اگرچه همواره برق طلا چشم بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است، اما گاهی این برق برای آنها نه‌تنها سودآورد نبوده، بلکه باعث از دست دادن سرمایه نیز شده است؛ اتفاقی که طی هفته‌های گذشته در بازار فلزات گرانبها بخصوص این فلز زردرنگ افتاده و شاهد مثالی از زیان‌های گسترده در بازار خرید و فروش طلاست.
کد خبر: ۸۲۲۷۸۵
نگرانی جهانی از آینده قیمت طلا

براساس گزارش‌های ارائه شده در یک هفته گذشته، این فلز زرد رنگ آفت 4 درصدی قیمت را تجربه و بسیاری را شوک‌زده کرد تاجایی که بسیاری از تحلیلگران تکنیکال و تجربی بازار فلزات گرانبها احتمال کاهش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی را حتی تا پایین‌تر از هزار دلار پیش‌بینی کردند و به بیشتر خریداران با نگرانی از آینده گفتند: «برای ورود و اظهارنظر در این زمینه وقت مناسبی نیست.»

به گفته این افراد، یکی از دلایل افت ناگهانی قیمت طلا در بازار‌های بین‌المللی بخصوص جنوب شرق آسیا و هنگ کنگ این بوده که بانک مرکزی چین پس از گذشت شش سال میزان ذخایر طلای خود را اعلام کرده است. به صورتی که حجم کم این ذخایر نسبت به پیش‌بینی‌ها باعث ناامیدی در سرمایه‌گذاران شده و آنها را از بازار پرفراز و نشیب طلا به سمت بازارهای جایگزین راهنمایی کرده است.

پایان عصر طلا؟

به طور کلی بازار طلا، این پناهگاه امن سرمایه‌گذاری اینک ممکن است به عاملی نگران‌کننده برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده باشد بخصوص که نشانه‌هایی از افزایش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده آمریکا هم وجود دارد.

نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی در منطقه خاورمیانه (ابوظبی) درباره چشم‌انداز بهای طلا در بازار می‌‌گوید: از نظر فنی، ارزش طلا طی دوران بحران اقتصادی افزایش داشت و این افزایش تقریبا ۱۲ سال دوام آورد. تا زمانی که بهای آن به ۱۹۲۰ دلار آمریکا به ازای هر اونس رسید. اما در این دوره قیمت این فلز روندی نزولی به خود گرفت و همچنان در پله سقوط ادامه مسیر می‌دهد. در حال حاضر، قیمت هر اونس طلا 70/1096 دلار آمریکاست (در زمان مخابره خبر) یعنی افت قابل توجهی داشته است.

این تحلیلگر بازارهای مالی می‌افزاید: اگرچه از ابتدای این هفته، بهای هر اونس طلا اندکی افزایش داشته و دیروز هم این روند ادامه داشت، اما تا وقتی بهای هر اونس طلا به کمتر از ۸۹۰ دلار نرسیده ـ که بازرگانان و سرمایه‌گذاران تلاش کنند سرمایه های خود را از صندوق سرمایه‌گذاری در طلا بیرون بکشند ـ خطری بازار طلا را تهدید نمی‌کند. به این ترتیب با توجه به شرایط فعلی، چشم‌انداز دراز‌مدت بازارجهانی طلا مثبت خواهد بود.

وی نگرانی فزاینده‌ سرمایه‌گذاران درباره کند شدن روند رشد اقتصادی جهان و تاثیر آن در بازار فلزات گرانبها ‌را این گونه توصیف می‌کند: مسأله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ارزش طلا تغییر نمی کند. افت اخیر قیمت طلا به دلیل افزایش ارزش دلار آمریکاست که بجز طلا، بازار کالاهای دیگر را هم تحت تاثیر قرار داده است. با این حال معامله گران و سرمایه گذاران همیشه به دنبال این هستند که هزینه کمتری بپردازند. این اتفاق هفته گذشته در خاورمیانه رخ داد. در منطقه ما شاهد افزایش تقاضا [برای طلا] بودیم که طبیعی بود.

این تحلیلگر بازار مالی به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نگذارند؛ بنابراین بهتر است به جای این که دائم درگیر افت و خیز قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی باشند در بازارهای دیگری نیز به دنبال سود باشند و سبد سرمایه‌گذاری تشکیل دهند. لذا بهتر است در بازار سهام، اوراق قرضه، بازار ارز و کالا سرمایه‌گذاری کنند و به این ترتیب زمانی که نوسانات بازار افزایش می‌یابد، احتمال ضرر کردن آنها کمتر می شود. دقیقا همان‌طور که وقتی قیمت طلا پایین آمد، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای دیگر افزایش یافت.

منبع: بلومبرگ/29 جولای 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها