دو نفر از مدیران صنایع خودروسازی کشور با اعتراض به منتقدان عملکرد فرانسوی‌ها در زمان تحریم در این صنعت، دفاع جانانه‌ای از تداوم حضور آنان در صنعت خودروی ایران کردند.
کد خبر: ۸۲۰۳۴۵

به گزارش شبکه خبر، علی علیلو، رئیس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در شنبه‌ شب با اشاره به اهمیت ویژه ایران برای غرب، نیاز صنایع غربی به بازار ایران را مهم‌ترین عامل توجه خودروسازان اروپایی به کشورمان دانست و خواستار پرهیز مسئولان و مدیران صنایع خودروسازی ایران از تعجیل و شتابزدگی شد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با اشاره به قراردادهای قبلی صنایع خودروسازی ایران با پژوی فرانسه اظهار کرد: خودروسازها به طور معمول حدود ۲۰ میلیون ظرفیت مازاد برای تولید خودرو دارند و همواره به دنبال پر کردن این خلأ هستند. علت ورود شرکت‌های آلمانی و فرانسوی به ایران نیز همین امر است.

کلاهبرداری کردند

در ادامه این برنامه، علیلو تصریح کرد: طبیعی است که خودروسازان اروپایی به دنبال فروش مازاد ظرفیت خود هستند، اما باید توجه داشت که آنها در گذشته بدترین کلاهبرداری را از ایران کردند و یک نفر از مدیران ما حواسشان نبود یا این که حواسشان بود و بنا را بر سکوت گذاشته بودند.

وی افزود: در قراردادهای قبلی یکی از تعهدات آنها انتقال فناوری، صادرات محصول از ایران و طراحی‌های جدید مثلا در خودروی ال 90 بوده، اما هیچ‌یک از آنها اجرایی نشد و علاوه بر آن، به سود رنوی فرانسه، قیمت‌ها چندمیلیون تومان افزایش یافت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ارسال نامه‌ای در این زمینه به مقامات ذی‌ربط تصریح کرد: فقط مدیرعامل وقت سایپا نوشته بود به نظر می‌آید باید به اصل قرارداد بازگردیم. در این کلاهبرداری بزرگ، این تنها پاسخ مدیران ما بود.

وی ادامه داد: چرا در شرایطی که آنها برای ورود به بازار ایران اشتیاق نشان می‌دهند، گروه‌های ایرانی با شیفتگی به آنجا می‌روند؟

دفاع جانانه

در ادامه این برنامه، مرتضی شفیعی، معاون مهندسی سایپا در تماس تلفنی با اعتراض به انتقادهای علیلو، به دفاع از عملکرد خودروسازان فرانسوی پرداخت و گفت: این قضاوت‌ها زودهنگام است. شرکت رنو در زمان تحریم در کشور ما ماند. اگر پژو رفت، به این دلیل بود که ارتباط مالی ما قطع شده بود. سیتروئن هم رفت، چون سوئیفت قطع شده بود.

وی از به کار بردن واژه کلاهبرداری در قبال شرکت‌های فرانسوی انتقاد کرد و افزود: استفاده از لفظ کلاهبرداری برای شرکتی که هنوز در کشور ما کار می‌کند و در زمان تحریم هم ماند و حداقل روزی ۵۰ دستگاه خودرو تولید می‌کرد، درست نیست.

این مدیر شرکت سایپا افزود: ما نباید درباره شرکتی که به‌خاطر قطع بودن ارتباطات بانکی نمی‌توانست ارز به دست آمده را (به دفتر شرکت در فرانسه) پرداخت کند و ۵۰۰ میلیون یورو زیان دید، این طور صحبت کنیم.

فرانسوی‌ها امام(ره) را پذیرفته بودند

وی با اشاره به این‌که فرانسوی‌ها در دوران انقلاب حضرت امام را در نوفل‌لوشاتو پذیرفته بودند، افزود: ما هم می‌دانیم که فرانسه بهترین خودروساز جهان نیست، اما بعد از انقلاب فقط فرانسوی‌ها به ما جواب مثبت دادند. آلمان، آمریکا و ژاپنی‌ها هم جواب ندادند. آنچه مسلم است این‌که درست است خطاهایی در قراردادها هست، اما مذاکره‌کننده همه اختیارات را ندارد؛ چون فضای کسب و کار دیکته می‌کند که چطور مذاکره ‌شود.

در ادامه، احمد نعمت‌بخش با تائید اظهارات شفیعی گفت: ایشان کار مرا هم ساده کردند. من در مقام دفاع از فرانسوی‌ها نیستم، اما شرکت رنو که فرانسوی است، نمی‌توانست درآمدش را تبدیل به یورو کند و بفرستد به کشورش و به میزان زیادی ضرر کرد. باید شرایط را ببینیم و انتقاد کنیم.

علیلو در واکنش به این اظهارات شفیعی و نعمت‌بخش گفت: من تاسف می‌خورم به برخی نکات مطرح شده، اما وقتی این‌طور صحبت می‌شود، مجبورم موضوعاتی را تکرار کنم. درباره قرارداد ال 90 اگر نگویم کلاهبرداری پس چه بگوییم؟ این‌که خودرو را به دلیل قصور فرانسوی‌ها ده، 12 میلیون تومان گران‌تر به مردم فروختیم، پس چیست؟ الان 5/1 سال است که گزارش ما (تحقیق و تفحص) منتشر شده پس چرا این مدیران یک جمله دفاع نکرده‌اند؟ اما امروز که بازار باز شده آقای شفیعی با صدای رسا از رنو و پژو دفاع می‌کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: من تمجید می‌کنم از این صدای رسا، ولی آیا روزی که مردم ما ضرر می‌کردند، نمی‌توانستند این صدای رسا را برای اجرای درست قرارداد به سود مردم بلند کنند؟

علیلو با اشاره به صحبت‌های شفیعی درباره ماندن رنو در زمان تحریم‌ها گفت: چطور پژو نتوانست درآمد خود را به فرانسه منتقل کند و رفت، اما رنو توانست و ماند؟ هر دو که مال یک کشورند.

علیلو ادامه داد: چرا در این شرایط غیرعادی (تحریم‌ها) همه چیز باید به نفع آنها پیش برود؟ چرا یک مورد به سود مردم ما نشد؟ چرا در شرایطی که قرارداد به مشکل می‌خورد، برای اصلاح به مجلس می‌فرستند؟

وی تصریح کرد: ما به قرارداد اشکال نداریم؛ بلکه به اجرا مشکل داریم. ای‌کاش این دفاع‌ها و تعصب‌ها نسبت به مردم ما بود که با محصولات همین شرکت‌ها در جاده‌ها کشته می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها