ستاره های چندین میلیون دلاری در تیم های خود چه کردند؟

میلیون ها یورو برای هیچ

جام جم ورزشی: بارها فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال را مرور کرده ایم، فهرستی که گرث بیل ولزی با انتقال 100 میلیون یورویی خود از تاتنهام به رئال مادرید صدر آن را در اختیار دارد و رونالدو هم که در سال 2009 با 94.4 میلیون یورو از منچستریونایتد به رئال مادرید پیوست جایگاه دوم آن را اشغال کرده است.
کد خبر: ۸۲۲۶۹۲
میلیون ها یورو برای هیچ

به گزارش جام جم ورزشی ، در 10 رتبه ابتدایی این فهرست نام های دیگری همچون لوئیس سوارز، خامس رودریگوئز،آنخل دی ماریا ، زین الدین زیدان، زلاتان ابراهیموویچ و چند فوق ستاره دیگر را هم می توانید ببینید. اما این ستاره های چندین میلیون دلاری در تیم های خود چه کردند و چه خواهند کرد؟
طبیعی است وقتی بازیکنی میلیون ها یورو ارزش داشته باشد و این مقدار پول صرف خرید او شده است انتظارات همه بالاست، از هواداران گرفته تا مدیران و مربیان باشگاه انتظار دارند این بازیکن گران قیمت همانند یک ستاره واقعی باشد و تاثیر زیادی بر روی تیم و کسب موفقیت های جدید بگذارد. اما همیشه هزینه های کلان چند میلیون یورویی ضامن موفقیت یک بازیکن در باشگاه های مختلف نیست. انتقال دنیلسون از سائوپائولو به رئال بتیس اسپانیا در سال 1998، 30.9 میلیون یورو برای باشگاه اسپانیایی هزینه در برداشت اما بتیسی ها با خرید دنیلسون تمام این پول را به جوی آب ریختند چرا که این ملی پوش برزیلی حتی سایه ای از آن ستاره تیم سائوپائولو نبود. فرناندو تورس نیز در سال 2011 با قراردادی نجومی معادل 58 میلیون یورو از لیورپول به چلسی پیوست تا یکی دیگر از گران ترین بازیکنان تاریخ باشد اما او در جمع آبی پوشان لندنی چیزی جز یک گل نزن تمام عیار نبود.
اینها نمونه هایی از گران ترین بازیکنان تاریخ هستند که تقریبا هیچ کارایی قابل توجهی برای باشگاه های خود نداشتند. دامنه این خریدهای ناکارآمد و بی فرجام به فهرست 10 بازیکن گران قیمت تاریخ نیز می رسد. در واقع در این 10 رتبه ابتدایی گران ترین بازیکنان تاریخ سه بازیکن هیچ حاصلی برای باشگاه های خود نداشتند.

آنخل دی ماریا

ستاره آرژانتینی رئال مادرید در فصل 2014-2013 از نظر هواداران بهترین بازیکن فصل بود. او به قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا و کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا ) کمک شایانی کرد و از نظر بسیاری حتی از کریستیانو رونالدو هم بهتر بود. اما شگفت آنکه رئال مادرید تمایلی به حفظ این بازیکن از خود نشان نداد و دلیلش هم چیزی نبود جز اختلافات پنهانی دی ماریا با سران رئال مادرید. در واقع مدیر جاه طلبی به نام فلورنتینو پرس با این ستاره آرژانتینی خوب کنار نیاید تا دی ماریا به پیشنهاد تیمی پاسخ مثبت بدهد که پس از یک فصل کابوس وار سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را هم از دست داده بود و این تیم منچستریونایتد نام داشت. لوئیس فن خال سرمربی جدید و هلندی منچستریونایتد اشتیاق زیادی برای افزودن دی ماریا به ترکیب تیمش داشت بنابراین پروژه جذب ستاره ای که قرار بود ناجی یونایتد باشد با دقت پیگیری شد. در نهایت شیاطین سرخ (لقب منچستریونایتد) موفق شدند با گران ترین قرارداد تاریخ لیگ برتر انگلیس ستاره آرژانتینی را جذب کند. انتقال دی ماریا به یونایتد 75 میلیون یورو هزینه دربرداشت تا آنخل نه تنها به گران ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل شود بلکه در رده پنجم گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جای بگیرد. این اتفاق تابستان سال گذشته افتاد. اما ستاره ای که گمان می رفت یکی از ناجیان منچستریونایتد باشد یکی از بدترین فصل های فوتبال خود را پشت سر گذاشت. این هافبک هجومی تیم ملی فوتبال آرژانتین در فصلی که گذشت 27 بار برای من یونایتد به میدان رفت و تنها سه گل به ثمر رساند. او حتی سایه ای هم از دی ماریای رئال مادرید نبود. ستاره سابق رئال آنقدر نمایش ناامید کننده ای در رئال داشت که فن خال در پایان فصل تمایل خود را برای فروش گران ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر به سران یونایتد اعلام کرد. دی ماریا با اینکه 75 میلیون یورو هزینه دربرداشت اما هرگز در حد ستاره ای بزرگ ظاهر نشد. او در آستانه پیوستن به پاری سن ژرمن قرار دارد.

زلاتان ابراهیموویچ

در فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال باز هم پایین تر می رویم و اینبار به نام زلاتان ابراهیموویچ می رسیم، فوق ستاره سوئدی که در رده هفتم گران ترین های تاریخ قرار دارد. او در سال 2009 با یک انتقال پرهزینه از اینترمیلان به بارسلونا پیوست که رقم قرارداد 69 میلیون یورو بود. زلاتان قرار بود در بارسلونای پپ گواردیولا همان ستاره گلزن سری آ ایتالیا باشد اما گویا او برای لالیگای اسپانیا ساخته نشده بود. پپ به هیچ عنوان اعتقادی به این ستاره سوئدی نداشت و همین باعث شد زلاتان در تمام فصل به نیمکت ذخیره ها چسیبده باشد و فرصت اندکی برای بازی کردن به دست بیاورد. لیونل مسی و درخشش بی پایان او در ترکیب بارسلونا فرصتی برای عرض اندام ستاره سوئدی نداد و به همین راحتی یکی از گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال خیلی راحت به نیمکت ذخیره ها تبعید شد. زلاتان 29 مرتبه در آن فصل برای بارسلونا به میدان رفت و 14 بار گل زد. حتی این آمار نسبتا خوب باعث نشد تا سران بارسلونا به حفظ ملی پوش سوئدی متقاعد شوند. زلاتان که یکی از بدترین خریدهای تاریخ بارسلونا محسوب می شود در پایان همان فصل به صورت قرضی به میلان پیوست و سپس راهی پاری سن ژرمن شد. او که در سال های اخیر یکی از بهترین مهاجمان فوتبال دنیا بوده است اکنون در آستانه جدایی از پاری سن ژرمن قرار دارد. رسانه های مختلف خبر از توافق او با میلان می دهند.

کاکا

مرد سال سابق فوتبال جهان در سال 2009 یکی از گران ترین قراردادهای تاریخ فوتبال را به نام خود کرد. کاکا که در میلان یک فوق ستاره واقعی محسوب می شد و توپ طلای فوتبال دنیا را هم برده بود با 65 میلیون یورو راهی رئال مادرید شد یعنی در همان روزهایی که بارسلونا با خرید زلاتان از اینترمیلان یکی دیگر از خریدهای سرسام آور فوتبال را به نام خود کرد. کاکا که قرار بود ستاره ای یکه تاز در رئال باشد اما به تدریج تحلیل رفت. او سه فصل در رئال بازی کرد که در این فصل بازیکنی معمولی تلقی می شد. کاکا در میلان یکی از برترین مهاجمان بود ولی همین مهاجم در سه فصل حضور خود در رئال مادرید فقط 23 گل زد که آماری غیر قابل قبول از سوی یک بازیکن 65 میلیون یورویی است. کاکا دیگر هرگز آن ستاره سابق نشد. او در بازگشت به میلان موفق نبود و در سائوپائولوی برزیل نیز موفق نشد نمایش های درخشان سال های گذشته خود را تکرار کند. مهاجم سابق تیم ملی فوتبال برزیل و مرد سال اسبق فوتبال دنیا هم اکنون در اورلاندوسیتی نیویورک بازی می کند. او که در رده هشتم گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار دارد بر اساس گزارش یک سایت اقتصادی در لیگ حرفه ای آمریکا نیز پردرآمدترین بازیکن به شمار می رود.

منبع: تاک اسپورت/مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها