رئیس اتحادیه طلا و جواهر:

قیمت طلا تا یک ماه آینده کاهشی است

سیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا مدتی است که روند کاهشی را طی می‌کند. در همین حال برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که اعلام بیانیه مشترک وین و افق رفع احتمالی تحریم‌ها باعث کاهش قیمت طلا و سکه در ایران خواهد شد.
کد خبر: ۸۲۴۳۷۷
قیمت طلا تا یک ماه آینده کاهشی است

آینده قیمت طلا درجهان و ایران چگونه رقم خواهد خورد؟ در این باره با محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که می‌خوانید:

قیمت جهانی طلا روند کاهشی را طی می‌کند. نظرتان در این باره چیست؟ آیا این کاهش تداوم دارد؟

درخصوص این‌که قیمت طلای جهانی کاهش پیدا کرده من با شما هم نظرم اما علت اصلی آن اقتصاد جهانی است. به دلیل این‌که اقتصاد جهانی از رونق خوبی برخوردار بوده و رشد اقتصادی اروپا و آمریکا روند صعودی داشته که این امر باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش طلا شده است. از سوی دیگر چرخه پول فراوان علت دیگر کاهش قیمت طلا در بازار جهانی بوده است.

این کاهش قیمت جهانی چه تاثیری در بازار داخلی دارد؟

بازار داخلی متاثر از قیمت جهانی است. اگر نوسانی در بازار جهانی اتفاق بیفتد قیمت طلای داخلی هم کاهش خواهد داشت. حدود دو ماه پیش اونس جهانی 1200 دلار بود و سکه با قیمت 900 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت اما اکنون که اونس جهانی کاهش پیدا کرده قیمت سکه هم روند نزولی را طی کرده است. البته قیمت طلا متاثر از دو بخش طلای جهانی و نرخ ارز است. فرمول محاسبه قیمت طلای داخلی حاصل‌ضرب قیمت جهانی طلا و قیمت ارز است. هر کدام از این موارد با نوسان روبه‌رو شود روی قیمت داخل تاثیر خواهد گذاشت.

آینده بازار طلا را چگونه می‌بینید؟ آیا این کاهش قیمت ادامه‌دار است؟

نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد. حتی قابل پیش‌بینی‌ هم نیست. به این دلیل که این قیمت‌ها متاثر از فضای سیاسی و اقتصادی جهان است. اکنون قیمت نفت رو به کاهش است و باعث شده تا قیمت طلا هم روند کاهشی داشته باشد. اما به نظر من تا یک ماه آینده وضعیت طلا کاهشی بوده و تغییر محسوس دیگری مشاهده نمی‌شود.

بازار داخلی طلا اکنون دارای رونق است یا مانند مشاغل دیگر در رکود قرار دارد؟

بازار همیشه مسیر خود را طی می‌کند. اکنون رکودی در بازار وجود ندارد و خرید و فروش طلا و سکه به طور عادی انجام می‌شود. اما بازار طلا در برخی زمان‌ها رکود را تجربه می‌کند و در برخی زمان‌های دیگر ممکن است رونق بگیرد. به طور معمول در ماه‌های محرم و صفر که آمار ازدواج و جشن‌ها به صفر می‌رسد بازار طلا در رکود فرو می‌رود اما این رکود ادامه‌دار نیست و بعد از پایان این دو ماه رونق به بازار باز می‌گردد.

در برخی مناطق که جزو منطقه کشاورزی محسوب می‌شود در زمانی که محصول برداشت می‌شود، خرید و فروش طلا رونق محلی می‌گیرد.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها