانیه هنرمندان در مراسم تشییع و تدفین 2 شهید غواص

شهادت هنر مردان خداست. هنر جان‌های شیفته و دلهای زلال. هنر سبک بالان عاشق و پرندگان آفاق ملکوت. سلام خدا بر دلیر مردان غیرتمندی که حماسه حقیقت آفریدند و درود بر هنرمندانی که به روایت حقیقت آن دفاع به دلاوری پرداختند.

دفاع مقدس یک حقیقت است. سرمایه معنوی و گنجی تمام نشدنی. اقیانوس ژرف و خروشان که روزا روز که می‌گذرد کرانه‌های تازه‌ای پدیدار می‌سازد. اکنون حوزه هنری این اقبال بلند را یافته است که جگر گوشه‌های این سرزمین را در آغوش بگیرد. مروارید‌های بی‌نشانی که غواص‌های پهنه آسمان‌اند. مسافران غریبی که سال‌ها منتظر بازگشت آنها بودیم. تشییع و تدفین این ستاره‌های درخشان در حوزه هنری مجالی است برای تجدید پیمان هنرمندان با شهیدان ایران.

شعر علیرضا قزوه در استقبال از 2 شهید غواص

با وضویی تازه از سرچشمه‌ جوشان عشق

سوره اخلاص می‌خوانیم از قرآن عشق

مقتلی نو می‌نویسم در رسای کشتگان

صبح صادق می‌دمد از مطلع دیوان عشق

امر، امر توست، ما جان بر کف مهر توییم

حرمت این خیمه‌ها با توست یا سلطان عشق

سربلندی، پاکبازی، صبر، آزادی، شرف

آبرو آورده سوغات سفر مهمان عشق

حوزه از عطر شهادت روضه‌ رضوان شده است

در بهار بندگی در ظهر تابستان عشق

سر فروبردن در اینجا اوج سربر کردن است

دست بیعت می‌دهد دل با سرافرازان عشق

هر هنر دارید جز شوق شهادت وانهید

سرفرود آرید یاران پیش غواصان عشق

ما که عمری با درستی و درشتی زیستیم

از درشتی‌ها نمی‌ترسیم در میدان عشق

این دو مروارید غلطان یادگار کربلاست

ای جوانان وطن جان شما و جان عشق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها